Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe stel ik de verdamperdruk af (LPG)
#1
Nu ik bezig ben met het optimaliseren van de LPG installatie, moet ik ook de verdamperdruk afstellen.

Ik kan namelijk:

- De verdamperdruk stellen
- Stationair stellen
- en vollast in de slang vlak voor de venturi.

Dit zijn teveel variabelen om goed met een Lambdacontroller aan de gang te gaan. Wat is het uitgangspunt? Ik denk de volgorde verdamperdruk, vollast en dan stationair. Alleen bij mij gaat het bij de eerste stap al fout.

AFR zakt naar 9 bij pedal to the metal vanuit stationair. Ik krijg hem niet beter. Bij vollast keurig rond de 13,5 a 14
[Afbeelding: 1686b552.jpg]
Groeten, Boele
Antwoord
#2
Niemand dus? Google helpt me ook niet verder..
Groeten, Boele
Antwoord
#3
Verdamperdruk?
Als jij zegt dat je het kan afstellen dan is het vast links of rechtom draaien aan de schroef.
Ps,je verdamper verdampt ook bij koude koelvloeistof en bij hete koelvloeistof warmt je lpg ook erg op.
Wat daardoor uitzet en dus meer ruimte inneemt in je mengsel.
Met een kraan tussen je koelslangen kan je het een beetje regelen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#4
Afr 9, ploft wel lekker zeker als je dan gas loslaat? Maar ik wist niet dat je de verdamperdruk nog kon afregelen? Vraag twee is of je er iets mee opschiet. Neem aan dat je verdamper ongeregeld is?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Volvo 142 B23 schreef:Afr 9, ploft wel lekker zeker als je dan gas loslaat? Maar ik wist niet dat je de verdamperdruk nog kon afregelen? Vraag twee is of je er iets mee opschiet. Neem aan dat je verdamper ongeregeld is?
Het lijkt op verzuipen van de motor, dit komt doordat de druk waarschijnlijk te hoog staat. Bij stationair zal de motor minder LPG nodig hebben, terwijl hij een groot vacuum heeft en dus veel LPG zal binnenkrijgen. Dat moet aangepast worden met de snelheid.
Je hebt vacuum gestuurde LPG verdampers, alleen die heb ik niet. Dit terwijl de set 4jaar oud is.

Jerry schreef:Verdamperdruk?
Als jij zegt dat je het kan afstellen dan is het vast links of rechtom draaien aan de schroef.
Ps,je verdamper verdampt ook bij koude koelvloeistof en bij hete koelvloeistof warmt je lpg ook erg op.
Wat daardoor uitzet en dus meer ruimte inneemt in je mengsel.
Met een kraan tussen je koelslangen kan je het een beetje regelen.

Met de verdamperdruk bedoel ik dus de snelheid dat het LPG kan stromen. Niet de hoeveelheid, dat doe je met de gaskraan voor de venturi. Toch?


Ik zal het in een grafiekje proberen te tekenen. Misschien begrijpen jullie dan beter mijn probleem en hebben jullie een tip.
Groeten, Boele
Antwoord
#6
Nee bij gasklep dicht is het lpg aanbod klein. Tenminste ik ga er vanuit dat je een lpg venturi gebruikt. Het 'vacuum' in de venturi word hoger bij een hogere snelheid van de lucht door de venturi.
Dat je zoveel lpg krijgt bij gas geven is omdat je gasklep opent en er dus ineens een vacuüm in je spruitstuk gevuld dient te worden. Dat zorgt voor een hoge doorstroomsnelheid in je venturi. Zou echter niet zoveel moeten zijn dat ie verzuipt. Is dat kortstondig of houd het aan?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#7
Ow en je verdamper is een reduceertoestel. Die regelt van een druk voor de verdamper naar een druk achter de verdamper. Als ie niet vacuüm gestuurd is zou deze dezelfde druk moeten houden. Ongeacht de druk voor de verdamper of de vraag naar lpg. Het zou kunnen dat die druk wat oploopt bij weinig vraag. Dan doet ie z'n werk niet goed. Kun je geen manometer aansluiten tussen je verdamper en regelventiel?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#8
Volvo 142 B23 schreef:Nee bij gasklep dicht is het lpg aanbod klein. Tenminste ik ga er vanuit dat je een lpg venturi gebruikt. Het 'vacuum' in de venturi word hoger bij een hogere snelheid van de lucht door de venturi.
Dat je zoveel lpg krijgt bij gas geven is omdat je gasklep opent en er dus ineens een vacuüm in je spruitstuk gevuld dient te worden. Dat zorgt voor een hoge doorstroomsnelheid in je venturi. Zou echter niet zoveel moeten zijn dat ie verzuipt. Is dat kortstondig of houd het aan?

Volvo 142 B23 schreef:Ow en je verdamper is een reduceertoestel. Die regelt van een druk voor de verdamper naar een druk achter de verdamper. Als ie niet vacuüm gestuurd is zou deze dezelfde druk moeten houden. Ongeacht de druk voor de verdamper of de vraag naar lpg. Het zou kunnen dat die druk wat oploopt bij weinig vraag. Dan doet ie z'n werk niet goed. Kun je geen manometer aansluiten tussen je verdamper en regelventiel?

Het houd te lang aan. Dat merk je dus iedere keer met wegrijden. Gevolg is dat je wat meer gas geeft, komt hij boven de 1500rpm, dan spuit hij gelijk weg. Niet zo comfortabel ;-) Bij volgas vanuit stationair hoor je hem duidelijk BWOAAAAAP en eenmaal boven de 1500rpm knalt hij dan wel goed door.

Ik ga er vanavond wel weer aan stellen..

Manometer kan denk ik niet, de regelventiel zit in de verdamper..
Groeten, Boele
Antwoord
#9
Je hebt geen kraantje in de slang tussen je verdamper en venturi?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#10
Volvo 142 B23 schreef:Je hebt geen kraantje in de slang tussen je verdamper en venturi?

Jawel, hier boven te zien. Kan een manometer hier tussen gezet worden?
[Afbeelding: c4ee033c.jpg]
Waar zou ik een manometer kunnen lenen?
Groeten, Boele
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kop revisie / aandraai en stel info simme 10 533 9 April 2025, 08:05
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)