Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrische stuurbekrachtiging
#1
Goedemorgen,
Wie kent er een goed adres voor het inbouwen van een elektrische stuurbekrachtiging in een 244 uit 1982?
En hebben jullie hier al ervaring mee misschien??

Bvd.
Groet,
William
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#2
Hoi,
Ik weet toevallig dat 140 klassiekers een aantal complete sets binnen gaat krijgen.
Volgens mij bouwt hij ze ook in.
Hj adviseerd zelfs de electrische t.o.v. de hydrolische.
Gr Luc
Antwoord
#3
Dat die elektrische sets worden aanbevolen is logisch.

Originele en dus gebruikte zijn er bijna niet of nauwelijks en de betrouwbaarheid daarvan is niet te garanderen.
Bovendien verdien je meer aan een nieuwe set.......
Antwoord
#4
Ik heb een maand geleden nog een mail gestuurd naar 140.klassiekers voor info mbt de inbouw, maar geen reactie gehad. Hoor het graag als iemand wat meer kan vertellen, ook van kostprijs.

Het liefst heb ik ook een originele, maar het is moeilijk ze te vinden. Bovendien zouden de elektrische een paar voordelen hebben:

Citaat:- De elektrische motor gebruikt alleen stroom wanneer er stuurbekrachtiging benodigd is terwijl de hydraulische pomp continu wordt aangedreven. Deze verbruikt gemiddeld 3 a 4 PK en veroorzaakt dus ook extra verbruik, zelfs bij rechtuit rijden.

- Doordat het elektrische systeem werkelijk snelheidsafhankelijk is stuurt deze licht bij lage snelheid en zwaarder bij hoge snelheden. De mate van bekrachtiging is verstelbaar middels een potentiometer, iedereen kan het stuurgevoel afstellen zoals hij/zij dit zelf wilt ( bijv. meer assistentie bij bredere banden en/of sportstuur). Bij hydraulische systemen is er vaak weinig stuurgevoel en geen mogelijkheid om dit bij te stellen.

- In het onwaarschijnlijke geval dat de elektrische motor een storing heeft zal de auto exact zo sturen als voorheenzonder stuurbekrachtiging. Bij uitval van de pomp van een hydraulisch systeem zal de auto plotseling zeer zwaar gaan sturen.

- De elektrische bekrachtiging werkt geheel geruisloos, kan niet lekken en is onderhoudsvrij.

Afkomstig van http://www.volvo140klassiekers.nl/index....rachtiging

Klopt dat?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#5
Dat van die drie tot 4 pk lijkt me wat veel.
En de pomp "werkt "alleen bij sturen.
Je hoort het ook aan het toerental van de motor dat ie dan moet werken.

Voor de rest klopt het verhaal wel.
Heb het zelf ervaren bij een Amazon .Met 1 vinger van kant naar kant.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
Gisteren bij 140 klassiekers mijn Volvo gekocht.
Hij ging vier complete sets ophalen in het buitenland.
Weet niet of ze nieuw waren of niet.
Mij zou het inclusief inbouw €500 kosten voor een electrische.
Antwoord
#7
Met goede banden en velgen en de juiste stuurtechnieken heb je helemaal geen stuurbekrachtiging nodig.
Zo houd je ook nog eens meer "stuurgevoel" en een berg geld in je zak.
Antwoord
#8
DopdeDouwer schreef:Met goede banden en velgen en de juiste stuurtechnieken heb je helemaal geen stuurbekrachtiging nodig.
Zo houd je ook nog eens meer "stuurgevoel" en een berg geld in je zak.

Eens. een 240 is zelfs zonder stuurbekrachtiging maar mÃÂt het juiste stuurgedrag bijzonder simpel te "mennen". Hierbij weet je zoals Dop terecht opmerkt ook nog eens veel beter wat je wielen daaronder aan het uitspoken zijn... :Smile

Nu ja, heb zelf op de VKB ook wel staan kijken bij die stand van de electrische Stuurbekrachtiging, leek mij vooral interessant voor auto's waar qua bekrachtiging niks voor beschikbaar is en voor mensen met geld teveel... :-X
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#9
Op de VKB ben ik ook wezen kijken voor zo'n electrische stuurbekrachtiging en men zei dat het me 1500 ex btw zou kosten.... dan valt 500 wel weer mee!
Helaas geen Volvo meer..
Antwoord
#10
yep, dat idee had ik ook voor mijn Land Rover Defender, heb er maar een compleet 200TDi blok uit een Discovery incl. stuurbekrachtiging voor gekocht, voor € 450,- ;D ;D ;D
ik had hier een offerte opgevraagd, wat neerkwam op € 1800,- EX/ BTW :Smile :Smile :Smile :Smile :Smile :Smile
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  GLE geen stuurbekrachtiging?? Floen 3 2.670 11 May 2011, 14:57
Laatste bericht: ruuds70

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)