Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
U9 LPG en katalysator
#1
Ik heb onlangs (1,5 jaar geleden) mijn 1992 245 2.3 GLE LPG verkocht aan een vriend.
Nu moet deze auto voor de APK en zou de uitlaat vervangen moeten worden.
Op de kentekenpapieren staat de toevoeging: U9 en en zit een katalysator onder

Op de RDW site lees ik:

Aanwezigheid katalysator en lambdasonde
"1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en/of een lambdasonde.
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs."


Bij personenauto’s toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsauto’s toegelaten na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd.


Nu even mijn vragen:

- is de kat nou wel of niet verplicht?
(U9 betekent dat je een kat hebt en aan 0,5% uitstoot moet voldoen
maar dat je niet verplicht een kat hoeft te hebben, zolang dus je uitstoot maar onder die 0,5 is, zoiets..
- kan hij er ook tussenuit? (ding doet toch echt nix meer na 500.000km)
- Roet {edit] viergas-meting is dus ook niet verplicht.

Kwik-shit wilde een nieuwe uitlaat van voor tot achter monteren incl. kat voor 1000,-......


[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
De auto valt zoals ik het lees buiten de eisen van regel 1 en 2, hij is immers van VOOR 31-12-1992.
En dus hoef je geen KAT te hebben zou ik zeggen.
De toevoeging U9 op kenteken geeft aan dat er een KAT onder zit ... meer niet.

Roetmeting lijkt me lastig, het is toch een benzine?
Viergasmeting hoeft ook niet uitgevoerd te worden.

Waarom naar de kwik-shit?
Ik heb altijd het idee dat men daar zo veel mogelijk op de rekening probeert te krijgen, de meeste klanten hebben toch geen idee ......
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#3
Van het forum van de alfaclub .... :


In de polemiek over de katalysator, CO-waarden en dergelijke ben ik vandaag weer wat wijzer geworden met betrekking tot de laatste spelregels. Lijdend voorwerp was mijn '91-er 75 3.5 met U9 op kenteken, maar zonder kat. De spelregels zijn de meest recente revisie van de APK-eisen (mei 2009).

De gemeten CO-waarde was 0,7%. Dat leek in eerste instantie afkeur, want U9 op kenteken en volgens de keurmeester dus maximaal 0,5% CO. Echter, zoals bekend, als de auto van vóór 1993 is hoeft de kat er niet onder, wát er ook op het kenteken staat. Dat was mijn idee. Uiteraard voer voor discussie, dus dit hebben we nog opgezocht in het grote APK-boek en jawel: kat niet nodig. Daarmee leek ik gered, want dan is de toegestane CO-waarde ineens 3,5%. Bij nadere beschouwing kwam er tóch nog een stukje tekst bovendrijven dat e.e.a. verandert. Namelijk: lambdageregelde systemen dienen maximaal 0,5% CO te hebben!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#4
U9 is een emissiecode, een oude aanduiding voor schoon met geregelde (lambda) katalysator.

De kat moet er visueel onderzitten, en niet lekken uiteraard. 0,5% haal je altijd met LPG, mijn 240's CO was 0,0 nog wat de laatste keer.
Laat de auto ergens anders keuren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik spring even bij. Auto staat nu bij mij.

Wat de vriend niet vertelde is dat ALLE draadeinden bij het spruitstuk geen schroefdraad meer hebben en dus ws breken. Dat maakt het voor een Kwik-fit en mij al duur. Risico moet je incalculeren naar de klant toe.

Volgens het grote APK boek en de wijziging in 2009 doorgevoerd: Bij U9 t/m 31-12-1992 is een kat NIET verplicht, hoeft NIET aanwezig te zijn maar CO moet wel onder de 0,5 zijn. Er overheen moet je onderhoud plegen (wat hier niet gebeurd lijkt te zijn dus risico op hoger CO logisch gevolg is) of een nieuwe kat terug plaatsen.

Prive kun je die gok op kat weglaten wagen maar als bedrijf geef je de klant de keuze...
Antwoord
#6
Dank voor de aanvulling.
Vriend heeft idd 0 kennis van auto's dus vandaar dat hij mijn hulp vroeg.
Kat vervangen is duur, dus vandaar mijn vraag of dat ding uberhaupt nodig is.
Zit er al 500.000km onder en is waarschijnlijk 400.000km geleden al overleden (maar nog nooit (te) hoge CO bij een APK gehad.).

Vriend was idd eerst bij kwik-shit geweest, en toen heb ik hem jou aanbevolen; jij hebt ongetwijfeld meer/beter verstand van volvo-zaken dan eerder genoemde.
Anyway, het is aan hem om te beslissen, hij heeft nu iig wat meer info.

(Ps. is de vlampijp ook gaar dan?)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
die hele uitlaat inclusief spruitstuk staat op klappen. ook al aan gelast enzo. katalysator incl nieuwe vlampijp is 300 euro, nieuwe katloze vlampijp inclusief lambdasondegat 150 euro.

persoonlijk zou ik voor de eerste optie gaan zodat je nooit gezeik krijgt
Antwoord
#8
Zit wat in, maar regelgeving vereist geen kat.
En de eisen waar de auto aan moet voldoen kan niet veranderd worden.
Dus ik zou zeggen, je kunt rustig zonder kat (er van uitgaande dat je zonder kat ook de CO eis haalt, zeker op LPG)
Scheelt toch weer wat centen waar je wat ander moois voor kopen kunt (bij carlo bijvoorbeeld :-) )
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#9
2009 is drie jaar geleden mensen. De APK eisen sinds april 2011 zijn wat soepeler. Een kat is pas verplicht voor auto's NA 31 december 1995.
Antwoord
#10
Wat vaak helpt om de CO voor de APK naar beneden te krijgen is de twee slangetjes van de kap op het gasklephuis los trekken.
De auto gaat dan stationair beroerd lopen maar dat is voor de APKniet van belang.
Na APK afmelden steek je de slangetjes weer op hun plek.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Katalysator stuk? Grey240Polar 5 3.158 3 June 2019, 19:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Wel of geen katalysator RJH 2 2.826 23 June 2017, 10:36
Laatste bericht: RJH
  240 1989 met lamda sonde en K6 ipv U9 katalysator. hek 5 4.662 15 October 2015, 17:56
Laatste bericht: Marc1970
  Heeft een volvo 240 met B230fx motor altijd een katalysator? hek 1 2.168 14 October 2015, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  katalysator netromsa 2 2.270 1 April 2014, 22:37
Laatste bericht: netromsa
  [S70] Katalysator leeghalen Dopski 12 8.051 26 March 2014, 08:19
Laatste bericht: Dirk342
  Uitlaat, bevestiging voorpijp aan katalysator Kwekkel 0 1.869 6 April 2013, 11:01
Laatste bericht: Kwekkel
  katalysator Roelof 4 3.228 24 February 2008, 15:29
Laatste bericht: Marc1970
  katalysator/katvervanger klaas 13 8.671 19 July 2007, 22:11
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)