17 November 2008, 16:40
De zuigers van de remklauwen van de 200 serie willen nog al eens vast gaan zitten, soms al na stilstand van de auto van een paar weken
is mijn ervaring.
Iemand wees mij op een mogelijke oplossing: remolie met siliconen.
Echter, als ik op internet wat info opzoek kom ik tegenstrijdige berichten tegen:
Veel Harley Davidson rijders en een aantal klassieke auto eigenaren gebruiken i.p.v. de gebruikelijke remvloeistof zogenaamde siliconen remvloeistof dot 5.0
Het grote voordeel hiervan is dat het niet hygroscopisch is en daarom nooit ververst hoeft te worden. Tevens zal uw klassieker na een langere termijn van stilstand geen last hebben van gecorrodeerde remzuigers.
DOT5 siliconenvloeistof.
In 1972 is er een DOT5 specificatie vastgelegd voor remvloeistoffen in polaire gebieden met de nadruk op de viscositeit bij - 40 oC.
Remvloeistof op siliconen basis is niet schadelijk voor de lak.
Siliconenolie neemt echter wel lucht op wanneer zij onderhevig is aan sterke luchtdrukschommelingen, b.v. bij het rijden in de bergen.
Eenmaal opgenomen lucht wordt moeilijk afgestaan waardoor de remmen sponzig kunnen aanvoelen(gasbellen).
Remvloeistof op siliconen basis is niet hygroscopisch. Dit betekent dat het geen water kan opnemen. De opgenomen lucht bevat echter ook waterdamp. Deze hoeveelheid is afhankelijk van de luchtvochtigheid van de omgevingslucht tijdens de opname. Door de druk in het remsysteem zal de waterdamp condenseren. Hierdoor is het mogelijk dat er toch water in het remsysteem komt. Zonder emulgatoren zullen en kunnen water en olie zich niet vermengen. Omdat de dichtheid van water groter is als die van siliconen olie, zal het water zich verzamelen op het laagste punt, dus bij de remzuiger. Hierdoor kan er zich roestvorming ontwikkelen, waardoor indien de auto lange tijd niet gebruikt wordt, de remzuigers vast kunnen roesten.
Is iemand hier bekend met de zin -of eventueel onzin- van siliconen remolie?

Iemand wees mij op een mogelijke oplossing: remolie met siliconen.
Echter, als ik op internet wat info opzoek kom ik tegenstrijdige berichten tegen:
Veel Harley Davidson rijders en een aantal klassieke auto eigenaren gebruiken i.p.v. de gebruikelijke remvloeistof zogenaamde siliconen remvloeistof dot 5.0
Het grote voordeel hiervan is dat het niet hygroscopisch is en daarom nooit ververst hoeft te worden. Tevens zal uw klassieker na een langere termijn van stilstand geen last hebben van gecorrodeerde remzuigers.
DOT5 siliconenvloeistof.
In 1972 is er een DOT5 specificatie vastgelegd voor remvloeistoffen in polaire gebieden met de nadruk op de viscositeit bij - 40 oC.
Remvloeistof op siliconen basis is niet schadelijk voor de lak.
Siliconenolie neemt echter wel lucht op wanneer zij onderhevig is aan sterke luchtdrukschommelingen, b.v. bij het rijden in de bergen.
Eenmaal opgenomen lucht wordt moeilijk afgestaan waardoor de remmen sponzig kunnen aanvoelen(gasbellen).
Remvloeistof op siliconen basis is niet hygroscopisch. Dit betekent dat het geen water kan opnemen. De opgenomen lucht bevat echter ook waterdamp. Deze hoeveelheid is afhankelijk van de luchtvochtigheid van de omgevingslucht tijdens de opname. Door de druk in het remsysteem zal de waterdamp condenseren. Hierdoor is het mogelijk dat er toch water in het remsysteem komt. Zonder emulgatoren zullen en kunnen water en olie zich niet vermengen. Omdat de dichtheid van water groter is als die van siliconen olie, zal het water zich verzamelen op het laagste punt, dus bij de remzuiger. Hierdoor kan er zich roestvorming ontwikkelen, waardoor indien de auto lange tijd niet gebruikt wordt, de remzuigers vast kunnen roesten.
Is iemand hier bekend met de zin -of eventueel onzin- van siliconen remolie?