Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klepsteelrubbers vervangen [B20]
#1
Probleem:Pluim (blauwe) rook uit je uitlaat zodra je bij wat hogere toeren je gas loslaat. Dit wordt veroorzaakt doordat je op dat moment geen druk maar eigenlijk een vacuum hebt in de cilinders, hierdoor wordt de olie via de klepsteelen naar de verbrandingsruimte gezogen en ontstaat de rook. Klepsteelrubbers zouden dit moeten voorkomen.

Remedie:
Rubbertjes vervangen

Bestaande www-info:
Op het internet is er veel (al dan niet tegenstrijdige) info over het vervangen van klepsteelrubbers te vinden. Hoe meer je leest hoe meer :verward: . De een zegt dat het erg ingewikkeld is en je beter je hele kop van het blok af kan halen omdat dat beter en veiliger werkt. De ander meent gehoord te hebben dat je een compressor nodig hebt om zo de cilider op druk te zetten en zo de kleppen gesloten blijven. Weer een ander zegt dat je speciaal gereedschap nodig hebt. Klopt als een bus allemaal, maar je kan het ook gewoon zelf proberen. Met wat McGuyver skills lukt het.


Volvolvoversie
Omdat het klusje er binnenkort aan zit te komen ben ik de schuur in gedoken met dit topic (niet gezien dat er inmiddels gereageerd was) in het achterhoofd: http://v44.nl/forum/viewtopic.php?f=137&...d3bb22b97d
Omdat bij een B20 alles zo makkelijk toegankelijk is en je in de basis eigenlijk alleen maar een veer hoeft in te drukken. Heb ik gekeken hoe je met standaard spul een hefboom kan "maken" zonder speciaal gereedsschap.

Benodigdheden:
- bougiesleutel
- 1/2"-sleutel of ratel
- kruiskopschoevendraaier
- platte schoevendraaier
- flinke maar zo plat mogelijke steeksleutel, 19 bijvoorbeeld
- touwtje
- 2x tangetje
- poetslap

En dan:
  1. Haal je bougies eruit en haal je kleppendeksel eraf.
    [Afbeelding: th_droogoefenen001.jpg]
    .
  2. Zet een van de cilinders op het hoogste punt (BDP) door aan de krukas te draaien. Het BDP is te herkennen aan de kleppen die op dat moment op tuimelen staan (tuimelaars maken een tegengestelde beweging).
    .
  3. Prop een flexibel touwtje door het bougiegat de betreffende cilinder in, met een punttangetje of stomp voorwerp gaat dat fijn. Het uiteinde laat je uit de motor steken uiteraard :faint2: .
    [Afbeelding: th_droogoefenen002.jpg] [Afbeelding: th_droogoefenen003.jpg]
    .
  4. Haal de tuimelaaras van het blok af. Ik heb hiervoor eerst de klepspeling-stelschroeven losgemaakt zodat er geen spanning meer op staat. Misschien overbodig?
    [Afbeelding: th_droogoefenen004.jpg]
    .
  5. Haal ÃÃn borgringetje van de as af en schuif de veren en tuimelaars van de as af (even sorteren).
    [Afbeelding: th_droogoefenen005.jpg]
    .
  6. Zet de kale tuimelaaras weer op het blok.
    [Afbeelding: th_droogoefenen005.jpg]
    .
  7. De grote steeksleutel kan je nu gebruiken om de veer in te drukken van de cilinder met het touwtje erin. Als het goed is druk je de veer met de bovenste ring naar beneden, de klep zelf (het midden) en het kopere randje wat je zit moet omhoog blijven. Daar zit het touwtje namelijk onder.
    [Afbeelding: th_droogoefenen006.jpg]
    .
  8. Als je de veer ca. 1,5 cm omlaag hebt gedrukt, kun je met je andere hand de "koperen" spietjes verwijderen. Vervolgens kan je de veer en je gereedschap weghalen.
    [Afbeelding: th_droogoefenen007.jpg]
    .
  9. Nu kan je de klep in z'n geleider goed zien zitten, afgedekt met het klepsteelrubbertje. Het rubbertje kun je nu omhoogtrekken.
    [Afbeelding: th_droogoefenen009.jpg]
    .
  10. Nieuw rubbertje erop en alle kleppen afgaan. Als cilinder 1 omhoog is, is 4 ook omhoog. Als 2 omhoog is, is 3 ook omhoog en vice versa. Vergeet het touwtje niet in de cilinder te stoppen waaraan je wilt werken.
    nullifie schreef:Nog een opmerking over het monteren van de klepsteelrubbers: als het goed is zit er bij het nieuwe setje klepsteelrubbers een plastic hoedje dat over de klepsteel geschoven wordt voordat de nieuwe klepsteelrubber erop geschoven wordt zodat de nieuwe klepsteelrubber niet meteen schade oploopt aan de scherpe kanten van de spiebanen van de klepsteel.
    Boele schreef:Dat ligt er maar net aan of je een koppakkingset koopt, of losse klepsteelrubbers. Bij mijn koppakkingset van Ebay zaten deze er niet bij. Gewoon voorzichtig monteren. Ik heb de veertjes er even afgehaald, rubbers gemonteerd, toen de veertjes er weer op gedaan.
    Of een tape-je er omheen?
    .
  11. "assembly is the reverse of disassembly", wel de kleppen stellen als je daar bent.
Antwoord
#2
Vraagje: dat bovenste minispiraalveertje om het rubbertje lijkt me essentieel. Die zullen wel slijten, zit dat normaal geproken in een setje klepsteelrubbers?
Antwoord
#3
Mooi en duidelijk omschreven Robbert, zo zou het ook met de b2X en b2XX blokken moeten kunnen, heb je wel een klepveerindruktool of hoe heet zoiets nodig.
En heeft het gewerkt, geen blauwe pluim meer?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#4
DopdeDouwer schreef:Vraagje: dat bovenste minispiraalveertje om het rubbertje lijkt me essentieel. Die zullen wel slijten, zit dat normaal geproken in een setje klepsteelrubbers?

Dat veertje hoort erop. Heeft eenzelfde functie als in een keerring, het rubber aandrukken tegen de as/klepsteel. Die zit er dus op als je nieuwe klepsteelrubbers besteld.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Leuke variant op de V44-Site methode. Voordeel: geen speciaal gereedschap te maken. Nadeel: je hebt maar 1 hand vrij (of je moet hulp hebben) en als het losschiet ben je eventueel onderdelen zoals de spietjes aan het zoeken (die trouwens van staal zijn). Ik neem aan dat de poetslap gebruikt wordt om beschadigingen van de grote steeksleutel aan de tuimelas te voorkomen. Nog een opmerking over het monteren van de klepsteelrubbers: als het goed is zit er bij het nieuwe setje klepsteelrubbers een plastic hoedje dat over de klepsteel geschoven wordt voordat de nieuwe klepsteelrubber erop geschoven wordt zodat de nieuwe klepsteelrubber niet meteen schade oploopt aan de scherpe kanten van de spiebanen van de klepsteel.
Antwoord
#6
Handig bedacht. Probeer ook eens deze 'rope trick' om de krukaspoelie los te maken.

De B17-230 hebben er niet zo'n last van volgens mij, omdat er door het ontwerp vd cilinderkop niet zo overdadig oliespetters rond de klepsteel vliegen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
nullifie schreef:Leuke variant op de V44-Site methode. Voordeel: geen speciaal gereedschap te maken. Nadeel: je hebt maar 1 hand vrij (of je moet hulp hebben) en als het losschiet ben je eventueel onderdelen zoals de spietjes aan het zoeken (die trouwens van staal zijn). Ik neem aan dat de poetslap gebruikt wordt om beschadigingen van de grote steeksleutel aan de tuimelas te voorkomen. Nog een opmerking over het monteren van de klepsteelrubbers: als het goed is zit er bij het nieuwe setje klepsteelrubbers een plastic hoedje dat over de klepsteel geschoven wordt voordat de nieuwe klepsteelrubber erop geschoven wordt zodat de nieuwe klepsteelrubber niet meteen schade oploopt aan de scherpe kanten van de spiebanen van de klepsteel.

Dat ligt er maar net aan of je een koppakkingset koopt, of losse klepsteelrubbers. Bij mijn koppakkingset van Ebay zaten deze er niet bij. Gewoon voorzichtig monteren. Ik heb de veertjes er even afgehaald, rubbers gemonteerd, toen de veertjes er weer op gedaan.

Er zijn trouwens meerdere varianten. Degene die ik eraf haalden zijn voorzien van een metalen kern aan de onderzijde (zelfde als bij Robbert) Die ik er nu op heb gezet zin geheel van rubber. Lastiger te monteren. Of het uit maakt? We gaan het zien zodra het rijd...

Leuke tool, Robbert! Persoonlijk vind ik die van V44 beter, je hebt beide handen vrij en je beschadigd geen tuimelas.. Bij dubbele klepveren, in mijn geval, lijkt het me knap zwaar met een steeksleutel.
Groeten, Boele
Antwoord
#8
nullifie schreef:Ik neem aan dat de poetslap gebruikt wordt om beschadigingen van de grote steeksleutel aan de tuimelas te voorkomen.
Ik de poetslap had ik gebruikt om, om het uiteinde van de tuimelas te doen, om te voorkomen dat de veer zou wegspingen zodra ik het borgingetje zou verwijderen. Dat viel uiteindelijk mee, heb de poetslap met name gebruikt om alles een beetje schoon te vegen, alles zit flink onder de olie--> pikzwarte handen.
Ik heb 'm niet tussen de tuimelaaras en steeksleutel gestopt, aangezien dit toch een onderdelen blok is. Ik heb geen beschadigingen gezien, maar uiteraard wel beter om de as te beschermen. De kracht die nodig is om de veer in te drukken vond ik trouwens best mee vallen. Maar dit zijn ook geen speciale veren, waarschijnlijk de oude.


nullifie schreef:Nog een opmerking over het monteren van de klepsteelrubbers: als het goed is zit er bij het nieuwe setje klepsteelrubbers een plastic hoedje dat over de klepsteel geschoven wordt voordat de nieuwe klepsteelrubber erop geschoven wordt zodat de nieuwe klepsteelrubber niet meteen schade oploopt aan de scherpe kanten van de spiebanen van de klepsteel.
Goeie tip, zet ik er gelijk bij.
Antwoord
#9
Vandaag ook op een blok in de auto geprobeerd ging goed:
[Afbeelding: th_IMG_0003.jpg] [Afbeelding: th_IMG_0002-1.jpg]

Alle 8 vervangen.
Antwoord
#10
Was weer een leuk klusje, lekker pielen.

Overigens;
Die tapejes over de dopjes van de carburateurs zijn gepatenteerd, geen kopieen svp
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  b18 klepsteelrubbers bergman 2 351 26 May 2023, 11:47
Laatste bericht: bergman
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 13.435 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  tussendemper vervangen adrianus240 2 1.643 25 July 2021, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 3.553 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 4.409 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 3.846 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 10.229 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Hoeveel klepsteelrubbers b230fk met 530 kop Skars 2 2.825 27 June 2018, 20:03
Laatste bericht: Skars
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 4.691 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 18.138 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)