Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
940 aanschaf, meedenkers gevraagd.
#1
Hallo,

Ik ben al een tijdje niet meer zo actief op het forum omdat ik mijn 240 verkocht heb. Het thuis front protesteerde destijds dat men de auto te spartaans vind. Een citroen Xsara gekocht prima auto maar oh zo saai en als je gewend bent alles in je achterbak te smijten of op de trailer te kunnen gooien. tja...dan gaat het kriebelen. Ik zit al een tijdje te kijken na een 940's dat lijkt mij een mooi compromie. Ik heb de zoek functie op de site gebruikt en de site van volvotips doorgspit. Ik heb een mooie 940 met een 2.3 i.c. blok op het oog. Ik krijg het het niet helemaal duidelijk of dit op hetzelfde sleutel niveau zit als een 2.3i, 240. Het leuke van die auto is dat ik nagenoeg alles zelf kon doen en dat gaf ook een behoorlijk gevoel van veiligheid. Rij namelijk regelmatig naar het oostblok.

Wie kan me hier meer info over geven? Zit een 940 qua electra en body op een vergelijkbaar niveau als een 240 uit " 92? Of moet ik na een 940 kijken met een 2.3i blok? Kun je bijvoorbeeld zo'n Intercooler er uit sleutelen? En geld hier ook voor hoe jonger hoe beter? Dit zijn de vragen die mij zo te binnen schieten. En natuurlijk andere goede suggesties welkom!

Graag hoor ik van jullie.
Antwoord
#2
Ik heb een 740 uit 91 gesloopt, was net zo'n blokkendoos als de 240, wel wat logischer in elkaar gezet. Goed aan te sleutelen dus, volgens mij. Stroomlijn is stukken beter ook. Alleen de deuren deden geen kloenk maar plop, geen 740 voor mij.

Een intercooler is een lege doos met lamellen, die gaat niet zomaar stuk lijkt me. De turbo zelf, daar zou ik meer over willen weten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bedankt voor jullie reacties! Dus het gaat alleen om de turbo als ik het goed begrijp. Zou dit een low of een normale turbo zijn? En tja...mijn ervaring is hoe groter de oprit/garage en vol komt het toch en het is gewoon lastig kiezen want het is allemaal zo leuk!
Antwoord
#4
Qua sleutelen is een 940 volgens mij niet heel veel spannender dan een 240.
Wel wat meer elektra en elektronica en inderdaad standaard een turbo, maar dat is niet bijzonder complex.
Was voor mij een belangrijke reden om voor een 940 te gaan en bijvoorbeeld geen 850 toen de 240 weg ging.
Ik stapte in bij 445.000km en inmiddels op 477.000km en nog steeds veel rijplezier!
Zie mijn aankoopdetails en sleutelupdates
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#5
940 meer rij-comfort en 240 meer karakter. 240 van 92 zal net zo onderhoudsvriendelijk zijn als de 240. Neem n late van na 96 met onderhoudshistorie en LPT blok. Bij 4 ton op de teller en lpg-g3 goeie kans dat je jaren vooruit kunt met een volvo voor nog geen 1500 eur!!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Bedankt voor de input allen!

Vandaag een tweetal 940 voor het eerst gereden. Dat was eerst wel even wennen, je zit hoog in de auto. Beetje het gevoel alsof je op de bok zit. Zoeken naar een hendel om de stoel te verlagen dus tevergeefs gezocht. Heb de techniek gezien en daar maak ik me inderdaad niet meer zo zorgen over. Wat een werkruimte zeg! De 940 2.3 ic uit 97 met 280.000 km die ik sterk overweeg heeft wel een paar werk puntjes. Maar maakt een verzorgde indruk.

-Koppelings pendaal grijpt "hoog" aan. Ik heb het idee dat dit de meer een kwestie is van afstellen dan versleten platen omdat in de 4 grijpt deze nog aan.
-Bij het starten moet je beetje gas bij geven. Forte injectie cleaner.....must do the trick.
-ach.... midden demper is aan vervanging toe. dus niet zo spannend.
-Zit volgens mij geen nivomaat op. Dit lijkt mij een plus toch?
-Binnen schermen portier bovenzijde zien er echt niet meer uit. Moet echt vervangen of hersteld worden.
-Digitaal klokje in het dashbord is kapot.
-voorstoel is een beetje versleten.

Er zijn natuurlijk ook een hoop goeie punten. Zit mooi in de lak. nergens roest. Airco werkt goed. Stoelverwarming. Cruise control. Motorisch klinkt het goed allemaal.

Aangezien ik een pietje precies ben wil ik wel alle punten gaan aanpakken. En volgens mij kom ik de meeste bovenstaande punten bij de meeste 940 tegen? Of adviseren jullie vooral om verder te zoeken?

Ben benieuwd wat jullie van me verhaal vinden?
Antwoord
#7
http://volvolvo.nl/threads/15112-Te-koop...940-estate!!!!

Wat dacht je daar van? Ik ken de auto niet, maar op de foto's en qua beschrijving lijkt ie behoorlijk goed. Kleur is misschien niet helemaal geweldig, maar verder wel ok.

Je bevindingen over die andere auto klinken ook wel ok, met wat kleine mankementen. Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoelt met de bovenkant van de binnenschermen? Je bedoelt de portierbekleding? Dat is tientjeswerk en no problem.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#8
Die auto heb ik natuurlijk ook bekeken! Zonder decadent te klinken in vind cruise control wel erg super, dus heb even gekeken of ik een mooi exemplaar zou vinden met deze optie. Ja... ik bedoelde inderdaad portier bekleding...want pak je dat aan? Met een "las naad" het boven stuk vervangen? Of uitkijken naar een ander paneel?
Antwoord
#9
Cruise control is achteraf ook wel in te (laten) bouwen, dus daar zou ik me niet door laten weerhouden als je een andere echt mooie vindt.

Deurpanelen zou ik in z'n geheel vervangen, zat exemplaren op de sloop of worden gebruikt door de 'bangers'.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#10
Het probleem is alleen dat een hele hoop panelen met het zelfde probleem zitten! hebben ze echt bijna allemaal. koppeling is bij de modellen die ik heb (2.3i estate uit 90 en lpt turbo sedan uit 95) hydraulisch en dus zelf stellend. als het pedaal heel hoog zit wilt dit zeggen dat de plaat ver op is.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)