Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ik ben Stom geweest
Ja... stom met een grote 'S'!

Het is als volgt:

Ik heb met mijn 242 errug veel problemen gehad, dusdanig veel problemen dat ik besloten heb mijn b20 blok te laten vervangen met een b20k (1987). De grootste problemen zijn opgelost, ik heb een boel meer vermogen en het enorme kabaal boven de 100 is verdwenen. Allemaal heel positief dus.

Nadeeltje: het nieuwe blok loopt nog steeds niet goed op benzine, een tijd terug bedacht ik me dat dat zou kunnen komen doordat die benzine die nog in de tank zit, echt heeeeeeeeel oud is. Een kwestie van de benzinetank leegrijden dus. Dit deed ik op de snelweg, altijd genoeg toeren dus hij verzuipt niet.... totdat je in de file komt natuurlijk... auto sloeg af en ik kreeg 'm niet meer aan de praat. Ik heb er de anwb bij gehad en de beste man heeft 'm aan de praat gekregen. Maar goed, mijn benzinetank is zo goed als leeg.

Nu rijd ik vanmiddag van mijn werk naar huis, 335 km op de dagteller, ik denk: 'mijn nieuwe motor zal wel niet meer gebruiken dan die oude, ik kan dus nog 35 km rijden voordat mijn gastank leeg is'. Misgegokt dus. De auto begon steeds slechter te lopen totdat 'ie helemaal niks meer deed. Ik kon nog op tijd overschakelen op die oude (waarschijnlijk heel ranzige) benzine en ik rij met de choke helemaal open naar het dichtsbijzijnde tankstation. Dit ging overigens allerminst soepel, hij rijdt gewoon heel slecht op benzine. Eenmaal daar aangekomen merkte ik dat de auto stinkte. Maar goed, ik dacht dat dat eventueel met de hoge toeren te maken had.

Auto volgetankt met gas en weer verder gereden, ik merkte vrijwel direct dat de motor een stuk minder vermogen had dan voor het geouwehoer met de lege tank, de motor liep ook stiller. Eenmaal thuis aangekomen zie ik dat de uitlaatgassen bij het gas geven behoorlijk zwart zijn, ik heb ook gemerkt dat er rommel uit de uitlaat komt (bij stationair).

iemand die hier een verklaring voor heeft? ik ben bang dat ik iets naar z'n grootje heb geholpen.

bvd en de groeten, Joachim
240 GL (Automaat), 1985. Geel
Antwoord
Leegrijden van een tank zal wel niet al te best zijn heb ik hier op de site vernomen. Je hebt dan wel een brandstoffilter, maar echt fijn zal het niet zijn.. Geen hoge motor temperaturen gezien? Rare geluiden?
Antwoord
probleem is dat je benzine"vergummied"wat wil zeggen, de moleculen ofwathetookmagzijn gaan zich weer ontbinden, en de benzien wordt dikker, je pomp blijft maar pompen, en dat is niet al te best, alle filters en leidingen zitten vol met drap, en uiteindelijk geeft je pomp de geest.
nu zit je Carb. waarschijnlijk ook vol met rotzooi, dus alles uit elkaar halen en schoonmaken.
beste is om regelmatig( eens per week oid) kleine 10 km op benzine te rijden, en zorgen dat er altijd genoeg benzine in je tank zit
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Volgens mij moet je zorgen dat je zowiezo benzine in je tank hebt, omdat je tank pomp anders naar z'n grootje gaat (als die niet al naar de knoppen is).
Antwoord
Volgens mij gaat het om een carburateur motor ?

Ik begrijp het niet helemaal.....

Je vervangt een B20 voor een B20......

Maar waarom niet een B21 of B23 ? Of heb je het over een 142 ?

Maar goed. Op zich is het niet erg om de benzinetank leeg te rijden. De aanzuigbuis zit toch niet helemaal onderin de tank. De gastank leegrijden is minder handig omdat je dan een redelijke kans maakt op een back-fire. Als je volledig op de choke hebt gereden en de uitlaat is helemaal zwart, dan zal er een hoop roet in de pijp zitten dat er nu uitkomt. Pas als er blauwe of witte rook uit de auto komt moet je je zorgen gaan maken. Het kan zijn dat een van je bougie's ermee opgehouden is waardoor de motor nu maar op 3 cilinders loopt ?

Lees nu dat je auto uit 1987 is. Ik ben de draad kwijt... Loopt ie nou wel op benzine ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
ik zou proberen benzine te tanken (V-power ofzo, dat verschoont ook nog zegt men) en dan kijken hoe het ding er op loopt. Als dat redelijk is, een flink stuk warm rijden (50km of meer) flink doorrijden, dan reinigt het geheel. Eens kijken hoe het dan gaat. Benzinefilter kan je zowieso een keertje vernieuwen, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Bozzma schreef:Je vervangt een B20 voor een B20......

Moet die tweede geen B200 zijn?
Antwoord
En als je injectoren echt vuil zijn en te weinig brandstof geven mol je dus je motor.....

Beter alle filters vervangen, injectoren uitbouwen en laten testen / reinigen.

Of enkel op gas rijden dus.

De LPG tank leegrijden is om verschillende redenen niet goed. Een daarvan is het plotseling arm wordende mengsel met bijbehorend explosief karakter. M.a.w. je verhoogt de kans op een erg schadelijke backfire enorm.

Bij een erg lege tank is de dampdruk laag waardoor het mengsel ook armer zou kunnen worden (theoretisch).

Bij Lpi installaties gaat de pomp kapot.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zal vast wel al eens een keer aan de orde zijn geweest... Dirk342 7 5.300 19 February 2012, 20:59
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)