Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Ik kwam er afgelopen weekend tot mijn schrik achter dat de remblokken linksvoor zo goed als op zijn. Nu wil ik die vervangen. Ik zie echter dat er 2 mogelijke remklauwen zijn, namelijk Girling en ATE. Iemand enig idee hoe ik makkelijk kan zien welke van de 2 ik heb? Gaat om een 144 uit 1973. Op basis van foto's op Nordicar lijkt het op Girling, maar ben niet helemaal zeker.
Berichten: 1.453
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Het makkelijkst om het verschil te herkennen zijn de springveertjes die tegen de remblokken drukken:
ATE:
1x Platte en brede strip
Girling:
2x soort omgebogen haarspeldjes
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Bedankt!
Maar zie ik het nou goed, en heeft de Girling 3 ontluchtings nippels en de ATE er minder? ZO ja dan is het sowieso Girling.
Berichten: 1.453
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
nee, dat zit in het verschil tussen voor en achter.
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik zou zeggen de Ate pennen borgen zichzelf d.m.v. veertjes rond het penuiteinde, de Girling pennen worden geborgd door er kleine borgveertjes doorheen te steken. En als je de klauw schoonborstelt, kan je een grote hoofdletter G of Ate in schuinschrift zien staan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Bedankt allebei. Het zijn dus ATE klauwen, remblokken besteld, en meteen ook maar even een nieuw bevestigingssetje, dus springveertjes e.d., die van mij zien er uit alsof ze er al sinds 1973 op zitten :tongue:.Ik ben benieuwt of het vervangen een beetje makkelijk gaat. Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er zal wel wat roest zitten her en der. Lastigste onderdeel is dat de zuigertjes helemaal teruggeduwd moeten in de klauw, waar ze al 15 jaar niet meer geweest zijn zeg maar. De stofhoezen laten ook los, pas op dat je die niet afklemt met de nieuwe remblokken.
Ik combineer dit met remvloeistof verversen, nadat je de zuigers terug hebt zit de klauw vol roest, gruis en oude vloeistof, dat laat je er allemaal uitlopen. Maak eerst en vooral de nippels gangbaar, inweken met IMAL oid, en een passende ringsleutel is essentieel. Ik geef er 1 keer een flinke snok aan, minste kans op doldraaien. ALs-ie doldraait, zet je de griptang erop.
Het is dan prettig om een passende vervanger te hebben, er zijn allerlei maten.
Blijf bovenaan bijvullen tijdens het aftappen, halve liter DOT 4 is wel genoeg.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.453
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Ik ben ook bezig met de remklauwen.
Aan de voorzijde zit ik ook te tobben met de remslang die niet los wil. Een ringsleutel (16mm) past er niet omheen omdat hij te dicht tegen de opstaande rand zit. En als steeksleutel zit de 16mm net te ruim de Engelse maten zijn ook niet passend. Hij is al bijna dol... irritant... zucht. Hij ligt nu lekker te weken in de kruipolie. Als dat niet lukt zat te denken aan de 6-kant van de remslang in een bankschroef te zetten en dan met een eind hout als hefboom de kemklauw draaien. (goedschiks, kwaadschiks
)
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dopsleutels zijn vaak wat dunwandiger dan ringsleutels. "Dure" merken zijn ook slanker (beter afgewerkt, b.v. Stahlwille).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969