Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hobbel
#11
goed idee, je weet nooit.. en '69, daar heb ik me eigenlijk nooit in hoeven verdiepen, maar geen idee tot wanneer de 140 op het gebied van de onderdanen tegen een Amazon aan heeft geleund, dat zou imho eerder verschil in onderdelen opleveren dan een geleverd land/markt..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#12
Het gekke is dat ie meer overeenkomsten heeft met een P1800. Het is een 144S in De Luxe uitvoering. Misschien heeft dat ermee te maken.

Ik ga de wielen eens swappen. Dat is wel de makkelijkste truuk. Maar ik heb mijn twijfels. Zoals ik al schreef heb ik de wielen en banden eerder al uitvoerig onderzocht.
Antwoord
#13
dus.. ff de denktank ge-raadpleegt..

Er zijn 2 steekasssen, het andere nr. is 384705. Achteras behuizingen zijn er minstens 8 verschillende. De vroegste zijn met vet gesmeerde lagers en hebben 2x keerring per kant, de latere 1 waar het lager door de olie wordt gesmeerd. Verschil in steekassen is de dikte met overeenkomstig de lagers en opsluitring, keerringen etc.

Dan zit er blijkbaar verschil in de wijze waarop de verschillende 'randjes' in de behuizing zijn uitgedraaid voor de respectievelijke keerringen etc. Daar kan/zal hem de crux zitten, plus eventueel het verschil in gekocht materiaal versus de juiste originele versie.

Voor automaten of handbakken maakt voor de as 0 uit, hooguit de uitvoering, en daar zijn officieel (volgens de documentatie..) 3 verhoudingen in.

Als je steekas krom is kun je dat checken door hem in de huiskamer over het laminaat te laten rollen, als ie dat een uur later nog doet istie hartstikke recht..

Als de as niet noemenswaardig in/uit de behuizing te bewegen is zal ie nooit de marge van de keerring overstijgen, dan is de lekkage hws toch de ring welke niet juist nagemaakt is, of simpelweg de verkeerde versie..

Beweegt de auto op z'n as als een oude Taunus, dan raadt ik toch aan de Panhard-steun nog eens goed onder de loep te nemen, want de auto kent geen enkel ander punt waar ie ruimte kan 'zoeken'voor een dergelijke beweging indien alles in orde is..

Auto op de brug of van die kleine opritjes, er onder gaan liggen en iemand de auto heen en weer laten bewegen, dan moet het vanzelf opduiken..


nog wat te snuffelen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#14
Dank je!

Dat greenbook heb ik (uitgeprint en ingebonden). Evenals een origineel Nederlands greenbook overigens. Mooie boeken!

Ik heb van mijn achteras helaas alleen een fotokopie uit een onderdelenboek en ik heb hier geen scanner. Anders had ik de afbeelding met jullie gedeeld.
Antwoord
#15
Hier nog zo'n probleem, kijk eens naar de cardanas: http://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.ph...c&start=10

1969 is het laatste jaar met de kortere Amazon wielbasis, en de handremkabel is een jaar later van boven naar onder verhuisd. ALs je dat dan nog combineert met een USA automaat kan je een hoop kleine wijzigingen tegenkomen.
Ik denk dat je een kromme steekas gewoon kan laten richten bij Terberg e.d.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Hoi Marc,

Grappig, dat topic ben ik gisteren ook tegengekomen. De symptomen van mijn wagen zijn anders. Dit gaat om redelijk hevige resonantie. Mijn wagen waggelt en trilt niet.
Ik heb de cardan-as vorige winter onder de auto vandaan gehaald om de versnellingsbak te kunnen demonteren. De as, de kruiskoppeling, het cardanlager en het rubber waar dit lager in hangt waren nog goed. OkÃ, de kruiskoppeling kan iets beter maar is nog niet op.
Antwoord
#17
Ik heb dit vroeger ook voorgehad met mijn 264, na lang zoeken bleek een van de stalen kabels in de banden stuk te zijn.
Je weet maar nooit.
Antwoord
#18
ton76 schreef:Dank je!

Dat greenbook heb ik (uitgeprint en ingebonden). Evenals een origineel Nederlands greenbook overigens. Mooie boeken!

Ik heb van mijn achteras helaas alleen een fotokopie uit een onderdelenboek en ik heb hier geen scanner. Anders had ik de afbeelding met jullie gedeeld.
,,verwacht ook niet dat de as op de scanner krijgt.. soms zit er een labeltjes onder een boutjes van het diff deksel..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)