Berichten: 127
Topics: 19
Lid sinds: Feb 2010
De 240 ('93) van mijn vader stond origineel op 14 inch staal. De wegligging was belabberd, vooral wanneer de caravan erachter hing. Toen hebben we er een mooie set turbo velgen onder gelegd. Hierop zaten Hankook banden. Probleem direct verholpen, super goede banden voor de wegligging. Het voelde weer lekker om met de caravan te rijden. Nu moesten er nieuwe banden onder, en onder het mom van 'niet te duur' heeft de garage er Rockstones onder gelegd. Ik zei gelijk al, niet doen, da's rommel, maargoed. Nu is ie er inderdaad ook achter gekomen dat het waardeloze banden zijn.
Hij wil dus nieuwe erop, maar welke? Het liefst dezelfde Hankook's, maar die worden niet meer gemaakt en zijn niet meer te krijgen.
Dus, welke 15 inch banden bevallen jullie goed, qua 'gezwabber' aan de achterkant? Op mijn S60 heb ik Michelin Pilot Sport (17"), super tevreden over, maar geldt dat ook voor de 195/65/15 maat van de Energy Saver?
Berichten: 1.718
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Zijn Pirelli P6000 nog leverbaar? Dirk hier op het forum heeft ze ook gehad en was er volgens mij ook tevreden over. Ze worden ook aangeraden onder oude 911's (alleen dan met een N-codering ivm gewicht achter), dus dat wil ook wel wat zeggen.
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Wat is eigenlijk de reden van de ontvredenheid?
In de autobandentest scoren ze m.u.v. de grip bij sneeuw/regen namelijk niet slecht.
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Als je een stevig band wilt moet je niet kijken naar het merk of afmeting (altans niet in eerste instantie). Maar wel naar de load index en snelheidsindex.
Zie halverwege deze link
Ik zou zelf voor een V of minimaal H band gaan. Met een fatsoenlijke loadindex.
In mijn ogen zou ik gewoon teruggaan naar de garage als ze een band hebben gemonteerd met een te lage loadindex (83 ofzo)...
Berichten: 9.977
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 April 2013, 16:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 April 2013, 16:17 door Marc1970.)
De score van "bandentest" zit meest rond de 2 of lager, 3 is dan echt dramatisch slecht. Ik ben een paar keer zeer tevreden heen en weer naar Frankrijk met Nokian banden gegaan, en een keer met Vredestein, allen 91T en 195/65r15, Alpenkneuzer erachter met niet al teveel kogeldruk zeg maar. Ik zoek banden van een Europees merk iets onder de grote merken, maar die toch wel een soort reputatie te verliezen hebben, en dan liefst een band die niet de allergrootste van z'n modelreeks is. Dus dat er nog een 205/65r15 is, anders denk ik dat de karkasstructuur maximaal is uitgerekt.
De Nokian's vielen trouwens vóór het einde van hun profieldiepte uit elkaar, dat had ik niet verwacht. Nu gaan we met Maloya op pad, eigendom van Vredestein.
Rockstone, Roadstone, Nexen, etc is volgens mij erg minimaal ontworpen en gemaakt. Hard rubber, glad in de regen.
Michelin is waarschijnlijk gemiddeld de beste band in elke maat of uitvoering, maar een beetje duur. Ik hoef niet mee te betalen aan hun Michelin sterrengids en andere reclame verzinsels, hoe charmant ook.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.417
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:De score van "bandentest" zit meest rond de 2 of lager, 3 is dan echt dramatisch slecht. Ik ben een paar keer zeer tevreden heen en weer naar Frankrijk met Nokian banden gegaan, en een keer met Vredestein, allen 91T en 195/65r15, Alpenkneuzer erachter met niet al teveel kogeldruk zeg maar. Ik zoek banden van een Europees merk iets onder de grote merken, maar die toch wel een soort reputatie te verliezen hebben, en dan liefst een band die niet de allergrootste van z'n modelreeks is. Dus dat er nog een 205/65r15 is, anders denk ik dat de karkasstructuur maximaal is uitgerekt.
De Nokian's vielen trouwens vóór het einde van hun profieldiepte uit elkaar, dat had ik niet verwacht. Nu gaan we met Maloya op pad, eigendom van Vredestein.
Rockstone, Roadstone, Nexen, etc is volgens mij erg minimaal ontworpen en gemaakt. Hard rubber, glad in de regen.
Michelin is waarschijnlijk gemiddeld de beste band in elke maat of uitvoering, maar een beetje duur. Ik hoef niet mee te betalen aan hun Michelin sterrengids en andere reclame verzinsels, hoe charmant ook.
Er zijn van die bedrijven die vlgs mij alle banden van lease-auto's terugkopen met nog iets van 5 of meer profiel. Daarmee kun je voor gemiddeld 4 tientjes per band een merkband gemonteerd krijgen zonder enige problemen.
Heb reeds een paar keer op die manier michelin en fulda erop gekregen tot volle tevredenheid.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Vorige zomer ook op de S70 een paar gebruikte bandjes laten monteren. Of ze van leasebakkies komen weet ik niet, maar meneer wist mij wel te vertellen dat ze veel uit Duitsland komen. Stonden dan ook markering op als RH (rechts hinten) en LH (links hinten), RV en LV zegt niks natuurlijk, maar dat stond op de andere twee. Moraal van mijn verhaal, rij al een jaar rond met deze banden en bevallen nog prima voor 45 per stuk incl montage.
Berichten: 2.417
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Volvo 142 B23 schreef:Vorige zomer ook op de S70 een paar gebruikte bandjes laten monteren. Of ze van leasebakkies komen weet ik niet, maar meneer wist mij wel te vertellen dat ze veel uit Duitsland komen. Stonden dan ook markering op als RH (rechts hinten) en LH (links hinten), RV en LV zegt niks natuurlijk, maar dat stond op de andere twee. Moraal van mijn verhaal, rij al een jaar rond met deze banden en bevallen nog prima voor 45 per stuk incl montage.
dat godl ook voor mijn fulda's. Toevallig ook in Den Bosch dicht bij de RDW gescoord?
Oh nee... Heinkenszand lijkt me teveel uit de richting....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 127
Topics: 19
Lid sinds: Feb 2010
DopdeDouwer schreef:de load index en snelheidsindex.
De load/snelheidsindex is 95T
Berichten: 9.977
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 April 2013, 22:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 April 2013, 23:04 door Marc1970.)
95 is voor lichte vrachtwagen/bestel, wat inhoudt dat het karkas vrij stevig is en de band dus ook. Te 'stevig', maar wat was eigenlijk het probleem met deze Flintstones?
91T is wat de 245 nodig heeft.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|