Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat is het verschil tussen een vacuüm- en elektrische lpg verdamper
#1
Ik heb gister een nieuwe verdamper besteld voor de ama. Nu kon ik kiezen tussen een vacuüm of een elektrische. Ik heb voor de elektrische gekozen omdat deze (volgens mij) hetzelfde is als degene welke hij gaat vervangen.

Vraag me nu alleen af wat het verschil is tussen de twee.

Thanks.
Antwoord
#2
Als ik het zo snel goed heb geinterpreteerd uit de info die ik op internet vond ....

Vacuum verdamper levert een hoeveelheid gas aan de motor afhankelijk van het vacuum dat getroken word.
Hoe harder de motor draait, hoe meer lucht er aangezogen word, de meer LPG er "vrijkomt".

Electrische verdamper levert een bepaalde hoeveelheid gas afhankelijk van het toerental van de motor.
De hoeveelheid word bepaald door d.m.v. inductie het toerental te meten (wikkeling om je bobine kabel o.i.d.)

Wat voor verdamper zat er in je Ama dan? (merk type?)
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
#3
Ik vond het internet niet echt gewillig wat dit onderwerp aangaat...

Ik heb deze verdamper ter vervanging van mijn vorige: http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/6...cts/007111

Hij zit inmiddels in de ama maar wegens tijdgebrek en wat andere volvo gerelateerde problemen :-( nog geen tijd gehad om hem aan de praat te krijgen.

De nieuwe ziet er precies zo uit als de "oude" ik heb alleen de afsluiter omgezet en hij kwam precies uit met alle bestaande aansluitingen.
Er zitten geen aansluitingen op om hem aan de bobine oid te linken, misschien heeft het iets te maken met de elektrische choke??

Thanks.
Antwoord
#4
Ik denk dat je de vacuum gestuurde variant nodig hebt. Tenminste, mijn beide B20's hebben vacuumgestuurde verdampers.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Ik denk dat je de vacuum gestuurde variant nodig hebt. Tenminste, mijn beide B20's hebben vacuumgestuurde verdampers.

Hoi Marc,

deze kwam eruit:
[Afbeelding: P1010195.jpg]

Gelijke aansluitingen als degene welke er nu in is gegaan, de vacuüm variant heeft andere aansluitingen. Maar zoals ik al zei nog geen tijd gehad om het geheel aan de praat te krijgen. Vraag blijft wel wat het vacuüm doet en wat de elektriek.

Thanks.
Antwoord
#6
Als hij identiek is en je hebt de aansluitingen 1 op 1 overgezet, is het dan niet een kwestie van afstellen?
Ook een verdamper moet afgesteld worden en kan zo staan dat de auto echt niet wil starten. Na overschakelen op benzine wil het soms dan wel.

Wat zou kunnen helpen is om het aantal slagen te tellen op de oude dat de stelschroef nog vaster wil.
Vervolgens op de nieuwe de stelschroef vastdraaien en zoveel slagen los.
Dan heb je vermoedelijk een redelijke basisafstelling omdat de verdamper identiek is. Daarna kun je naar de LPG boer voor de fijn afstelling.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
oudevolvo schreef:Als hij identiek is en je hebt de aansluitingen 1 op 1 overgezet, is het dan niet een kwestie van afstellen?
Ook een verdamper moet afgesteld worden en kan zo staan dat de auto echt niet wil starten. Na overschakelen op benzine wil het soms dan wel.

Wat zou kunnen helpen is om het aantal slagen te tellen op de oude dat de stelschroef nog vaster wil.
Vervolgens op de nieuwe de stelschroef vastdraaien en zoveel slagen los.
Dan heb je vermoedelijk een redelijke basisafstelling omdat de verdamper identiek is. Daarna kun je naar de LPG boer voor de fijn afstelling.

Goeie tip, thanks!
Antwoord
#8
Die verdamper heb ik sinds kort ook op de 244. Sluit me aan bij het verhaal van aernout.
De vorige zat op de vacuüm van het inlaatspruitstuk. Bij deze zit een relais, die de boel net iets anders aanstuurt en inderdaad of op de min van de bobine komt te zitten of om de bobinekabel gewikkeld zit. Bij uitval van de motor sluit dit ook meteen de aanvoer van LPG uit.
Antwoord
#9
Drk schreef:Die verdamper heb ik sinds kort ook op de 244. Sluit me aan bij het verhaal van aernout.
De vorige zat op de vacuüm van het inlaatspruitstuk. Bij deze zit een relais, die de boel net iets anders aanstuurt en inderdaad of op de min van de bobine komt te zitten of om de bobinekabel gewikkeld zit. Bij uitval van de motor sluit dit ook meteen de aanvoer van LPG uit.

Ik had nog een foto van hoe de "oude" aangesloten was, je ziet dat de bruine en blauwe draad welke naar de afsluiter gaan doorgelust zijn naar (wat ik denk) een soort choke.

[Afbeelding: aansluiting_lovato.jpg]

Hmmm na het even doorbladeren van onderstaand pdf-je denk ik dat het geen "choke" is maar een tweede afsluiter......
http://download.lovatogas.com/LOVECO%204...N_rev0.pdf
Antwoord
#10
Heb je ook een extra knopje (ergens op je dashboard) waarmee je extra gas kan toevoegen?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 613 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Lpg verdamper. Jambon 1 1.269 20 September 2021, 09:07
Laatste bericht: Marc1970
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 1.934 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  elektrische Fan in de PRV?? volvoman0_0 5 2.542 18 August 2020, 21:15
Laatste bericht: volvoman0_0
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 2.617 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 4.989 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje
  Verschil in dimensie tussen een B18 en B20 Gert Jan B 10 6.896 19 June 2016, 17:09
Laatste bericht: Jerry
  +t en lpg met verdamper Stevves 2 2.819 6 December 2015, 14:55
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Wie herkent deze verdamper? ZOAB 16 13.339 24 February 2015, 00:45
Laatste bericht: Jerry
  Cruise control en ECC Volvo 940 vacuüm? Volvo 142 B23 2 2.989 15 December 2014, 07:24
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)