Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kabels leggen voor de subwoofer
#11
Ben ik weer!

Ik ben nu over de helft. Heb de + kabel vanaf de accu naar binnen gelegd, helaas was de enige mogelijkheid om binnen te komen helemaal aan de tegenoverliggende zijde van waar de accu ligt, dus een meter extra kabel kwijt. Gevolg, net niet genoeg kabel om in de kofferbak te komen. + kabel loopt nu langs de bijrijderszijde. Wel mooi is dat het gat waar de + kabel doorheen loopt al door Volvo mooi voorbereid was voor kabeldoorvoer met een mooi rubber dop en een halfrond opengewerkt gat door de isolatie heen. Echt top!

Ik heb alle bekleding los kunnen halen en de signaal- remote- en speakerkabels via de andere zijde gelegd. Helaas stuitte ik daar op een verrassing. De schuimrubber mat onder de bekleding voor onder de bestuurdersstoel is hartstikke nat. Er komt dus ergens vocht binnen, heeft iemand hier ervaring mee?? Waar kan ik zoeken naar de plek waar dit vocht vandaan kan komen?? Alle hulp hierin is welkom. Als ik weet waar het vandaan komt dan verhelp ik het lek en föhn ik het droog.

Achterin bij de achterbank aangekomen bemerkte ik dat het toch net even anders zit dan door Rob uitgelegd. Ik heb een metalen frame dat aan de zijkanten helemaal afgesloten is van de kofferruimte en kan daar niet bij langs. Ik heb de kabels dus gewoon tussen de zitting en leuning van de achterbank door het skiluik geleid. Probleem opgelost :-).

Heb zojuist ook 10 cm speakers besteld, de Pioneer ts-g1023i. Deze moeten in de deuren komen. Ik denk dat ik de kabels die reeds in de deuren liggen gewoon gebruik want ik heb geen idee hoe ik die zou moeten vervangen. Bovendien vind ik ze toch nog relatief dik.

Vandaag nog even de + kabel verlengen door middel van een het eind van de lijn de zekering te plaatsen en daar een nieuw stuk + kabel aan te leggen (is wel grappig, een dikke zekering achter mijn skiluik :-)), de sub vastzetten, de versterker aansluiten en de hoedenplank speakers monteren. Alleen nog even hopen dat dit P#%^keweer wat opknapt, dan kan ik tenminste iets doen, heb geen garage helaas...

Al met al ben ik wel heel benieuwd aan het worden hoe het geheel zal gaan klinken als alles klaar is, een DJ kan tenslotte niet zonder een beetje muziek in de auto!!

Ik hou jullie op de hoogte!!

Hartelijke groeten,

Jeroen
Antwoord
#12
Citaat:Heb zojuist ook 10 cm speakers besteld, de Pioneer ts-g1023i.

Hmm, mooie speakers.
heb net de Axton AXF100S er ingeschroefd, maar klinken een beetje "laf".

Ben benieuwd naar die Pioneers (zijn ook een stuk goedkoper trouwens dan de Axtons)

[URL="http://www.conrad.nl/ce/nl/product/373945?WT.mc_id=tt&insert=9J"]10 cm 3-weg coaxiale luidspreker (200 W)

O[/URL]ver de lekkage: komt me bekend voor.....
Exact hetzelfde gehad, 3/4 jaar zonder tapijt rondgereden.
Als het een beetje tegenzit dan zit er wat roest onder je raamrubber, waarschijnlijk in de linker/rechter onderhoek.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#13
Hoi Rob,

Ik zal verslag uitbrengen van de Pioneers. Ik heb ze besteld bij Conrad voor 35 euro, veel goedkoper dan bij de concurrentie.

Vwb de lekkage, kun je wat specifieker zijn in wat je aangeeft? Ik begrijp het niet zo goed. Ik heb wel gezien dat toen ik de deurspeaker los had, dat er daar duidelijk ook vocht in was gekomen, alleen ik kan me haast niet voorstellen dat het van in mijn deur onder bij mijn voeten terecht kan komen..
Antwoord
#14
Jeroen, de zekering moet zo dicht mogelijk bij de accu..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#15
Oh jee, dat wordt dan nog een nieuwe klus. Ik zal dan een las moeten leggen daar waar nu de zekering ligt.

Jambon, hoe leg ik een las in zo een dikke kabel?
Antwoord
#16
neem een grote kroonsteen waar de kabel redelijk in kan. de beide kabel einden strippen zo lang als de kroonsteen is. Beiide einden halen dus als het goed is "de overkant" van de kroonsteen. Steek beide einde er in zodat de aders in elkaar steken en als de boel niet verder kan (de aanhouder wint..) aandraaien, dan is het zo goed als 1 geheel.

Je kunt hetzelfde doen maar dan de boel met soldeertin aan elkaar vloeien ipv een kroonsteen en zónder vloeimiddel oid, en vervolgens afsluiten met een stukje krimpkous.

of aan beide einden een oog krimpen met de juiste tang, dus niet zo'n ding uit een bouwmarktsetje, meestal de gele oogjes, door beide oogjes een M8 boutje met net voldoende lengte. stevig aandraaien en het geheel afdichten met krimpkous, of door een medicijnpotje oid..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#17
Of gewoon laten zitten. en een 2e ergen bij je akki.
Antwoord
#18
Dank voor jullie reacties.

Ik zat inderdaad ook te denken aan een extra zekering erbij plaatsen vlakbij de accu. Maar ik vraag me dan af of dit geen kwaad kan, heeft dit geen negatief effect op de afzekering? Ik heb nu een 60A zekering erin, ik neem aan dat ik dan bij de accu ook eenzelfde 60A moet gebruiken?
Antwoord
#19
Even voor de duidelijkheid, een zekering beschermt je auto tegen afbranden, niet je versterker van een paar tientjes/honderdjes. Er word vaak gedacht dat de zekering er is om de versterker te beschermen, maar de zekering moet kortsluiting voorkomen indien die dikke pluskabel ergens doorslijt en tegen de carrosserie hangt. Daarom wil je het onafgezekerde deel zo kort mogelijk houden.
(Beetje theorie en je vergeet het nooit meer ;-) )
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#20
Volvo 142 B23 schreef:Even voor de duidelijkheid, een zekering beschermt je auto tegen afbranden, niet je versterker van een paar tientjes/honderdjes. Er word vaak gedacht dat de zekering er is om de versterker te beschermen, maar de zekering moet kortsluiting voorkomen indien die dikke pluskabel ergens doorslijt en tegen de carrosserie hangt. Daarom wil je het onafgezekerde deel zo kort mogelijk houden.
(Beetje theorie en je vergeet het nooit meer ;-) )
...diddo... ooit een kofferbaklamphoudertje met een eigen mening gehad, einde kabelboom en gelukkig op tijd de accu leeg. extra zekering maakt niet uit, is alleen dubbel als ie er uit vliegt...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  LPG trekhaak voor dikke of dunne bumpers: verschillen? BartJu 0 410 26 March 2024, 23:39
Laatste bericht: BartJu
  middenarmsteun van achter naar voor? Gerben 2 1.683 3 December 2021, 14:01
Laatste bericht: 245GLE1981
  Welke bouten voor montage trekhaak DanielR 2 1.631 22 November 2021, 22:36
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Deuren 245 1976 vervangen voor nieuwe type 1978> JackRosario 4 3.184 8 May 2021, 09:57
Laatste bericht: Volvia240
  Blokjesgrille voor 1993'er? jos evers 21 16.319 5 March 2020, 15:35
Laatste bericht: Rob
  Glazen dakraam voor 240 station Barracuda_82 0 2.660 9 May 2016, 08:31
Laatste bericht: Barracuda_82
  Zoek console voor armsteun brun-c 4 4.559 13 March 2016, 22:14
Laatste bericht: henqui
  How to voor bumper er netjes afhalen 240 Polar KennOne 2 3.278 1 December 2015, 17:37
Laatste bericht: KennOne
  Voor wat kan je dit gebruiken? Glenn123 3 4.309 5 May 2015, 17:34
Laatste bericht: Stinky
  interieur universeel voor 244 uit 1976 en 1988? skidje 1 4.321 15 November 2014, 01:30
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)