Topics: 12
Hallo,
Ik ben nieuw op het gebied van volvo (mijn eerste auto 240 station).
Mijn vraag was eigenlijk wat zijn de slijtage gevoelige onderdelen van een volvo 240 ?
Welke zijn het beste om te vervangen ???
Graag tips veel tips hoe meer hoe beter.
Ik wil er nu tijdelijk even veel geld instoppen.
Voor je het weet is het te laat en moet ik deze schoonheid op marktplaats zetten

daarom vervang ik liefst nu alle het nodige..
Hoor het graag !
Topics: 35
Hier kan je al heel veel terugvinden!
Topics: 22
echt slijten doet niet veel buitengewoon snel. Beste is om te zorgen dat roest niet gaat beginnen (of verder gaat).
motorsteunen zijn nog al eens (flink) versleten. het rijd wel, maar het nieuwe auto gevoel is er echt wel af. Ook de versnellingsbaksteun. Origineel is het beste.
middenlager cardanas+rubber gaat niet eeuwig mee.
Rubbers reactiestangen achteras (die 2 kleine stangen, relatief hoog gemonteerd). Die zijn vaak helemaal weg.
De grote bussen op de achteras gaan ook nog al eens stuk.
Kogelkoppen wielophanging kunnen slecht zijn. controleren of het nodig is. Bij mij is nu met 260.000 km dat spul links voor vervangen, rechts nog niet.
Bussen van vooras gaan niet zo snel stuk, maar gewoon controleren.
benzinepomprelais kan problemen geven (injectie). Doorsolderen van de verbindingen kan ook, dan is het weer goed.
positiegever krukas (in geval van nieuwere injectie, 87-93).
benzinefilter, luchtfilter
diverse keerringen kunnen lekken.
carterventilatie box en vlamdover
Vacuumlekken?
distributieriem+spanrol nog in orde?
thermostaat motor in orde?
koelslangen goed?
radiateur goed?
Thermostaat in luchtfilterhuis gaat stuk en zorgt dat de motor alleen warme lucht krijgt. slecht voor verbruik en uiteindelijk gaat (soms) de luchtmassameter er aan onderdoor.
Olie van stuurhuis vervangen kan nooit kwaad, meestal ziet deze er matig uit (niet meer mooi rood-achtg maar echt richting grijs).
Achteras en versnellingsbak nog genoeg olie? geen gekke lekkages?
Koppelingskabel goed gesmeerd?
Dat zijn eigenlijk de dingen die ik gedaan heb aan de 240 (of laten doen).
Controleer of het nog goed is voor je het gaat vervangen. Soms is het absoluut niet nodig om iets te vervangen. een merkloos vervangingsdeel is dan vaak minder goed dan wat er origineel in zat.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 42
je vergeet de bestuurdersstoel ;D ;D ;D
redelijk slijtagegevoelig ;D ;D
em op z'n tijd remblokken en evt. schijven, voornamelijk voor
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Ik ga even een lijstje maken en ga het zeker controleren vervangen !
Hopelijk nog meer fijne tips !
Topics: 22
PP! schreef:je vergeet de bestuurdersstoel ;D ;D ;D
redelijk slijtagegevoelig ;D ;D
em op z'n tijd remblokken en evt. schijven, voornamelijk voor
ja klopt, de bestuurdersstoel is bij mij ook al stuk doorgezakt. zit nu een stuk transportband in om het schuim te ondersteunen ;D
hele remmenreutemteut kan altijd versleten zijn. slangen, blokken, schijven, klauwen (vastzittende zuigers), hoofdremcylinder etc.
Welk jaar is je 240? sommige jaren hebben meer last van roest, andere weer meer elektrische dingen etc.
wat ook nog een goede verbetering kan zijn zijn de busjes van de schakelstangen, scheelt flink als ze versleten zijn.
Veel dingen kunnen met relatief weinig geld (allemaal sub 50 euro) gefixt worden, kost alleen best wat tijd de meeste dingen. Als je de auto weer (snel) weg moet doen kan het zijn dat je die investering niet snel terug krijgt. Niet dat dat altijd hoeft, maar wel iets om in de gaten te houden...
Ik ben niet van plan de 240 weg te doen, dus elke reparatie schrijf ik zelf ook weer af de komende jaren. Dan loont preventief onderhoud ook meer.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 82
Elke keer als ik preventief onderdelen koop blijkt dat het niet nodig is omdat de Volvo niks nodig heeft behalve af en toe wat bouten en moeren aandraaien. Dus niks vervangen voor het kapot gaat en je er last van krijgt. Ik heb nog drie dagen met een gescheurde radiateur (plastic zijkant) rondgereden, omdat ik geen zin had om er naar te kijken.
Je hebt een B200F, volgens mij is het enige noodzakelijke preventieve onderhoud de distributie. En de elektrische toestand, door een lullig doorgeschuurd draadje, gebarsten soldeer, loszittende zekering of een slechte stekker staat de hele machine ineens stil. Maar eigenlijk merk je dat ook al lang van te voren, dat-ie op gekke momenten afslaat en zo.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Mijn 240 station is uit 1992.
Dit jaar heb ik gewoon de tijd en het geld ervoor om de hele auto 100% in orde te maken.
Ik vind het allemaal erg fijn die tips !
Topics: 17
> je hele wielophanging is na 200dkm (weet niet wat ie gelopen heeft, maar vast minstens 200k) redelijk uitgelopen. Alle rubbers (laten) vervangen en schokdempers en het voelt alsof je in een nieuwe 240 rijdt! Schokdempers dan koni rood oid (afhankelijk van je wensen) monteren en bij voorkeur voor en achter een stab.stang. Evt. veren vervangen als deze echt moe zijn (kan vooral achter het geval zijn). En vergeet fuseekogels niet incl rubbers;
> grote beurt met alle filters incl. koppeling (indien deze hoog oppakt) en alle motorkeerringen +distributieriem + bougiekabels + motorsteunen + olie versnbak en diff. en uiteraard kleppen stellen + nwe (volvo) uitlaat indien nodig (+check kat in jouw geval) + nw carterontluchting + alle slangetjes motorruimte vervangen ivm verwering
> remmen: remslangen vervangen (neem de staalomwonden Goodridge slangen, nauwelijks duurder, veel beter) en evt. blokken/schijven/parkeerrem en check de rubbers vd remklauwen -> evt revisieset via Scantech (E10 per klauw, estateservices.nl, prima adres om alles te bestellen, kan ook origineel leveren)
> electra vervangen scharnier achterklep. Alle lampjes & zekeringen vervangen en check je reflectoren (vervang deze door originele volvo reflectoren, doen het echt VEEL beter)
> koeling: nwe waterpomp, vent.riemen, radiator, koelslangen en thermostaat
Dan ben je vlgs mij een eind op weg naar een 240 die echt zo goed als nieuw is qua betrouwbaarheid. Uiteraard niet meteen ALLES vervangen, maar dit zijn wel de reguliere zaken om te checken en die slijten.
O ja, nwe banden is ook wel fijn : -) Alleen een auto met goede banden,schokdempers en remmen rijdt echt lekker.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Dankjewel haha ik ga rustig een schema opmaken met de tips die ik gekregen heb.
En begin feb een start maken.
Trouwens ik merk dat me achterkant van me volvo lager hangt dan de voorkant hoe kan ik dit oplossen ?
ik vind dit zelf geen mooi gezicht achterkant moet gelijk/iets hoger dan de voorkant.
Iemand tips ?