16 May 2015, 10:49
Hallo Volvo liefhebbers,
Laat ik mij eerst even voorstellen, ik ben "Escort", en dit verwijst naar de Ford Escort series. Interesses zijn: computers, SF dingen, fantasy, diverse films/series kijken en dus de Ford Escort. Om specifieker te zijn: de MK4 cabrio. Maar nu vraag je je natuurlijk af, wat doe je dan op een Volvo forum?
Sinds vele jaren heb ik een Escort MK4 cabrio. Dit is een hobby/restauratie project, dat al vele jaren in de koelkast staat. Hier had ik grote plannen mee, maar dat is iets veranderd. Veel plannen worden namelijk overgeslagen...
Stage 1 plan:
Auto compleet restaureren en helemaal strak maken. Dit houd ook in alle overbodige gaatjes dicht lassen, en de motor ruimte heel erg kaal en strak maken. Auto daarnaast compleet laten strippen met een (zuur)bad, om daarna in een speciale verf te zetten. Toen ik een offerte aanvroeg voor deze verf behandeling, schoot de moed mij echter in de schoenen: ruim 6.500 euro voor zo'n high tech top of the line laag grondverf. Om dat in 1x op te hoesten, is nogal wat. Het betekende ook dat ik niet heel veel verder kon gaan. Daarnaast was het de bedoeling om erg veel luxe opties in te bouwen, en er natuurlijk een turbo blok in te zetten. (werd wel fabrieks af geleverd in de gewone versie, niet in de cabrio versie)
Stage 2 plan:
De auto ombouwen, zodat er een V6 of misschien zelfs groter motorblok erin kwam te liggen, met aangepaste vering en grotere remmen. Daarnaast zouden er nogal wat verstevigingen in moeten worden aangebracht, omdat het immers een cabrio is zonder steun via het dak. Dit zou betekenen: een rolkooi. Maar dan "verpruts" je het interieur. Bedoeling zou namelijk zijn om een sleeper te maken, en het uiterlijk en interieur redelijk standaard te laten lijken.
Stage 3 plan:
De auto na maken. Dit betekend een spaceframe bouwen, met polyester body erop. Natuurlijk veel peekaa's erin en alles erg sportief uitgevoerd, met behoud van het standaard uiterlijk/interieur.
Omdat het stage 1 plan erg duur en lastig is, en omdat het uiteindelijk bij de stage 3 planning allemaal weg zou gaan, en omdat ik nu niet zoveel kan doen met de auto qua knutselen, heb ik gekozen om voor de volgende stap te gaan. Maar het stage 2 plan maakt gebruik van de zelfde auto. Daarnaast zit je met de verstevigingen die je moet doorvoeren, waardoor het interieur waarschijnlijk minder stock lijkt. Het zal sowieso een compromis worden, omdat je om de bestaande body heen moet werken. Daarom maar direct naar het stage 3 plan.
Bij het stage 3 plan moet er dus ook een aanzienlijk grotere en krachtigere motor in de auto komen te liggen. En BMW M3 motors en dergelijke, die worden met grote regelmaat gebruikt voor dergelijke projecten. Ook zijn er zat andere motors die al "vaak" worden gebruikt voor dit soort projecten. It's been done... En ik wil juist iets extra speciaals.
Voor zover ik weet, worden de Volvo T6 motors niet vaak voor dit soort projecten gebruikt. En dat terwijl er toch behoorlijk wat peekaa's uit die blokken vandaan komen. Het is weer eens iets anders. Mijn idee is dus om een Escort cabrio na te bouwen, met een Volvo T6 motor erin, maar mijn kennis over de T6 is nog veel te beperkt, en daarom kom ik dus hier.
Laat ik met het grootste probleem beginnen: de breedte. Een Escort MK4 is bijvoorbeeld 1640 mm breed, terwijl een S60 (met T6 motor) 1865 mm breed is. Wielbasis voor 1423 mm vs 1578 mm, achter 1439 mm vs 1575 mm. Omdat ik zelf een chassis in elkaar las, kan ik het chassis wel een beetje om de motor heen bouwen. En omdat ik al wel spoor verbreders wou nemen, kan ik de wielen gewoon ook iets verder uitelkaar zetten. Maar dan nog is het verschil redelijk. Zitten er onderdelen op de T6 motor die verplaatst kunnen worden, zodat de motor minder breed is?
De T6 motors, zeker de AWD versies, zitten in behoorlijk nieuwe en dus ook dure auto's. Dat valt nog niet binnen het budget. Maar voordat ik klaar ben, zal de waarde al wel flink gekelderd zijn (hoop ik). Maar om toch een passend chassis te bouwen, is het handig om al wel een motorblok te hebben. In oudere modellen, zitten bijvoorbeeld ook T6 motors, maar dan met "maar" 272 pk. Zijn deze blokken in principe het zelfde? Qua ophang/motor steunen en ook hoogte etc. En hoe verschillend zijn die versnellingsbakken? Als dit redelijk gelijk is aan de nieuwere modellen T6 motors, dan zou ik namelijk een (kapot) blok kunnen kopen, of een donor auto kunnen zoeken, zodat ik het frame om zo'n motorblok heen kan bouwen.
Het beoogde T6 blok heeft standaard 300 pk. Dat is natuurlijk al wel heel erg veel. Maar mijn uiteindelijke doel zou zijn om tussen de 400 en 500 peekaa's onder de kap te krijgen. Nu heb ik daar helaas nog weinig verstand van. Zeker met alle electronica, aangezien mijn escort zelfs nog gewoon MFI was. Is het mogelijk om rond de 450 peekaa te halen uit een T6 blok, en zo ja, wat komt er bij kijken en ook een +/- prijs. Zijn er fatsoenlijke tuners in Nederland/Friesland die dit kunnen bereiken, zonder dat het blok na een half jaar rond rijden/toeren helemaal versleten is?
Om aan te geven hoeveel verstand ik van nieuwe auto's heb, ik zat de hele tijd te zoeken naar een model auto waar een T6 in ligt met een handmatige versnellingsbak. Nu kwam ik er achter dat de Volvo T6 motors een half automaat hebben. Dat je zelf kan instellen of je wel of niet schakelt. Dit is dan niet mechanisch, maar elektronisch, met een computer. Zijn deze schakel momenten ook anders te programmeren? Hoe flexibel is dit allemaal? En wat voor extra's zit er op het dashboard van een gemiddelde Volvo met vergelijkbare motor? Want ik ben namelijk een 25 jaar oud dashboard gewent...
Bedankt voor het lezen alvast, en ik hoop dat er hier mensen zijn die de vragen (in het rood) kunnen beantwoorden!
Laat ik mij eerst even voorstellen, ik ben "Escort", en dit verwijst naar de Ford Escort series. Interesses zijn: computers, SF dingen, fantasy, diverse films/series kijken en dus de Ford Escort. Om specifieker te zijn: de MK4 cabrio. Maar nu vraag je je natuurlijk af, wat doe je dan op een Volvo forum?
Sinds vele jaren heb ik een Escort MK4 cabrio. Dit is een hobby/restauratie project, dat al vele jaren in de koelkast staat. Hier had ik grote plannen mee, maar dat is iets veranderd. Veel plannen worden namelijk overgeslagen...
Stage 1 plan:
Auto compleet restaureren en helemaal strak maken. Dit houd ook in alle overbodige gaatjes dicht lassen, en de motor ruimte heel erg kaal en strak maken. Auto daarnaast compleet laten strippen met een (zuur)bad, om daarna in een speciale verf te zetten. Toen ik een offerte aanvroeg voor deze verf behandeling, schoot de moed mij echter in de schoenen: ruim 6.500 euro voor zo'n high tech top of the line laag grondverf. Om dat in 1x op te hoesten, is nogal wat. Het betekende ook dat ik niet heel veel verder kon gaan. Daarnaast was het de bedoeling om erg veel luxe opties in te bouwen, en er natuurlijk een turbo blok in te zetten. (werd wel fabrieks af geleverd in de gewone versie, niet in de cabrio versie)
Stage 2 plan:
De auto ombouwen, zodat er een V6 of misschien zelfs groter motorblok erin kwam te liggen, met aangepaste vering en grotere remmen. Daarnaast zouden er nogal wat verstevigingen in moeten worden aangebracht, omdat het immers een cabrio is zonder steun via het dak. Dit zou betekenen: een rolkooi. Maar dan "verpruts" je het interieur. Bedoeling zou namelijk zijn om een sleeper te maken, en het uiterlijk en interieur redelijk standaard te laten lijken.
Stage 3 plan:
De auto na maken. Dit betekend een spaceframe bouwen, met polyester body erop. Natuurlijk veel peekaa's erin en alles erg sportief uitgevoerd, met behoud van het standaard uiterlijk/interieur.
Omdat het stage 1 plan erg duur en lastig is, en omdat het uiteindelijk bij de stage 3 planning allemaal weg zou gaan, en omdat ik nu niet zoveel kan doen met de auto qua knutselen, heb ik gekozen om voor de volgende stap te gaan. Maar het stage 2 plan maakt gebruik van de zelfde auto. Daarnaast zit je met de verstevigingen die je moet doorvoeren, waardoor het interieur waarschijnlijk minder stock lijkt. Het zal sowieso een compromis worden, omdat je om de bestaande body heen moet werken. Daarom maar direct naar het stage 3 plan.
Bij het stage 3 plan moet er dus ook een aanzienlijk grotere en krachtigere motor in de auto komen te liggen. En BMW M3 motors en dergelijke, die worden met grote regelmaat gebruikt voor dergelijke projecten. Ook zijn er zat andere motors die al "vaak" worden gebruikt voor dit soort projecten. It's been done... En ik wil juist iets extra speciaals.
Voor zover ik weet, worden de Volvo T6 motors niet vaak voor dit soort projecten gebruikt. En dat terwijl er toch behoorlijk wat peekaa's uit die blokken vandaan komen. Het is weer eens iets anders. Mijn idee is dus om een Escort cabrio na te bouwen, met een Volvo T6 motor erin, maar mijn kennis over de T6 is nog veel te beperkt, en daarom kom ik dus hier.
Laat ik met het grootste probleem beginnen: de breedte. Een Escort MK4 is bijvoorbeeld 1640 mm breed, terwijl een S60 (met T6 motor) 1865 mm breed is. Wielbasis voor 1423 mm vs 1578 mm, achter 1439 mm vs 1575 mm. Omdat ik zelf een chassis in elkaar las, kan ik het chassis wel een beetje om de motor heen bouwen. En omdat ik al wel spoor verbreders wou nemen, kan ik de wielen gewoon ook iets verder uitelkaar zetten. Maar dan nog is het verschil redelijk. Zitten er onderdelen op de T6 motor die verplaatst kunnen worden, zodat de motor minder breed is?
De T6 motors, zeker de AWD versies, zitten in behoorlijk nieuwe en dus ook dure auto's. Dat valt nog niet binnen het budget. Maar voordat ik klaar ben, zal de waarde al wel flink gekelderd zijn (hoop ik). Maar om toch een passend chassis te bouwen, is het handig om al wel een motorblok te hebben. In oudere modellen, zitten bijvoorbeeld ook T6 motors, maar dan met "maar" 272 pk. Zijn deze blokken in principe het zelfde? Qua ophang/motor steunen en ook hoogte etc. En hoe verschillend zijn die versnellingsbakken? Als dit redelijk gelijk is aan de nieuwere modellen T6 motors, dan zou ik namelijk een (kapot) blok kunnen kopen, of een donor auto kunnen zoeken, zodat ik het frame om zo'n motorblok heen kan bouwen.
Het beoogde T6 blok heeft standaard 300 pk. Dat is natuurlijk al wel heel erg veel. Maar mijn uiteindelijke doel zou zijn om tussen de 400 en 500 peekaa's onder de kap te krijgen. Nu heb ik daar helaas nog weinig verstand van. Zeker met alle electronica, aangezien mijn escort zelfs nog gewoon MFI was. Is het mogelijk om rond de 450 peekaa te halen uit een T6 blok, en zo ja, wat komt er bij kijken en ook een +/- prijs. Zijn er fatsoenlijke tuners in Nederland/Friesland die dit kunnen bereiken, zonder dat het blok na een half jaar rond rijden/toeren helemaal versleten is?
Om aan te geven hoeveel verstand ik van nieuwe auto's heb, ik zat de hele tijd te zoeken naar een model auto waar een T6 in ligt met een handmatige versnellingsbak. Nu kwam ik er achter dat de Volvo T6 motors een half automaat hebben. Dat je zelf kan instellen of je wel of niet schakelt. Dit is dan niet mechanisch, maar elektronisch, met een computer. Zijn deze schakel momenten ook anders te programmeren? Hoe flexibel is dit allemaal? En wat voor extra's zit er op het dashboard van een gemiddelde Volvo met vergelijkbare motor? Want ik ben namelijk een 25 jaar oud dashboard gewent...
Bedankt voor het lezen alvast, en ik hoop dat er hier mensen zijn die de vragen (in het rood) kunnen beantwoorden!