Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Een presentatie met wat leuke cijfers van Cw waardes, hoe vervuilt de zijruit, etc door de jaren:
http://www2.mech.kth.se/courses/5C1211/KTH2008_TW.pdf
Ik had het eerder ergens gelezen maar de luchtweerstand van de 245 is echt lager dan die van de 244.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Bij de P1800ES is iets fout gegaan ???
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 726
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2009
Hoeft niet, want rechte lijnen geven een betere aerodynamica dan allemaal bolle vormen
Dat gaat echter niet echt op bij onze auto's aangezien de voorkant ongeveer overeenkomt met een zeecontainer :
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:Ik had het eerder ergens gelezen maar de luchtweerstand van de 245 is echt lager dan die van de 244.
Daarom heeft Jan Lammers en collega met een "855" geraced, door de rechte achterkant liep ie bijna 15 km harder...
Berichten: 305
Topics: 16
Lid sinds: Aug 2009
Opvallend is wel dat de 855 betere cijfers heeft dan de V50 en daar zit zit toch wel een generatiekloof. :-\
<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
ZwerverRoodbaard schreef:Hoeft niet, want rechte lijnen geven een betere aerodynamica dan allemaal bolle vormen
Dat gaat echter niet echt op bij onze auto's aangezien de voorkant ongeveer overeenkomt met een zeecontainer :
hier moet ik hart om lachen haha
en natturlijk is een station altijd airodynamischer als een gewone 4 deurs
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Sedan versus Station:
De station heeft een rechte hoek naar beneden en in die hoek ontstaat een onderdruk tijdens het rijden. Bij een sedan heb je dan ook wel, maar veel minder en in 2 delen, namelijk bij de achterruit en bij de achterzijde.
Nog een sedan nadeel is dat de kofferbak zelf groter is dan het gebied waarin de onderdruk zich opbouwt. Dus het einde van de kofferbak creëert nieuwe weerstand.
Die onderdruk heeft een positief effect op de doorstroom over en onder de auto. De lucht kan ergens naar toe.
En bedenk goed dat de weerstand coëfficiënt (Cx) een verhoudingen getal is. Een kleinere auto is daarom rekenkundig in het nadeel. Dus dat de grotere 855 het beter doet dan de V50 is ook niet zo'n wonder.
Begin jaren '70 waren er al gewone auto's die duidelijk een lagere Cx waarde hadden dan een V50 of 855. Een Citroen CX (ja daarom heet ie zo) heeft een waarde van 0,36 (net boven de 855) maar de GS heeft slechts 0,31. En dat voor een wagen uit 1970. Overigen heeft een DS ook maar 0,36 en die stamt uit 1955... De winnaar is de "concurrentie": De Saab 92 haalt een Cx van 0,30. Niet gek voor 1947.
Lotus heeft het ook al vroeg begrepen: 0,29 voor de Lotus Elite uit 1958 en 0,29 voor de Europa van 1966.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je kan je huis heel laten, de A waardes staan ook in het rapportje. Een 240 maakt een gat van 2,10 m2 zo te zien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Funsdaf schreef:Vergeet ook niet dat het frontaal oppervlakte (A) van de auto net zoveel invloed op de luchtweerstand (F) heeft dan de Cw waarde:
F = (A * Cw* p * v) / 2
p = dichtheid (van lucht)
v = snelheid
een lage CW waarde is dan leuk, maar als je een groot frontaal oppervlakte hebt is je luchtweerstand hoog.
Als je het frontaal opervlakte van je auto wilt bepalen moet je je auto even door een muur heen rijden en daarna kijken hoeveel m2 het gat is.
v moet eigenlijk v^2 zijn
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
hoe moet dat nu met een Express...?