Topics: 42
Zoals topictitel al zegt, mijn b230f van mijn 240 station start weer eens niet.
Hij draait rond, maar slaat niet aan.
Omdat het niet de eerste keer is, toch maar eens wat dingen gecheckt.
Als ik de sleutel omdraai, voel ik de tik in het witte startrelais.
Normaliter hoor je dan ook dat de benzinepomp aanslaat, maar dat hoor ik niet!
Dus de multimeter erbij gepakt, en een en ander doorgemeten:
De benzinepomp in de tank krijgt pas stroom als ik de motor start en niet als tie op het contact staat, klopt dat??
de benzinepomp onder de auto heb ik ook gemeten (het geel/rode kabeltje onder de achterbank), maar daar krijg ik helemaal geen stroom op.
Dus volgens mij ligt daar het probleem, de benzinepomp onder de auto krijgt geen stroom.
Overigens ruik ik wel benzine als ik probeer de auto te starten (heeft dat er iets mee te maken)?
Nu denk ik dat het in de aanvoer van stroom naar de benzinepomp ligt.
Krijgt de benzinepomp direct stroom van de ecu, of van het startrelais???
Topics: 22
de benzine pomp krijgt de stroom via het witte relais. die gaan relatief vaak stuk. relais open maken, opnieuw alle contacten tussen componenten en printplaat met de soldeerbout verwarmen en wat goeie elektronica soldeer toevoegen. relais weer voor jaren werkend voor 10 minuutjes werk.
2e dat ook problemen kan geven is de krukaspositiesensor, die zou ik gewoon uit voorzorg vervangen als die nog origineel is. als ie er nog heel vers/goed uit ziet is het iets minder dringend maar ook een die er nog echt mooi uit zag heeft me al eens laten staan. kost 30-40 euro, liefst origineel/bosch gebruiken.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Ik heb een extra relais, dat zal ik eens openmaken en opnieuw solderen. waar kan ik vinden hoe je de krukaspositiesensor kan vervangen (hoe ziet ie er eigenlijk uit?)
Topics: 46
Fout codes uitgelezen? Had hetzelfde probleem. D.m.v uitlezen van de foutcodes er achter gekomen dat de BDP sensor defect was.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Topics: 82
Volgens mij krijgen intank en hoofdpomp spanning vanuit dezelfde pin van het brandstofrelais, als de 1 het doet, doet de ander het ook.
Alleen de intankpomp is gezekerd, zek. 4. Zet spanning vanaf zek. 6 op de linkerkant van zek. 4, en zet de sleutel op ON dan zouden beide pompen moeten gaan draaien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:Volgens mij krijgen intank en hoofdpomp spanning vanuit dezelfde pin van het brandstofrelais, als de 1 het doet, doet de ander het ook.
Alleen de intankpomp is gezekerd, zek. 4. Zet spanning vanaf zek. 6 op de linkerkant van zek. 4, en zet de sleutel op ON dan zouden beide pompen moeten gaan draaien.
Ik heb daarnet de dikke kabel vanaf de rechterkant van zekering 6 gepakt en deze op de linkerkant van 4 gezet (sleutel op ON), nu hoorde ik de pomp draaien. Daarna heb ik de motor gestart (ging goed) en heb ik de kabel terug aan de rechterkant van 6 gezet en de motor bleef lopen. Toen heb ik zelfs nog een klein stukje kunnen rijden...
Is het zo dat ik nu het een gedeelte van het
startrelais overbrugd heb (het gedeelte dat de hoofdpomp moet aanslaan voor het starten, zodat er benzine en druk op de injectoren zit?)
Topics: 82
Zo ja. Het relais levert uiteindelijk spanning aan zek 4.
De BDP sensor valt in een actueel berichtje in de Motor sectie te bewonderen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 10
Marc1970 schreef:De BDP sensor valt in een actueel berichtje in de Motor sectie te bewonderen.
Hier staan wat plaatjes van dat ding
http://volvolvo.nl/showthread.php/10817-...nsor/page3
240 POLAR 2.3i 1993 238000
940 2.3 IC HPT 1997 365.000
Topics: 6
Jw240 schreef:de benzine pomp krijgt de stroom via het witte relais. die gaan relatief vaak stuk. relais open maken, opnieuw alle contacten tussen componenten en printplaat met de soldeerbout verwarmen en wat goeie elektronica soldeer toevoegen. relais weer voor jaren werkend voor 10 minuutjes werk.
Heb ik ook gehad, na het solderen probleem opgelost.