Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Herinneringszoemer contactsleutel
Zowel in mijn handleiding bij de 240 als in mijn servicehandboek bedradingsschema's staat een herinneringszoemer contactsleutel. In de 4 jaar dat ik deze auto heb heb ik echter nooit iets horen zoemen als ik de contactsleutel er nog in had terwijl de deur al open stond. In het servicehandboek staat dat er op de stekker bij de zoemer een witzwarte draad op 31b moet zitten en een witrode draad op S.
Op de stekker in mijn auto tref ik het weer anders aan: witrood zit op 2 en witzwart op 4. Op 3 zit nog een andere, grijze draad. [De nummers 31b en S kom ik hier niet tegen; mijn hoop is dat deze wÃl op de zoemer wel staan ...] De zoemer zelf ontbreekt.

Wie kan mij vertellen of die grijze draad normaal is en wie kan mij helpen aan zo'n zoemer [of tenminste de code die erop staat]? Alvast bedankt voor de hulp!

Trouwens is bij mij de zoekfunctie op dit forum kapot; heeft iedereen daar last van?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Is toch dezelfde zoemer als je je lichten aan laat staan en de deur opent?
Dat doet ie wel?, of zoemt hij helemaal niet?.
Bij mij doet alles het iig wel (licht of sleutel) dus ik zal morgen even voor je kijken of ik wat nrs zie staan.

Yep, zoekfunctie stuk, en ook de knop: nieuwe berichten.
Wellicht nog meer stuk.
Heb het gemeld.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Ik ken alleen deze:

[Afbeelding: huls9h.jpg]

Zitten verschillende functies op: zoemt als je de contactsleutel in het contact laat, als het licht nog aan staat,etc.

Die relais schijnen nogal vaak stuk te gaan...
Antwoord
Ik zou het niet als missen beschrijven. Erg irritant als je sleutelt. Dan gaat ie vaak aan. Deur open , auto op kontakt is dan een veel voorkomende situatie.

Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
@Rob: ben benieuwd naar je bevindingen.
@Jos: Kan het zijn dat dit komt uit een nieuwer type 240? Het Servicehandboek bedradingsschema Ãn mijn auto zijn beiden uit 1984.
@A_A: piept 'ie ook als je de accu losgooit voordat je gaat sleutelen?
Als het erg irritant wordt trek ik het relaistje er gewoon even uit. Is erg makkelijk bereikbaar.

Hier trouwens de foto van de stekker uit mijn auto en de tekening uit mijn bedradingsschema. De nummers op de zwarte stekker zijn zeer klein weergegeven vandaar dat ik de nummers er zelf maar even bij heb gezet.
Wat me opvalt is dat in de tekening de roodwitte en de zwartwitte draad 'naast elkaar' staan en in de foto staan ze 'tegenover elkaar'. Ik vind dit vreemd maar dat komt waarschijnlijk door mijn beperkte kennis van de elektrische schakelingen in een auto.

In de tekening van de herinneringszoemer verlichting [niet afgebeeld maar wat naar mijn mening dezelfde zoemer is] staat inderdaad de grijze draad. Deze staat 'tegenover' de zwartwitte draad terwijl ze in de foto weer 'naast elkaar' staan. Maakt dit nu uit?

[Afbeelding: TekeningZoemer.jpg]

[Afbeelding: FotoZoemer.jpg]

Ik zie nu trouwens dat in de tekening van het volledige bedradingsschema van de hele auto er bij de zoemer ook drie draden zijn aangesloten; behalve S en 31b is er ook een draad op aansluiting 58. Deze draad staat inderdaad als GR [grijs] aangegeven. Deze loopt naar de regelbare weerstand instrumentenverlichting [58b]. [Waarschijnlijk om te waarschuwen als je de verlichting aan hebt laten staan?]

Antwoord
Er zijn schijnbaar meerdere uitvoeringen van het zoemer relais maar ik ken alleen het type van de foto.
Antwoord
Ik zie op internet waanzinnig veel verschillende zoemer relais maar welke ik nodig heb is mij niet duidelijk.
@Jos: Ik heb een verhaal gelezen dat de zoemer van het vierkante zwarte relais bijzonder irritant is en dat die van de rechthoekige blauwe aangenamer is. Heb jij voor mijn zo'n blauwe liggen en heb je daar dan ook een stekker bij? Neem ik graag van je over ...

Antwoord
Klopt, die blauwe heeft een sjiek gong geluid terwijl de zwarte een irritante snerptoon geeft

Ik heb er helaas geen liggen;ik heb de mijne ook via MP moeten bestellen.
Op Ebay staan er ook altijd te koop.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  herinneringszoemer autogordels Nicolaas H 73 42.051 21 November 2014, 14:25
Laatste bericht: Nicolaas H
  Auto blijft draaien na verwijderen contactsleutel Stevves 3 3.379 11 July 2012, 21:31
Laatste bericht: boedr

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)