Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 met startproblemen
Hallo allemaal,

Twee weken terug heb ik een Volvo 740 gekocht voor de zomervakantie, een GL uit '88 met het b230f blok. Station, want daar past zo lekker veel in. Probleemloos een paar honderd kilometer mee gereden, maar nou hield hij er laatst tijdens het rijden zomaar mee op en ik kreeg 'm niet meer aan de praat.

Benzine genoeg in de tank, startmotor draait, alleen geen vonk meer bij de bougies en de brandstofpomp werkt ook niet meer. Wat aan het meten gegaan en erachter gekomen dat de pomp geen stroom krijgt. De zekeringen waren allemaal nog prima, dus toen kwam ik bij het brandstofpomp relais uit. Daar gaat netjes 12 volt in, na inschakeling van het contact komt op een aantal uitgangen ook 12 volt te staan, alleen bij degene die naar de brandstofpomp gaat gebeurt er niets. Nieuw relais erin, maar hetzelfde probleem.
De vorige eigenaar had wat problemen met het contactslot; het licht schijnt uit te gaan als je te ver doordraait. Met de gedachte dat het signaal naar het relais vanuit het contact niet goed doorkomt die schoongemaakt, maar dat mocht niets baten.
Als laatste nog in en rondom de verdelerkap schoongemaakt, want daar lekte wat olie in de buurt, maar nog steeds niets.

Andere kleine mankementen die misschien verwant zouden kunnen zijn waar ik eerder al last van had zijn lastig starten als hij net gelopen heeft en dat het stationair toerental af en toe verhoogd wordt naar +- 1500 rpm en na een minuut of wat weer terugzakt. Bobine krijgt overigens wel gewoon spannig.

Waarschijnlijk zit 't probleem dus ergens anders, maar ik weet niet zo goed waar ik verder moet zoeken. Wat is het volgende dat ik zou kunnen doen? Zou het probleem misschien in de hall sensor kunnen zitten en hoe kan ik dit controleren?

Alvast bedankt!
Pim
Antwoord
Geen vonk betekent ook geen stroom naar de pompen, voor de veiligheid. De Hall sensor zit op de verdeler, latere versies hebben een vliegwielsensor (bovenin koppelingshuis vlak achter de motor). Controleer draden en stekkers, kijk of ze eventueel reageren op zachtjes eraan wiebelen.
Als je een toerenteller hebt, zou die niet bewegen tijdens het starten. ZO niet, is er iets mis met deze sensors. Beide zijn goede veroorzakers van warme herstartproblemen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hey, bedankt voor je reactie.

De toerenteller beweegt inderdaad niet tijdens het starten. Dat zou dus kunnen duiden op een kapotte Hall sensor? Ik heb het stekkertje gelijk even doorgemeten, bij mij zit trouwens de Hall sensor op de verdeler. Volgens volvoclub.org.uk zou op de derde terminal 11 volt moeten staan, op de tweede 5 volt (eigenlijk een blokgolf, met de frequentie afhankelijk van het toerental) en de eerste is de aarde. Dit had ik ook, al kan ik de blokgolf niet meten.
Vervolgens terminal 24 van de 'control unit connector' (boven het rempedaal) doorgemeten. Hier zou elke keer dat de Hall sensor geactiveerd wordt meer dan 1.8 volt te zien moeten zijn en anders tussen de 0 en 0.7 volt. (ook via volvoclub; http://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalIgnition.html bij full hall sensor check, halverwege de pagina). Hier kreeg ik constant ongeveer 5 volt door, dus dat is wel vreemd. Duidt dit op een kapotte Hall sensor? Want de bekabeling en het stekkertje lijken dus in orde te zijn, alleen komt er een constante spanning binnen die eigenlijk zou moeten variëren tussen de <0.7 en >1.8 volt. Het lijkt me overigens nog best een nare klus om die sensor te vervangen.
Antwoord
Ik weet verder niks van Hall sensors. Je hebt in elk geval de goede informatiebron te pakken (daar zoek ik ook altijd).

Waarschijnlijk is de hele verdelergrondplaat vervangen makkelijker en goedkoper. Beter hier dan in Frankrijk.
Antwoord
Ik had ook een zelfde soort probleem, uiteindelijk bleek dat de computer defekt was, er was vocht in gekomen.
Dit was overigens bij een Polo, maar in principe is het allemaal hetzelfde.
Ik had de bobine met geintegreerde transistorontsteking al vervangen maar gaf geen resultaat.
De Hall-gever heb ik kunnen testen door de ontsteking er even af te halen en rond te draaien. Dan hoor je de brandstofpomp draaien, net als bij het op contact zetten.
Als je die niet hoort dan kan het toch nog in het contactslot zitten, gaan ook regelmatig kapot (meestal door zware sleutelbossen).
Tijdens het starten zag je bij mij ook geen uitslag van de toerenteller.

succes
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Het verhaal krijgt een klein beetje een ander staartje. Vanochtend in een helder moment besloten om toch eerst te kijken of de distributieriem nog heel is. Nokkenas en verdeler draaien niet mee als de krukas gedraaid wordt, dus kan haast niet missen. Logisch ook dat de Hall sensor dan een constante spanning doorgeeft. Gelukkig schijnt dit type blok ('88 b230f) er tegen te kunnen als de distributieriem breekt, vanavond dus maar proberen een nieuwe er om te leggen. Zijn er misschien nog dingen waar ik specifiek op moet letten of andere tips? Ik heb Haynes en de handleiding van Timen Smit. Haynes schrijft over het verwijderen van de startmotor om de krukaspoelie tegen te kunnen houden, Smit heeft eoa tooltje en Volvo heeft hier zelf ook iets voor uitgebracht zie ik op VOMD.nl. Maken deze speciale gereedschappen het leven er erg veel prettiger op?

Bedankt
Antwoord
Geweldig dat we zo op het verkeerde been gezet kunnen worden met z'n allen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Haha, zo start-ie zeker niet. De krukaspoeliebout is het grootste obstakel, maar als je auto in z'n versnelling op de handrem en/of tegen een muurtje zet kom je er meest wel. Een lange hefboom, en een momentsleutel om hem weer vast te maken, zijn wel handig.
Antwoord
jà-vu heb ik ook gehad met de polo van mijn vrouw, helaas geen vrijloper, ook lang aan het zoeken geweest....

Maar om de krukas te blokkeren had een draadeind M10 haaks omgebogen en door de krukaspoulie gedaan, andere eind had ik met een stalen strip aan het blok vast gemaakt, aan de kant van de stuurbekrachtigingspomp. Werkte perfekt, bij losdraaien aan de bovenkant en bij vastdraaien aan de onderkant door de poulie.
Geen speciale onderdelen nodig, alles in de schuur, low budget.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Marc1970 schreef:Haha, zo start-ie zeker niet. De krukaspoeliebout is het grootste obstakel, maar als je auto in z'n versnelling op de handrem en/of tegen een muurtje zet kom je er meest wel. Een lange hefboom, en een momentsleutel om hem weer vast te maken, zijn wel handig.
Daar zijn speciale blokkeertools voor gebouwd. Heb er hier eentje liggen en die mag je wel even gebruiken. Wel uiteraard tegen betaling van een borg (kost €75,-)
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Startproblemen Nicolaas H 4 2.861 9 February 2020, 12:54
Laatste bericht: Marc1970
  Startproblemen Volvo 244DL Lukie5704 4 3.095 21 January 2012, 18:50
Laatste bericht: Lukie5704
  Startproblemen op een zeeeeeer ongelukkig moment Erik265 22 16.573 27 September 2006, 18:54
Laatste bericht: Holowkregel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)