Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Boodschappenlijst B21 K-Jet naar B230FK
#1
Voor een 245 uit B21 (amerikaanse K-Jet) gaat er op korte termijn een low budget ombouw plaatsvinden naar een 940-B230FK.

De huidige automaat blijft behouden.
Volgens mij komen we met onderstaande lijst aan spullen een heel eind maar electrisch zal ik wel voor verassingen komen te staan.

Wil graag dat de lijst wordt aangevuld zodat het snel kan verlopen.

Benodigdheden:
- B230FK blok (uit 940 reeds beschikbaar met minder dan 250 kKm.
Opm: Deze zijn volgens mij redelijk koppakking gevoelig. Beter de koppakking aanpakken cq verwisselen?
- tussenas en ontsteking B230F
- V of A-Nokkenas. (wordt een auto voor rond huize dus hoeft allemaal niet ontzettend snel te worden)
- Intercooler (wat is een goede passende)?
- Vliegwiel voor automaat
- aanpassing of ander bellhouse voor automaat ivm BDP sensor
- Motorkabelboom volvo 240 91-92
- downpipe met Labda sensor
- rest van uitlaat in ieder geval afmetingen als B21ET
- computers van de 940 voor benzine en ontsteking. het blok komt uit een 97-er dus hopelijk de goldbox en LH in goede uitvoering passend op de 240 motorkabelboom!
- Benzine opvoerpomp uit tank van de 940? Is de pomp onder de achterbank goed genoeg voor de B230FK of hier ook beter de pomp van de 940 in hangen?
- Weerstanden voor de injectoren? Zag hier iets over in het topic van JW240!
- Electrisch snelheidssignaal voor de LH 2.4? En wat is hierin een goede keuze?

Verder lijkt het me allemaal redelijk plug & Play!

Ik heb gezocht op de topics van JW240 en DennisB maar dat zijn best een paar lange topics en met alle specials raak je snel het overzicht kwijt. Ik wil het hier zeer compact in een overzicht trachten samen te vatten wat een goede basis kan zijn voor alle geinteresseerden!~

Ik hoor graag.....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#2
Je blijft zitten met de kabelboom, die zijn bijna altijd anders voor elke uitvoering en type. Een K jet kabelboom heeft geen stekkers of reservedraden voor de LH en EZ-K ecu's en sensoren van jaren later.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Mocht je nog spullen zoeken, brandstofleidingen ofzo ik heb nog een rijdende 93er staan met een B230F erin.
Antwoord
#4
Ik heb nog een A nokkenas liggen, en ook een vliegwiel voor een automaat komende van een B230FT automaat. Tussenas heb ik ook nog 1tje op voorraad.

Elektrisch teller signaal heb je niet nodig, je computer merkt er niets van. Ik heb bij mijn kabelboom (>91 LH2.4) wel een blauwe kabel doorgeknipt wat een WOT (wide open throttle) signaal kan geven, en dat is niet nodig voor een turbomotor. Zit bij de ECU stekker, maar je moet even kijken op TB welke, ik weet niet meer of ie blauw of wit/blauw was.
Antwoord
#5
Bedankt voor de reacties.

Mark, het meeste spul kan to h met die motorkabelboom van een late 240 zo op de B230FK?
Op die 8-polige stekker zitten toch standaard aansluitingen die ong. 20 jaar hetzelfde zijn gebleven?

Asterix: Dat houden we in gedachte. Uit welk jaar is die 240 ?

Dennis. Enkele V-assen liggen er al. Daar beginnen we eerst mee. We moeten dus ook een paar draden van de computers doorknippen en je bent er zeker van dat de snelheid niet nodig is voor de LH ecu? Bij jou 77-er heb je dus ook gewoon de stekker aangesloten op de kabelboom en de extra stekkers voor de ecu's van een 940? Allemaal met een late motorkabelboom ve 240?

Nogmaals dank en bvd voor extra opmeriingen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Weinig kans dat je een willekeurige niet-B230FK kabelboom kan gebruiken, ik hoop dat een 240 kabelboom van 91-92 nog in de buurt komt. Ik heb een simpele B230F van een 1991 740 naar een 1989 240 gezet en daarvoor moest ik de motorkabelboom al overzetten, en een sensor. Volvo was erg zuinig met stekkers en stroomdraad, hier een overzicht voor 80-87, volgens mij tel ik al 25 verschillende en dat zijn dan de carb en K jet versies waar nauwelijks bedrading inzit. http://www.elbertbos.nl/NL/Kabelbomen.html

Die met elektronische injectie zijn veel uitgebreider, in de auto, en in de motorruimte. De 940 heeft nog een paar onderdelen aan de andere kant hangen, en een 8 polige stekker hangt recht in plaats van middenin.

Hier nog een prachtlijst: http://www.davebarton.com/volvoharnesses.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
ik heb het maar even opgezocht over dat WOT signal, hier wat quotes:

"We also cut the blue/white wire from the TPS to the fuel ECU. Turbo cars dont need this WOT signal."

"Sbabbs claims certain ECU's will go to full rich"

"Kris' went full rich with 52lb"

Ik heb zelf een complete kabelboom gebruikt van een >91'er 240, werkt perfect. Alle sensoren zijn hetzelfde. Wel even de luchtmassameter kabels verlengen want die AMM kwam bij mij aan de passagierszijde ipv het origineel aan de voorkant bij de radiateur.

Voor de injector resistor (ligt eraan welke injectoren je gebruikt, sommigen hebben het niet nodig:

[Afbeelding: VolvoResistorPack2.jpg]

[Afbeelding: images?q=tbn:ANd9GcS8g_BcVy92C3U_UZrOYu6...yiN4BFQjhg]

En deze om de LH2.4 stekker aan te sluiten op de rest van je auto:

[Afbeelding: 9_pinLH24.jpg]
Antwoord
#8
Sorry voor mijn late reactie, (ben op vakantie niet overal internet). Volgens mij is de 240 die ik nu
thuis heb staan van bj 90 of 91. Dit is een superpolar met een b200f erin.
Antwoord
#9
Dit is wat me zo te binnen schiet, ik zag dat je mail weer was ondergesneeuwd. Oeps.

De standaard 240 intercooler (ook te vinden in de 740 en zelfs 940 zonder airco) werkt voor de gestelde doelen. De brede IC van een late 940 met airco kan ook werken, is een iets betere keuze. Kan wel dicht bij accu komen maar ik heb ze al eens passend gezien.

A of V nokkenas kan goed maar voor de swap zou ik gewoon de standaard T even laten zitten als je nog niets anders hebt. Het uitlaatspruitstuk licht uitfrezen bij de overgang naar de turbo is dan waardevoller want dat is moeilijk als de boel eenmaal is ingebouwd.

Standaard 940 downpipe werkt maar het is wel nodig om een klein stukje tussen de turbo en de eerste bocht er uit te halen anders komt die erg dicht tegen het schutbord. Dan verlies je wel het stukje waar de lambdasonde in zit maar die is makkelijk ergens anders te plaatsen.

Injectoren van een 850 turbo (oranje) werken prima als je niet met de weerstanden wil werken, de standaard 940 injectoren hebben die wel nodig.

Snelheidssignaal is mij een beetje onduidelijk, sommige ecu's worden gek zonder, sommige maakt het niet uit. Ik verwacht dat een inductieve sensor, gemikt op de boutkoppen van de cardanas bij de bak, ook goed zou moeten kunnen werken. Zijn mensen op turbobricks wel eens mee bezig geweest. Maar weet ik verder weinig van.

In het begin heb ik een knn filter gebruikt (cone) met een stuk buis en de luchtmassameter er tussen. met wat silicone koppelingen en wat laswerk is dat zo gemaakt. Maar nu met een normaal luchtfilter lijkt het wat beter te werken. De luchtmassameter werd namelijk erg vies met olie doordat die zo dicht op de turbo en de carterventilatie zat. Een 240 diesel luchtfilter kan goed werken. Of een 240 turbo luchtfilter misschien. Is allemaal wat lastig om in de hoek met het ruitensproeierreservoir, turbo, luchtfilter, amm, koelvloeistoftankje etc alles mooi te laten passen. Nog iets om van te voren even goed te plannen, vergt echter wat kluswerk ter plekke.
let wel op, een 240 diesel luchtfilterbox werkt moeilijk (niet?) goed samen met een 240 intercooler omdat dan de buis naar de intercooler recht voor de uitgang van het luchtfilter loopt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ombouw b230f naar b230fk. Marco4370 14 29.053 14 November 2015, 18:09
Laatste bericht: Marco4370
  Olielekkage retour turbo naar blok herbe777 7 8.721 23 October 2011, 17:01
Laatste bericht: henqui
  8v turbo naar 16v turbo Mrhakkie 23 14.878 30 May 2010, 17:00
Laatste bericht: Mrhakkie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)