Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
7 May 2015, 11:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2015, 12:05 door Dopski.)
Estoque schreef:ik heb enkel het motorgedeelte van het LH2.4 geinstelleerd, ik heb geen flauw idee wat het 464 relais is en hoe het er uit ziet.
Alle symptonen op een rij:
- Brandstofpompen springen niet aan
- geen stroom op injectoren
- Geen vonk op de bougies
ik probeer het plaatje in je link te snappen Marc, maar ik heb er echt moeite mee. Ik snap totaal niet waar die lui het over hebben, want in de openingspost hebben ze een werkende auto en later weer niet.
ik heb dus een LH2.4 motor-kabelboom, met 2 computers (ECU 962 en EZK Goldbox) in de auto liggen. De blauw/gele draad en blauwe draad zijn correct aangesloten (de startmotor gaat rond). De rood/gele draden(dik en dun) zijn aangesloten volgens de tekeningen op Turbobricks. Aan die kabelboom zit nog een brandstof-relais en voor de rest zitten aan die kabelboom enkel apparaten ten behoeve van de motor (zoals Dynamo, startmotor, KPS, LMM, etc). Ook gebruik ik de groene 940 injectoren in combinatie met die weerstand die ik er tussen heb gesoldeerd.
Is er iemand hier die 100 euro wil verdienen? fix die shit voor mij (ik geef de moed bijna op )
Waar woon je?
Aangezien bijna niets het doet zou ik de stroomvoorziening zelf nog even goed uitpluizen. Zaken die niet met de ECU te maken hebben (startmotor, dynamo, tempratuurdash) gaan allemaal via de grote rechthoekige stekker in de motorruimte (schutbord). Dat zal blijkbaar wel goed zitten. Echter de kritische verbindingen zitten in eigenlijk allemaal in deze stekker:
Zou volgens TB zo aangesloten moeten worden, heb je gechecked of de stroom ook daadwerkelijk aankomt?
Die zou ik nog even goed napluizen. En meet ook (met de computers eraf) of in de verschillende standen van het contactslot er spanning (of aarde) op de pinnen van de stekkers voor computers en brandstofpomprelais staat. Dit is wat ik zo snel zie:
- brandstofrelais (rode draad)
- Pin 4 (jettronic)
- Pin 35 (jettronic)
- Pin 5 (EKZ)
- Pin 6 (ekz)
- Pin 20 EKZ (aarde)
- Pin 17 ECU (aarde)
En als je het brandstofpomprelais dan ook nogeens doorvebind:
http://www.davebarton.com/volvorelays.html (doorscrollen naar: GETTING YOUR 240 HOME WITH A FUEL PUMP RELAY FAILURE)
Heb je dat ook uitgesloten.
handige topics (moet er zelf ook nog mee aan de gang, dus gelijk mooi overzichtje voor mezelf :wink  :
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=165700
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=230687
http://forums.turbobricks.com/showthread...678&page=3
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
7 May 2015, 13:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2015, 13:17 door Estoque.)
Ik heb op alles stroom, het relais is goed en verder gaat alleen de Startmotor rond.
Heb alles al 3x los gehaald, doorgemeten, opnieuw gesoldeerd, kabelboom compleet doorgemeten, andere computers geprobeerd, alles.
Ik heb gewoon de hoop verloren met LH2.4, kan ik wel weer een 940 kopen en met die kabelboom gaan knippen/plakken, maar dat levert waarschijnlijk weer een hele hoop ergernis op. Ik heb zon kabelboom gezien van een 940, maar daar begin ik echt niet aan.
BS-AutoTune heeft tot nu toe keurig op mijn mails beantwoord en ook nog snel, hij kent de redblocks en ik heb eigenlijk in mijn hoofd de stap maar een motor management systeem al gezet. Ik ben gewoon niet geschikt om 100en uren in 1 en het zelfde probleem te stoppen..
En het feit is gewoon dat LH2.4 leuk is, maar dat niemand er 100% bekwaam in is, elk topic op Turbobricks loopt dood als het over LH2.4 gaat. Want iedereen stapt daar over op MegaSquirt of gooit er een V8 in.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Kan me de frustratie voorstellen.
Dat laatste is misschien waar, maar met een standalone geval is dat nog meer het geval. Dan zijn er geen hobbyisten meer om je te helpen maar alleen prof€ssionals.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Standalone systemen worden ook aardig overschat qua moeilijkheidsgraad. Alles is te vinden op de interwebz. Kwestie van sensor voor sensor bedraden en daarna mooie kabelboom van maken in plaats van alles ineens te willen doen. Het zijn allemaal gescheiden draadboompjes van twee of drie draadjes uiteindelijk. MAAR, dat is lh2.4 ook :-). Punt is, die standalone systemen zijn best wel te doen, als je er maar overzicht in weet te houden en verdomde goed opschrijft/uittekent wat je hebt gedaan. Anders kom je later in de knoei. Been there done that as well :-). En das nie leuk dan.
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
Dopski schreef:Kan me de frustratie voorstellen.
Dat laatste is misschien waar, maar met een standalone geval is dat nog meer het geval. Dan zijn er geen hobbyisten meer om je te helpen maar alleen prof€ssionals.
Als er een professional was, die mij vlekkeloos LH2.4 kon uitleggen en installeren had ik dat ook gedaan.
Kijk, de 242 staat nu al zo'n 3 maand stil, en genoeg is genoeg. ik wil er aankomende zomer mee naar engeland, dan moet hij het wel doen en goed ook. Dan stop ik er nu liever iets meer geld in, want hij is het wel waard, zodat ik het nu goed heb en voor de toekomst ook.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
7 May 2015, 22:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 May 2015, 22:57 door skidje.)
Estoque schreef:Als er een professional was, die mij vlekkeloos LH2.4 kon uitleggen en installeren had ik dat ook gedaan.
Kijk, de 242 staat nu al zo'n 3 maand stil, en genoeg is genoeg. ik wil er aankomende zomer mee naar engeland, dan moet hij het wel doen en goed ook. Dan stop ik er nu liever iets meer geld in, want hij is het wel waard, zodat ik het nu goed heb en voor de toekomst ook.
Fabian al eens benaderd via deze site??
http://bijlsmatechnicalinnovations.nl/lh...chips.html
Ik zal daar mijn 244 afgeven met mechanisch alles aangesloten en een paar losse draden. Rest is voor de electro hobbyisten cq Fabian Bijlsma.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
8 May 2015, 08:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 May 2015, 08:29 door Estoque.)
Bedankt voor het aanbod heren, maar heb gisteravond mijn bankrekening geplunderd en het volgende setje aangeschaft.
- U-EMS ECU (via bluetooth te tunen)
- Voorbereiding kabelboom (alle pins en draden zijn aangegeven in een duidelijk schema
- Beru DIN bobine
- Wideband sensor + controller
- KVS temp sensor
- Gasklep positie sensor
- Inlaat temperatuur sensor
- nodige connectors en krimpkouzen om het geheel netjes te maken
-basismap voor een B230FK (heeft Jeroen zelf ook gebruikt voor z'n 242gt destijds)
- Tuningsoftware
Jeroen heeft ons in 2 uurtjes duidelijk uitgelegd hoe we nou moeten beginnen. Heeft voor ons een basismap gemaakt en uitgelegd wat hij nou instelde en wat alles betekende. veel dingen heb ik al ooit eerder gezien of gehad op de Autotechniek, maar om het eens zo mee te maken is wel een leuke ervaring.
Ik zal binnenkort even een topic aanmaken waar ik alle vorderingen, kosten en ervaringen bijhoudt aangezien het wel een betaalbaar systeem is en misschien voor meerdere mensen een leuk alternatief is.
Tevens heb ik gisteren even aangehaald bij hem over de vele negatieve reacties die op internet staan over zijn service, maar hij is hier heel duidelijk en helder in. Hij wil gerust de telefoon beantwoorden, maar keer op keer volledige support geven zonder dat mensen er voor willen betalen past hij voor. Kan ik persoonlijk wel inkomen, want anders blijf je bezig.
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Laatste stukje over technische support is precies wat ik bedoelde. Hij kan natuurlijk geen zes uur per dag aan de telefoon blijven hangen.
Ziet er uit als een mooie package deal hoor. Compleet systeem voor een mooi bedrag.
Welke krukassensor ga je gebruiken? De vr sensor van lh2.4 is met megasquirt niet altijd een denderend succes. Daar zijn wij dus ooit maanden mee bezig geweest. Zelf heb ik nu alvast voorbereidingen getroffen en een hall sensor geplaatst. Klein adaptertje schroef je em zo op de plek van de originele.
![[Afbeelding: 604bb468d81592d260353ad8b83791ea.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/08/604bb468d81592d260353ad8b83791ea.jpg)
Wellicht heeft jouw ecu een beter circuit voor vr sensoren. Dan is het niet nodig.
Berichten: 852
Topics: 40
Lid sinds: Aug 2013
Jeroen had het over een krukas-positie sensor van een Ford Transit, die moeten perfect passen op de Redblocks.. weet zo niet van welk type, maar dat moet ik hem even vragen via de mail.
Kom ik nog op terug..
Compensate bad aerodynamics with BÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃÃST - Volvo 245 B230FT Turbo
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Estoque schreef:Stekker 3: Dashboardstekker (die zou in een 240 met LH2.4 naar het dashboard/cluster lopen)
De eerste 2 stekkers kunnen we niets aan aanpassen. en hebben we dus ook niet gedaan.
De 3e stekker bestaat uit de volgende draden:
- Rood/Geel DIK --> Brandstofpomp
- Rood/Geel Dun --> Brandstofpomp zekering
- Blauw --> 12v Geschakeld op contact(+15), loopt ook naar bobine
- Roze/Wit(Blauw/geel in 89-92 LH2.4) --> +50 Contact
- Rood Dik --> 12V Geschakeld Contactslot
- Rood Dun --> 12V Geschakeld contactslot
De overige draden hebben we niet aangesloten.
Resultaten en meetingen:
- Startmotor gaat rond
- Stroom komt op de Bobine
- Kabelboom klopt, helemaal doorgemeten
- Brandstofpomp loopt als de auto op contact staat
Probleem:- Geen vonk op Bougies (Bougiekabels, bougies, bobine, verdelerkap + rotor allemaal vervangen)
Heeft iemand, na het lezen van dit hele bericht, een idee wat ik fout kan hebben gedaan? of een idee wat ik kan doen om meer fouten uit te sluiten? ik ben nu 3 maand bezig met de ombouw en ik wil graag een keer rijden met de 242, maar electra is mijn waterloo. ben daar niet heel bekwaam in. Excuus voor mosterd na de maaltijd. Maar ik was op zoek naar een bepaald draadkleurtje, en kwam deze topic start tegen.
De rode draden moeten volgens mij (als je de 240 gebruikt, aangesloten zijn op de 12+, niet geschakeld maar constant gevoed.
Zie ook: pag 22. http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo...201993.pdf of het LH2.4 greenbook.
|