Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontroesten zonder lassen
#1
Iedereen hier zal het vast wel kennen (740 en nieuwer rijders uitgezonderd Wink ); een roestplekje hier en daar op de volvo.

Ik ben wel benieuw wat nu de beste manier is om roestplekjes aan te pakken.

Ik deed het tot nu toe zo:

Ik elke keer als ik een bobeltje roest zag of een ontbrekend stukje lak, krabbelde ik dat open en smeerde er FERTAN op.
Dit spul zorgt ervoor dat er een ander soort oxidatie ontstaat, die niet meer verder roest. De bruine roestplek of blank ijzer wordt dan zwart. Het is heel dun en trekt goed in de kiertjes en proriën.
Dit werkte altijd goed, de plekjes zijn niet verder geroest in de tussen tijd. Het dure ienie mienie potje fertan is intussen op, dus ik heb een nieuw potje gehaald. Dit keer een ander merk: NOVEROX. Dit potje is veel groter en de prijs is lager. Ik merkte alleen dat het spul veel dikker is, lastig uit te smeren. Hoe het spul houdt en hoe het reageert moet ik nog ook even afwachten.

Maar met zon gespikkelde beer wil je niet blijven rijden. De zomer breekt aan dus het wordt tijd om dit aan te pakken en weer van een laagje glimmende lak te voorzien.

Nu gebruikte ik zelf altijd ijzermenie op roestplekken, helaas is dat tegenwoordig een stuk milieuvriendelijker en waarschijnlijk daardoor minder roestwerend. Alternatieven zijn zinkspray, gewone primer, of gewoon over je zwart geblakerde ijzer lakken. Dat laatste lijkt me niet echt een goede oplossing
Menie heeft als voordeel dat het redelijk snel droogt, maar wel vrij lang "zacht" blijft. Omdat je het met de kwast aanbrengt kun je er ook kleine putjes met opvullen als je een beetje handig met de kwast omgaat. Ik heb er nog nooit gezien, maar ik hoorde dat menie in de bovenliggende laklaag kan "doordrukken", je houdt op die plek dan een donkere plek.

Met zinkspray heb ik geen ervaring. Lijkt me wel makkelijk om aan te brengen maar je kan er minder secuur kleine plekjes mee doen lijkt me.

Ook de bodem van de auto wil wel eens wat roest vertonen. Wat is hier de beste aanpak.
De meeste auto's (de mijne in iedere geval) hebben een laag tectiel. Beschermd goed, maar als het uitdroogt/hard wordt werkt het niet zo best meer volgens mij. Op boten smeren ze altijd dikke koolteer (onderwater gedeelte), dit leek me ook wel wat voor op de bodem/wielkasten, maar hier is tegenwoordig ook lastig aan te komen.

Kortom wie heeft er goede tips/ walktrough :-* voor roestklussen. Dus welke roestomvormer is goed, welke grondlaag en indien nodig hoe plamuren en waarmee (polyester). En wat is het beste spul voor holtes, kokers, bodem etc etc.





Antwoord
#2
Dit zijn wel de tips waar ik naar zoek. Primers heb ik niet zoveel kaas van gegeten, die jij gebruikt is niet erg gezond aangezien je met een maskertje aan het kwasten moet.

Schuren van de auto gaat me wel aardig af, ik heb als eerste klusje de twee rechterdeuren vervangen en in de kleur gespoten. Die had ik tot korrel 1000 geschuurd op een gegeven moment. Teveel van het goede eigenlijk korrel 800 is fijn zat. Dus weer opnieuw met P800... :-[ Zulke hoge korrel groottes spreek je bijna van polijstpapier en dan hecht de verf ook minder.

Wat doe je met de bodem en kokers?
Antwoord
#3
zeker goede tip die epoxy primer. ik heb zelf de 1K versie dus dat werkt wat sneller, geen mengen van te voren maar is ook wat minder sterk. Werkt erg goed. Heb het nu al dik 2 jaar in de wielkasten zitten en doordat ik toch sommige plekjes van achteren niet helemaal goed ontroest heb komt er nu een heeeel klein beetje roest doorheen op sommige plekjes. iig zit het er al langer dan veel andere lakken.

Ook met Fertan heb ik goede ervaring. Erg goed spul!

Voorbereiding is alles. goed schoonmaken, goed schuren, drogen etc...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Jw240 schreef:zeker goede tip die epoxy primer. ik heb zelf de 1K versie dus dat werkt wat sneller, geen mengen van te voren maar is ook wat minder sterk. Werkt erg goed. Heb het nu al dik 2 jaar in de wielkasten zitten en doordat ik toch sommige plekjes van achteren niet helemaal goed ontroest heb komt er nu een heeeel klein beetje roest doorheen op sommige plekjes. iig zit het er al langer dan veel andere lakken.
Heb je dan geen laag over die primer heen gedaan? Tectiel of steenslag spul?

Jw240 schreef:Voorbereiding is alles. goed schoonmaken, goed schuren, drogen etc...
Ja dat zeker. Beter een keertje extra schuren en lakken dan een "net niet" resultaat.
Antwoord
#5
DopdeDouwer schreef:Heb je dan geen laag over die primer heen gedaan? Tectiel of steenslag spul?

ene wielkast wel andere niet. waar er steenslag coating op zit is het voor 99,9% nog goed, aan de onbeschermde kant met een laag ferpox (de primer) wat plekjes er door. op andere plekken is het nog nergens doorgekomen. hele voorbalk onder de radiateur enzo gedaan met fertan+ferpox+coating en dat is nu nog steeds heel netjes.

DopdeDouwer schreef:
Jw240 schreef:Voorbereiding is alles. goed schoonmaken, goed schuren, drogen etc...
Ja dat zeker. Beter een keertje extra schuren en lakken dan een "net niet" resultaat.
Ja precies. Mja ik heb de indruk dat dat al goed zat bij jou werk als ik zo lees hoe jou resultaten zijn! Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
Wat ik heb begrepen is dat dat reageren alleen van toepassing is als je laat spuiten. Dan wordt de auto meestal gedroogd in een "oven" waar de lak kan gaan reageren.
Antwoord
#7
ik heb zelf geen problemen gehad met reageren van lak omdat ik er alleen coating overheen doe, ik heb gelukkig geen roest die te zien is van de buitenkant. Smile
Over ML van valvoline heb ik ook wel eens kritische verhalen gehoord, ik heb ander spul gehaald.

op http://www.tbs-aachen.de staan veel producten. Die zaak verkoopt ook op http://www.ebay.de.

Ik heb ook een zandstraalmachine gekocht (alleen zon tank, zonder kast, die moet ik nog maken), zal ook wel handig zijn voor ontroesten en opfrissen van losse onderdelen.

Waar heb je die 2K lak gehaald, cvt240turbo?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
FERTAN is idd top, ik heb ook goede ervaringen met OWATROL

[Afbeelding: olie.gif]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#9
Dat owatrol heb ik ook al goede verhalen over gehoord. Op hout gebruikte ik altijd de D1 en D2 olie, werkte erg goed en gaf een heel erg mooi resultaat, diepe gloed en harde finish.

Maar ik het niet in de webshop staan. Krijg je geen kleurverschil in je lak hierdoor?

Trouwens wel lastig mengen als je de verf uit een spuitbus gebruikt. Dan eest een laag owatrol aanbrengen dus. Ownee je kan het dus ook door de primer heen mengen. Die 1component van JW met owatrol lijkt me dan wel een goede combi...
Antwoord
#10
hier is een interessante download over roestpreventie ed met Fertan, ferpox, owatrol, mike sanders en andere producten:

http://www.tbs-aachen.de/pdf/Rostschutzfibel.pdf
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Iemand ervaring met laser voor ontroesten? Madman 0 83 2 March 2024, 11:23
Laatste bericht: Madman
  lassen en klussen Peter Timmer 52 53.765 12 August 2010, 11:33
Laatste bericht: Lasklus Nederland

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)