Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gare viscokoppeling
#1
Wie heeft er wel eens de Aisin visco-koppeling vd fan opengemaakt? De mijne draait eigenlijk altijd mee, en er zit olie in zo dik als stroop. Zelfs als ik hem een tijdje boven het gasfornuis hou blijft-ie stug draaien. Ik denk dat de olie oud en hard is geworden. Welke olie gaat daar eigenlijk in? Leuke vraag voor de auto-materialenzaak.

Vooraan zit een bimetalen krul die iets opent/sluit waardoor-ie weer vast gaat staan als de motor te heet wordt, dat regelding zat dus vastgeroest.

Ik heb er nu een vaste fan met vijf bladen opgezet vd vorige generatie, lekker rustig. Blijft koel genoeg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#2
Neem een efan. Spaart brandstof, gaat ook automatisch aan en kun je dan evt. ook zelf aanzetten als dit nodig is.
Die visco dingen zijn wel betrouwbaar en werken goed als ze in orde zijn, maar doe mij toch maar een efan.
Of je die olie kunt vervangen weet ik niet, zou er geen tijd aan besteden :Smile
760 | Groen | Snel
Antwoord
#3
Maakt een elektrische fan ook flink herrie als-ie draait? Ik ben nogal gehecht aan hoorbare feedback van mijn apparaten.

En ik ben fan van alles mechanisch. Ondanks dat mijn visco-fan overduidelijk kapot was deed-ie het wel (te goed).
Nu met die 5 gele bladen achter mijn radiateur ben ik eigenlijk nog gelukkiger. Maar goed, omwille van de originaliteit (en voor de lol) ga ik de visco-fan proberen te repareren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
http://shop.conrad.nl/modelbouw/modelaut...32642.html

Haha, ik ben niet de enige hobbybob op het internet die zijn fan clutch wil reviseren. In de koppeling wordt siliconen olie gebruikt (interessant, als je dit googled krijg je zowel auto-onderdelen als cosmetische chirurgie), tussen de 1000 en 10.000 cSt. dik. Siliconen olie wordt dunner als er meer wrijving is (en is niet zo gevoelig voor warmte). Modelbouwers gebruiken het in het differentieel.

U hoort nog van verdere ontwikkelingen op het gebied van visco-fan revisie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Hij doet het weer. Dat was leerzaam. In open stand vastgeroeste retourklep was het probleem.

Fan bestaat uit twee delen, het aangedreven deel wat op de waterpomp gebout zit, en het aan te drijven deel met de fanbladen eraan. Hierin zit ook (de grande truc-foefelare) een AFSLUITBAAR reservoir. Ertussen zit superdikke siliconen olie (wordt nauwelijks dunner als-ie warmer wordt, ook belangrijk)).
Het aangedreven deel slingert de olie in no time ri. het aan te drijven deel, maar hier zitten twee ontsnappingsgaatjes in. Hierdoor wordt de olie in het reservoir in aan te drijven deel gedrukt. En de olie kan dus niet meer als overbrenging fungeren, en de fanbladen draaien 'vrij'. Zo vrij dat je ze met een krant kan stoppen (echt waar).

Maar nu wordt de radiateur te heet, een bimetaaltje voorop de fankoppeling opent de retourklep en siliconen olie ontsnapt uit het reservoir en kan weer voor overbrenging zorgen.

Hier wat plaatjes van soortgelijke Toyota visco-fans:
http://forums.overlander.com.au/viewtopi...41987f3745
http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/9...ing-3.html (de post van Tools R Us)
http://www.offroad80s.com/how-to-top-up-...t1160.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Heb je de olie nog vervangen?

Ik dacht dat de koppeling zat in het uitzetten in van het hart van de fan zelf (strak of los om de as). Weer wat geleerd, bedankt voor je speurwerk.
Antwoord
#7
Nee, ik heb die olie gelaten waar-ie was. De viscositeit in die Toyota fans (ook Aisin trouwens) is 3000 cSt., en dat is dikker dan keukenstroop. De olie die ik aantrof was ook zoiets, dus het zal wel goed zijn.

Omdat er altijd wat olie uit het reservoir terugzakt als de motor niet draait, is er even aandrijving als je de motor start. Maar de stormwind die opsteekt moet snel afnemen (zodra de olie weer in het reservoir geslingerd is).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Iemand in Engeland was zo vriendelijk het hele proces te fotograferen:

http://picasaweb.google.co.uk/dennisspac...aKGjqSxaQ#
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Kun je de visco eruit halen zonder de windtunnel te demonteren?
Antwoord
#10
Ja, maar de windtunnel zit ook maar met 2 schroefjes vast dus maak het jezelf niet te moeilijk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Viscokoppeling fullmetaldany 0 1.569 21 November 2011, 00:37
Laatste bericht: fullmetaldany

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)