24 November 2014, 22:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 December 2014, 22:22 door pieterveenstra.)
Sinds eind augustus ben ik eigenaar van een 240GL uit '83. Ik heb mij eigenlijk altijd bezig gehouden met oude Volkswagens, met name kevers. In de periode 2008-2012 heb ik een kever uit 1960 gerestaureerd en volledig aangepast. Snelle motor, lange versnellingsbak, schijfremmen etc.
Voor de geïnteresseerde: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=53591
Tot voor kort eigenlijk mijn dagelijkse auto en beleef er onwijs veel plezier aan.
Toch vond ik tijd voor een leuke auto er bij, iets degelijks, met achterwielaandrijving, verwarming:tongue: en met turbo potentie. Al snel kwam ik bij de 240 terecht.
Zo gezegd zo gedaan. Een paar week lang heb ik elke dag marktplaats, autoscout, speurders en gaspedaal.nl in de gaten gehouden voor een geschikte kandidaat. Ik had er geen haast mee en had absoluut geen zin aan (weer) een roestobject wat weer veel te veel tijd ging kosten. Bovendien was de markt voor de oldtimers flink ingezakt ivbm. de belasting maatregel.
Uiteindelijk terecht gekomen in Rotterdam (270km van huis) bij een mooie lichtblauwe (192-1) 240GL automaat uit 1983. 111.000km en eigenlijk op wat roest onderaan de spatborden na, in smetloze conditie. Auto komt oorspronkelijk uit België en is in 2005 naar Nederland gehaald. Gelukkig geen 3 letter import kenteken (dat was een voorwaarde van mezelf:tongue Meneer ging stoppen met autorijden en wilde alles op de fiets gaan doen. Prima! Volvo voor Pieter!:thumb:
Snel opgeladen en weer richting het hoge noorden gegaan:
(Foto's zijn niet allemaal even scherp, de spiegelreflex zit al weer veel te lang in de tas)
Paar week later heb ik de gastank er uit gesloopt en heb ik de wagen om laten keuren bij de RDW naar benzine. Zo heb ik een poosje rond gecruised en heb hier en daar de roestplekjes aangepakt en bijgewerkt. Ging toch nog aardig wat tijd in zitten uiteindelijk.
Na een tijdje na te hebben gedacht over wat ik nou uiteindelijk met de auto wou doen had ik de zoektocht naar een paar velgen ingezet. Per toeval achter een setje Azev A 17"x7.5 ET35 5x108 gekomen. Zat echter nog wel wat (spuit)werk aan, maar daar was de prijs ook zeker naar.
Bont setje wielen, maar wel recht.
Na heel veel schuren, 2k primer en in de 2k RAL9006
Om het allemaal een beetje passend te krijgen aan de achterkant moest ik ook een paar spacers hebben van +/- 30mm. Via marktplaats een setje H&R spacers over kunnen nemen voor een zacht prijsje. Uiteraard paste dit niet direct. De spacers kwamen van een C30 af, welke een naafgat hebben van 63.1mm. Een 240 heeft een naafgat van 65.10/.15, deze moest dus nog even uitgedraaid worden. Gelukkig heb ik een oom met een draaibank:thumb:
Uiteindelijk met bandjes gemonteerd en een flink eind verlaagd ziet de wagen er nu zo uit:
Het 'opa-gehalte' is hiermee wel behoorlijk gezakt vind ik.
De jacht naar een B230FK en een M90 is ook begonnen. Ik ben de automaat meer dan beu en als ik dan toch de boel er onderweg heb is de stap naar een M90 naar mijn mening niet heel groot. De turbomotor is eigenlijk vanzelfsprekend:wink:
De telleraandrijving heb ik mogelijk ook een oplossing voor. Ik hoop hiervoor een Arduino en een hall sensor en elektromotor te kunnen gebruiken (+/- 50 euro oplossing). 250 euro voor de huke basart versie vond ik ietwat veel. Hierover later uiteraard meer.
Mocht iemand een iets van bovenstaande hebben liggen? PB me even:thumb:
Voor de geïnteresseerde: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=53591
Tot voor kort eigenlijk mijn dagelijkse auto en beleef er onwijs veel plezier aan.
Toch vond ik tijd voor een leuke auto er bij, iets degelijks, met achterwielaandrijving, verwarming:tongue: en met turbo potentie. Al snel kwam ik bij de 240 terecht.
Zo gezegd zo gedaan. Een paar week lang heb ik elke dag marktplaats, autoscout, speurders en gaspedaal.nl in de gaten gehouden voor een geschikte kandidaat. Ik had er geen haast mee en had absoluut geen zin aan (weer) een roestobject wat weer veel te veel tijd ging kosten. Bovendien was de markt voor de oldtimers flink ingezakt ivbm. de belasting maatregel.
Uiteindelijk terecht gekomen in Rotterdam (270km van huis) bij een mooie lichtblauwe (192-1) 240GL automaat uit 1983. 111.000km en eigenlijk op wat roest onderaan de spatborden na, in smetloze conditie. Auto komt oorspronkelijk uit België en is in 2005 naar Nederland gehaald. Gelukkig geen 3 letter import kenteken (dat was een voorwaarde van mezelf:tongue Meneer ging stoppen met autorijden en wilde alles op de fiets gaan doen. Prima! Volvo voor Pieter!:thumb:
Snel opgeladen en weer richting het hoge noorden gegaan:
(Foto's zijn niet allemaal even scherp, de spiegelreflex zit al weer veel te lang in de tas)
Paar week later heb ik de gastank er uit gesloopt en heb ik de wagen om laten keuren bij de RDW naar benzine. Zo heb ik een poosje rond gecruised en heb hier en daar de roestplekjes aangepakt en bijgewerkt. Ging toch nog aardig wat tijd in zitten uiteindelijk.
Na een tijdje na te hebben gedacht over wat ik nou uiteindelijk met de auto wou doen had ik de zoektocht naar een paar velgen ingezet. Per toeval achter een setje Azev A 17"x7.5 ET35 5x108 gekomen. Zat echter nog wel wat (spuit)werk aan, maar daar was de prijs ook zeker naar.
Bont setje wielen, maar wel recht.
Na heel veel schuren, 2k primer en in de 2k RAL9006
Om het allemaal een beetje passend te krijgen aan de achterkant moest ik ook een paar spacers hebben van +/- 30mm. Via marktplaats een setje H&R spacers over kunnen nemen voor een zacht prijsje. Uiteraard paste dit niet direct. De spacers kwamen van een C30 af, welke een naafgat hebben van 63.1mm. Een 240 heeft een naafgat van 65.10/.15, deze moest dus nog even uitgedraaid worden. Gelukkig heb ik een oom met een draaibank:thumb:
Uiteindelijk met bandjes gemonteerd en een flink eind verlaagd ziet de wagen er nu zo uit:
Het 'opa-gehalte' is hiermee wel behoorlijk gezakt vind ik.
De jacht naar een B230FK en een M90 is ook begonnen. Ik ben de automaat meer dan beu en als ik dan toch de boel er onderweg heb is de stap naar een M90 naar mijn mening niet heel groot. De turbomotor is eigenlijk vanzelfsprekend:wink:
De telleraandrijving heb ik mogelijk ook een oplossing voor. Ik hoop hiervoor een Arduino en een hall sensor en elektromotor te kunnen gebruiken (+/- 50 euro oplossing). 250 euro voor de huke basart versie vond ik ietwat veel. Hierover later uiteraard meer.
Mocht iemand een iets van bovenstaande hebben liggen? PB me even:thumb: