Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meedraaiende (schokdemper) / zuigerstang
#1
Hallo,

Gisteren verlagingsveren gemonteerd voorzijde en dat ging allemaal vlot omdat ik de poten al had gekocht met de veren erop. Gekocht van een collega btw.

Nu tijdens de testrit hoorde ik links bij hobbeltjes of slecht wegdek de schokdemper die los zit zeg maar. Ik heb toen gekeken onder de motorkap of de moer (sleutel 24) los zat. Toen zag ik al een verschil linksvoor stak de draad er verder uit en de rechter kant minder draad. Dus bij ene kant (rechts) zit de moer vast en steekt er minder uit. En links meer draad uit en zit de moer plus zuigerstang los. Kan rondjes blijven draaien.

Dus dan denk je draai de moer (links)aan en met een baco boven op tegenhouden en klaar.

Maar dan draait dus mijn stang mee want de moer kan niet strakker.
Zit er dus in de topmounts iets niet goed of de schokdemper zelf?

alvast bedankt

Groeten Ben
Antwoord
#2
Lastige vraag of moet ik er fotos bijplaatsen ?
Antwoord
#3
Op zich helder, maar wat ik niet helemaal begrijp; hoe kan die zuigerstang draaien, want die houd je toch vast met een bahco zeg je?
Misschien is het gat in de bovenste veerschotel wat geroest en is het gat te groot geworden en kan de zuigerstang er niet meer op steunen?
Antwoord
#4
Is de draad van de centrale moer beschadigd misschien? Ik zou de moer even met de luchtsleutel loshalen, de draad bekijken.
Als deze goed is wat vet eraan en met de luchtsleutel weer vastzetten.
Als er dan toch verschil blijft tussen de uitstekende draadeinden dan is er mogelijk toch iets misgegaan bij het plaatsen van de nieuwe demper.

Zitten er trouwens rubbers ,opvulringen of iets dergelijks tussen veerpoot en veerschotel? Misschien een onderdeel vergeten te monteren aan de rechterzijde...?
Antwoord
#5

dopski ; de zuigerstang draait mee als ik de moer heb aangedraait en dan bij met de bahco de stang draai gaat dit soepel.

jos ; de moer kan je die gewoon loshalen zonder dat er iets wegschiet? Heb alleen geen hoge dop die ook doorgang bied voor de draad. Dus even met het handje eerste stuk


Ik duik zometeen weer onder de motorkap, kijken of ik nog iets afwijkends zie. Anders haal ik hem eraf en bekijk het geheel nog eens. Maar het bonk kloenk geluid komt van de schokbreker in ieder geval. Zal de moer van de demper op de poot ook nog eens nadraaien.

alvast bedankt alweer !
Antwoord
#6
Volgens mij is dat niet zo vreemd dat dat kan draaien. Daarom zit het ook in een lager.
Als de auto gewoon op zijn wielen staat kan je die moer wel loshalen, maar de demper zou wel kunnen inzakken (verwacht het niet staat wel een dwarskracht op die dat voorkomt). Dus ik zou 'm er niet helemaal afhalen (misschien mensen die dat wel geprobeerd hebben, ik niet).

Het rammelende geluid kan ook veroorzaakt worden door een losse schokbreker, maar dan het de demper zelf in de veerpoot. Die zit met een grote moer vast, aan het uiteinde van de veerpoot (thv midden veer). Met een grote waterpomptang kan je er wel grip op krijgen tussen de windingen van de veer door.

Op de plaatjes hier zie je ze goed zitten/liggen.
Antwoord
#7
Inderdaad dat snap ik met het lager, alleen de andere kant kan maar 180graden draaien en dan beweegt de veer/poot wat mee. Dat is het rare aan het verhaal.

Ik ga even kijken als de moer bijna los is of de schokbreker zelf los zit in de poot.
Antwoord
#8
Als ik de moer met luchtsleutel aandraai rechts dan houdt het op een gegeven moment op komt er zeg maar frictie, links draait de moer plus zuiger gewoon door , de zuigerstang komt boven door het lager en lag geen ring onder nu ring eronder en draait nog gewoon door. Hoe word de zuigerstang bovenin zeg maar tegen gehouden waar is zijn stop zeg maar.
Antwoord
#9
De veerschotel is gelijk de stop. Het dikkere gedeelte van de stang zou daar niet doorheen moeten passen.
Antwoord
#10
Inderdaad, ik ben flabbergasted. Heb morgen een veerspanner erbij dan gooi ik eerst een oude poot uit elkaar waarbij het wel goed zit. Denk dat het rubber of lager toch niet goed is en daarbij speling vrijkomt. Anders weet ik het ook niet meer
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)