Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrische koelfan
#1
Heeft er iemand ervaring met het monteren van een elektrische fan op een B23A?
In de file met deze hitte wordt de motor vrij warm, een elektrische fan lijkt me een mooie oplossing. Alleen de vraag is of ik hem d.m.v. een sensor moet schakalen of gewoon handbediend.
Antwoord
#2
Inderdaad op tb ook iets gezien over een saab sensor icm een 850 relais (met twee standen).
Maar met een goede viscofan zou er niks aan de hand moeten zijn?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Kan inderdaad beter miijns inziens het echte probleem oplossen...als het goed is moet ook in de file met deze temperaturen de motortemperatuur niet veel oplopen
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#4
check je waterpomp maar ens..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
De temperatuur van een B23/B230 staat normaal gesproken zodra 'ie warm is altijd standvast in het midden. Of dat nou in de file is, of bijvoorbeeld bij constant 150. Zo is dat bij de mijne in ieder geval wel gewoon. Met een sensor zou je trouwens hetzelfde krijgen als Philip toen we naar de Nurburgring gingen Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#6
Waterpomp lekt niet, verder valt hier toch niks aan te controleren? Radiateur is vrij recent.
Misschien het systeem eens doorspoelen? Iemand nog tips daarvoor?
Antwoord
#7
hij hoeft niet te lekken, dwz, uitwendig.. als ie inwendig lekt, of er zit wat speling op (V-snaar los..) verlies je capaciteit en koelt ie minder.. ik heb dat zelfs in de winter gehad..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
pwaes schreef:ik weet dat een LH2.4 systeem op 2 pinnen een hoog en laag signaal uitgeeft voor de fan (voor bv 850 relais erop). Saab schijnt met een sensor in het koelsysteem te werken (tussen een slang monteren), waarbij een signaal doorgegeven wordt. Makkelijkst is even zoeken op TB

Weet je ook welke pinnen dat zijn?
Ik heb namelijk zo`n electrische 940/850 fan op mijn 240 uit 1984. Ik heb alleen standje 1 aangesloten op een temp.schakelaar boven in de radiateur. Dit gaat trouwens wel goed.
'
Ziko, ik zou op de sloop of waar dan ook een complete set uit een "late" 940 halen. Met een beetje aanpassen van de kunststof kap zit ie er in een middagje in.
Antwoord
#9
herbe777 schreef:Weet je ook welke pinnen dat zijn?
Ik heb namelijk zo`n electrische 940/850 fan op mijn 240 uit 1984. Ik heb alleen standje 1 aangesloten op een temp.schakelaar boven in de radiateur. Dit gaat trouwens wel goed.
'
Ziko, ik zou op de sloop of waar dan ook een complete set uit een "late" 940 halen. Met een beetje aanpassen van de kunststof kap zit ie er in een middagje in.
..goed plan, echter je wílt weten waarom ie als standaard warm loopt.....
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Zijn toch pak hem beet 4 mogelijkheden? Thermostaat, radiator, waterpomp of temperatuur meter geeft het niet goed aan...........bedrading maakt kortsluiting. Of nog iets gemist??
Volvo 244 DL 1974
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 636 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  elektrische Fan in de PRV?? volvoman0_0 5 2.571 18 August 2020, 21:15
Laatste bericht: volvoman0_0
  extra elektrische fan 145 ' 70 Dirk86 6 3.529 4 May 2013, 14:58
Laatste bericht: Dirk86
  Wat is het verschil tussen een vacuüm- en elektrische lpg verdamper Jeroen V 14 16.374 18 December 2011, 18:02
Laatste bericht: aernout
  Elektrische Supercharger LuckyLoek 12 6.924 22 January 2010, 13:01
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)