Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[AUDIO] subwoofers en versterkers
Hoi,

Ik zat eraan te denken om een subwoofer en versterker in de Volvo te zetten.
Heeft iemand hier ervaringen mee of iemand tips?

Alvast bedankt.
Kenneth
Old volvo's never die, they only go faster
Antwoord
hangt af van wat je wilt en wat je wilt uitgeven. Minimaal 10 kwadraad kabel vanaf de accu met eigen zekering aanleggen, idem massa dirct op de carrosserie. Sub bouw ik het liefst zelf van 18 of 21 mm MDF, bouwmodellen kun je op het net vinden. Speakers en kast moeten op elkaar afgestemd zijn. Versterker moet liefst worden aangestuurd door een lijn-in en niet vanaf een versterkte lijn, zoals dat vroeger nog wel eens gebeurde. En een kwaliteit versterkers die een goede sub-driver is zul je toch in moeten investeren...

Ik heb een best wel oude kist, de speakers die er in zitten zijn dus ook op leeftijd en daar speciaal voor gemaakt, ooit gebouwd op basis van de bijbehorende tekening en meteen met het model om achter de rugleuning te passen, zeg maar daar waar normaal gesproken de LPG-tank gelegd wordt. Heb je die er in zitten dan is er nog een extra uitdaging, LPG absorbeerd sterk de lage tonen. Resultaat is dus dat je meer vermogen nodig hebt om te compenseren zonder te vervormen, dat hangt dus van de versterker af, en eigenlijk is het mooiste als het geluid nagenoeg binnen de auto blijft.. tenzij je graag reclame voor jezelf rijdt ntl..

Kun je de kast wÃl daar kwijt, dan is het mogelijk om de baspoort netjes onder de hoedenplank te laten uitkomen, deze netjes met speakerstof afwerken en het geluid kan direct de cabine in. Voordeel is dat de versterker niet continu op z'n tenen hoeft te staan..!

De versterker help je een handje door er een condensator paralel aan te schakelen die in staat is om de klappen op te vangen en het geluid is zoals het behoort te zijn, ook weer beter voor de versteker.

De sub die ik heb is een "push-pull" uitvoering, speakers zitten met de connussen naar elkaar toe, waarvan er 1tje in tegenfase is gekoppeld. Op die manier werken beide spekers met elkaar mee. Ik meen dat de versterker toen in "mixed-mono" stond geschakeld, dus van beide stereo naar een monokanaal, maakt voor bas niets uit...

Als je voor kwaliteitspullen gaat heb je geen enorme vermogens nodig, het gaat om de componenten waaruit eea is opgebouwd.. Ãn, het start bij de kwaliteit van de headunit, radio..) als dat mooi en onverprutst bij de versterker uitkomt ben je een heel eind...!

En een beetje kabels gebruiken hè..! tegenwoordig zijn de setjes niet "duur" meer, heb je enige meters accukabel, aansluitmateriaal, zekering met houder etc. Als je een redelijk goede versterker aanschaft heb je er jaren later nog plezier van...!

Ik moet nog weer aan de gang, en heb een 2e hands Soundstream 5.1 nogwat klaarliggen, oldschool toestel wat door het merk helaas niet meer geproduceerd wordt, maar errug fijn spul. De 2x 12,5W ( ! ) versie die ik ooit nieuw in m'n 205 had voor voorin speelt de grotere "bakken" een end weg zonder dat daar de ampÃres doorheen hoeven worden gejaagd (je wilt signaal immers in geluid omzetten en niet in warmte..!), wat het geluid weer ten goede komt.. (voor zover dat in een rijdende Volvo overeind blijft..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon,

Bedankt voor je info!
Klinkt niet allemaal even gemakkelijk.

Stuur je even een PB.

Kenneth
Old volvo's never die, they only go faster
Antwoord
TheSaint77 schreef:Ik heb nog een kant en klare JBL kist staan die je wel mag overnemen. Je hebt dan verder nog nodig;

- (mono) versterker
- voeding aansluitkabel
- zekering
- audiokabel van headunit naar de versterker en van de versterker (speaker)draad naar de subwoofer.

Prima ding verder, ik vind het alleen een te lomp geval voor in de stationcar, dus vandaar dat ik een andere oplossing ga zoeken.
JBL is niet verkeerd, heb er een compset van gebruikt met filter, goed spul.. (maar dat bepalen mijn oren..)
Antwoord
Hier ben ik toevallig ook net mee bezig, krijg alles morgen binnen, besteld bij conrad: Magnat xpress 10 subwoofer 25 CM € 49,99 en een 4 kanaals versterker : Magnat Edition 440 HQ eindversterker €79,99 (deze is momenteel redelijk afgeprijsd. )

(zo als je ziet, hier ook low budget ingestoken, wordt aangesloten op een redelijke sony Xploid radio)

Ik hoop dat de kanalen voor achter voldoende leveren om de sub aan te sturen, anders moet ik bruggen.
Mijn plan is om de bekleding rechts achter te vervangen voor een bekisting met voldoende inhoud, maar zodat het niet al te veel ruimte in beslag neemt, ik hoop door casco te bekleden met bitumen en isolatie een redelijke klankkast te creëren. (voor audiofielen waarschijnlijk geen optie omdat het een ondiepe, langwerpige kast zal worden, maar ik heb er verder ook niet echt veel verstand van)(overigens wel getrainde oren, zeker wat betreft huis audio/hifi)

Leesvoer: http://www.12vhifi.nl/versterkers.html
Antwoord
als je er voor zorgt dat de kast te openen blijft, kun je experimenteren met fiberfill, dat is dat witte material dat ook in stoelen en kussens wordt gebruikt. Stop dat in de kist, dan denkt de speaker dat ie in een grotere kast zit.. Je had het dempende materiaal ook meteen bij Conrad kunnen bestellen, regelmatig zijn daar de bitumenmatjes id aanbieding..

Als je radio een lijn uit voor sub heeft is het prima ntl, hangt uiteindelijk af van je versterker.. en help um een handje met een condensator, altijd beter. Als de versterker veel amps vraagt van het boordnet, trek ie ook wat weg van de radio, en daar komt nou net het signaal vandaan...
Antwoord
De kast móet wel open blijven, want daar zit ook mijn achterruitwisserreservoir onder, daar wil ik graag nog bij kunnen.
Ik ben echt een leek wat autohifi aangaat (sowieso is elektra nooit mijn sterkste kant geweest). Ik kom er altijd wel uit, maar als ik vooraf al op weg wordt geholpen is het mooi.
Ik heb RCA uitgang op de radio, klopt het dat ik hiermee alleen de sub via de versterker kan aansturen, of bekrachtigd deze gewoon de versterker en kan ik 'de rear' gebruiken voor de sub en 'de front' voor de speakers voor. Kan ik ook (heeft niet mijn voorkeur) de speakeruitgangen naar de versterker sturen om de versterker aan te sturen? (in huis wel en had ik meer vermogen op mijn sub dan via mijn 'per-out')

Wat zijn de voors en tegens van de verschillende aansluitmogelijkheden? En waar en waarom een condensator, ik weet wel ongeveer wat deze doet, maar krijg niet beredeneerd met welk doel ik deze ertussen zou zetten, laat staan welke eigenschappen deze moet hebben.
Antwoord
RCA uit gaat naar je versterker, ws zitten er 2 tulpstekkers, bv rood en wit. Verlengkabel er aan en die gaan weer in "line-in" op je versterker. Als je versterkte lijnen gaat gebruiken, dus bv de speakerkabeltjes naar links en rechts achter, moet de versterker (als ie er al goed mee overweg kan..) eerst de versterking wegwerken zodat er alleen een signaal overblijft, dit gaat ie dan vervolgens weer opnieuw versterken, vervorming op vervorming... niet interessant, bovendien heb je een lijn-uit dus niet meer over nadenken..

Je hebt dus 1 RCA uit, die zal hetzelfde signaal hebben als de speakers achter, maar dan onversterkt. Als je hiermee bv een 2.1 versterker gaat voeden, (dus links, rechts, sub) , dan zul je op de versterker (niet altijd) een sub uitgang hebben voor allen laag, dan heeft een actief filter ín de versterker alle hogere frequenties er af geknipt zodat alleen laag naar de subwoofer gaat, de rest stuurt ie dan naar de linker en rechter speakers, al dan niet in gebruik, dan doet ie er verder niets mee.

Dan heb je , ik vermoed een witte draad aan de radio, dás de "remote" verbinding (zie ook je beschrijving, wel zo belangrijk..) , deze gaat naar de versterker en schakelt deze in zodra de radio wordt ingeschakeld (en/of bv een motorantenne..). Versterker heeft uiteraard z'n eigen + en - , - zo kort mogelijk op het chassis schroeven, minstens net zo dik als de + kabel (waarvan je vertelde dat er al iets diks in ligt..

kabels, zoiets, heb je meteen alles.. ff letten op het muziekvermogen, dat bepaald de minimale dikte (zie staatje er onder..)

Condensator, zoiets als dit.. er staan er meer . Wat doet nou zo'n ding? Moet je zien als een accu die heel snel kan laden en ontladen. Zodra je bas lekker aan het draaien is kan deze in een split-second de versterker geven wat ie nodig heeft, de dynamo is dat ding continu aan het bijladen.

Hierdoor staat het geheel niet aan het boordnet te trekken. Zonder krijg je het effect van dimmende verlichting op de maat als je voor een verkeerslicht staat, Ãn dan doet je dashboard inclusief radio lekker mee.., en dus ook je audiosignaal.. Qua geluid betekent dat dus dat dat voor de rest van de speakers overeind blijft (voor zover de combi radio - speakers dat kunnen..) en de bas lekker kort en droog blijft, anders flappert het totaalbeeld alle kanten uit en als je een beetje getrainde oren hebt wordt je daar redelijk verdrietig van..

sluit je zo aan...

Dan nog even over de plaatsing van de speakers voor het algemeen. Het belangrijkste geluid wil je vanaf de voorzijde horen, zogenaamde "stage-effect", en als het kan gebruik je dan een compo setje met een eigen filter, liefsts 3-weg, 2-weg is ook al ok... middentonen gaan in de deuren, de tweeters hebben mijn voorkeur op het dashboard, naar boven gericht zodat je een mooiere spreiding van het geluid krijgt en via de voorruit je oren bereikt. Welke speakers..? jouw oren en jouw portemonee.. Geluid kun je ondersteunen door een paar midden-laag, of eenzelfde 2-weg in de achterdeur te plaatsen, fader voor-achter stel je dan zo in dat het "midden" ongeveer vlak voor de hoofdsteunen zit, ter hoogte van je oren zeg maar, kan per muzieksoort en opname verschillen..

Deuren, een autodeur is absoluut gÃÃn klankkast.. het ding is zo lek als een mandje en voegt echt niets toe.. Het kan soms stoeien met de ruimte (diepte) zijn, maar ideaal is van bitumenmatjes een holte maken in het speakergat en in de deur, zodanig dat de speaker daar in past. Op die manier is de omgeving waarin ie gemonteerd wordt "dood" en kan het materiaal geen geluid wegsnoepen en wordt het onverknipt de cabine in geprojecteerd... Liefst plaats je nog enkele van die matjes op de rest van het blik van de binnendeur onder de bekleding en ad binnenzijde van de deurplaat... resultaat is dat de deur zelf gaat "klinken" als een kartonnen doos die de hele nacht in de regen heeft gestaan.. is ff wat moeite allemaal maar wel waard..

Weet niet of je toevallig elektrisch bedienbare ramen hebt? Als je dan dus geen last van een slinger hebt maak je van MDF een paneel welke de vorm van de deur volgt, netjes bekleden en daarin de speakers monteren. Mooiste is dan een 3-weg set, tweeters onder de ruit, midden-hoog bovenin de deur, midden-laag onder in de deur, deur lekker dempen en het paneel stijf tegen de deur gemonteerd, dan heb je middels het MDF wÃl een klankbord... leuk voor een volgend projectje zeg maar...

oh ja, vwb speakerkeus, eea hangt ook samen met waar je graag naar luistert. Ik ga voor "alleseters" die in staat zijn om diverse muzieksoorten te kunnen weergeven, en vooral om instrumenten te laten klinken zoals het hoort.. als je dat weet kun je gericht de "spulletjes" erbij zoeken..
Antwoord
De eerste link laat niks zien...kun je die ff checken?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
hier wel, Conrad kan wat traag laden zie ik..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Versterker en HP audio.... S60 Age_D5 1 1.265 13 August 2021, 19:09
Laatste bericht: Kadettgek
  Audio kabels trekken van voor naar achter Arjen van Hattem 2 3.687 6 June 2016, 13:50
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Audio in een 245 A_A 1 2.141 25 January 2015, 01:28
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)