Klein onderhoud Volvo 240
Voor sommigen wellicht een open deur (been-there, done-that), voor anderen misschien een handleiding om iets aan zijn mooie bolide te sleutelen.
Hieronder een beperkte opsomming van een aantal handelingen waarmee je je Volvo hopelijk weer probleemloos de winter doorstuurt.
De prijzen zijn vermeld zowel in Euro’s als in Dollars.
Ik bestel het grootste gedeelte van mijn materialen bij FCP in de States, wat vele malen goedkoper is (zelfs met verzendkosten en evt. tax)
Dollar doet op dit moment €0.66 dus reken maar uit je voordeel!
Goede NL-alternatieven zijn o.a.:
VOMD - Volvo Onderdelen Magazijn Dordrecht
Estate Services
Scandcar
Nordicar
Alvorens 1 van onderstaande handelingen uit te voeren is het raadzaam de min-pool van de accu los te halen.
_________________________________________________
1) ZEKERINGHOUDER
Een groot deel van alle storingen, wordt veroorzaakt door slechte contacten.
Het makkelijkste is om een complete zekeringhouder aan te schaffen (sloop), die vervolgens op je gemak schoon te schuren, zodat alle contacten weer vrij van aanslag zijn. (Een nacht in de paarse Dasty (anti-kalk) doet ook wonderen voor koper-aanslag).
Het vervangen van de zekeringhouder doe je het best als volgt: schroef eerst de zekeringhouder los zodat je wat ruimte hebt om de draden aan te trekken.
Haal vervolgens alle stekkers 1 voor 1 los met een (gebogen) punttangetje en steek de stekker meteen op de juiste plaats in de nieuwe houder.
Dit doe je vervolgens voor alle (ong. 30 a 40) stekkers.
Zo voorkom je dat je straks niet meer weet welke stekker nou waar zat…..
Even alle zekeringen vervangen door verse exemplaren en hij kan weer een tijd mee.
Kosten: € 2 16 zekeringen
FCP:$ nvt
Kosten: € 5 zekeringhouder
FCP:$ nvt
Tijd: 1 uur
Gereedschap: Schroevendraaier, schuurpapier, punttang
_________________________________________________
2) BEDRADING / ZEKERINGEN
Bedrading onder motorkap waar mogelijk vervangen door nieuw en dikker draad
(Vet geleidt beter dan schone nieuwe draden + het ziet er ook mooier uit)
Stekkers / stekkerverbindingen vervangen
Rest van de bedrading, stekkers ontvetten en schoonschuren.
Bobine uit de houder halen en contacten ontvetten/schuren.
Steekzekeringhouders vervangen door nieuwe (spatwaterdichte).
In iedere automaterialenzaak te vinden (stekkers + draad + zekeringhouders)
Een uitstekende online-store voor alles wat met kables en stekkers te maken heeft is http://www.rickdonkers.nl
Kosten:€ 10 stekkers, draad, krimpkous
FCP $ nvt
Tijd: 2 Ã 3 uur
Gereedschap: Kabelschoentang.
_________________________________________________
3) BOUGIEKABELS
Bougiekabels + bobinekabel vervangen.
Vaak zitten er niet meer originele kabels op maar siliconenkabels op die snel schijnen te lekken
Kosten: € 80,- origineel Volvo (set)
FCP: $ 34,00
Tijd: 10 min.
Gereedschap: handen
_________________________________________________
4) VERDEELKAP / ROTOR
Verdelerkap & rotor worden na verloop van tijd vies en zijn aan slijtage onderhevig
Vervangen door nieuw (origineel of niet) is een kleine moeite.
Kosten: € 28,- origineel Volvo (set)
FCP: $ 4,60 (Cap)
FCP: $ 4,25 (Rotor)
Tijd: 10 min.
Gereedschap: handen
![[Afbeelding: 4_DistributorCap.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/4_DistributorCap.jpg)
_________________________________________________
5) BOUGIES
Bougies vervangen voor verse.
Wijst zich vanzelf, niet te vast draaien (handvast plus een klein tikkie extra met de bougiesleutel)
Kosten: € 23,- origineel Volvo
FCP: $ 8 (4 stuks NGK)
Tijd: 10 min.
Gereedschap: Bougie-sleutel
_________________________________________________
6) GASKLEPHUIS
Gasklephuis demonteren en reinigen.
Lijkt vele malen moeilijker dan het is; het gasklephuis bevindt zich aan het eind van de slang tussen luchtfilter en inlaatspruitstuk.
3 boutjes los (dop13), stekker van TPS los (zit rechts, 4 slangetjes los(2 bovenop, 1 links en 1 rechts), luchtinlaatbuis los en verbindingsstangetje naar gaskabel-geleiderol losmaken (zit een heeeel klein clipje boven- en onderop dit stangetje; maar hard trekken wil ook)
De 2 delen van het gasklephuis van elkaar halen (3 schoefjes) en schoonmaken met remmenreiniger (niet direct op het gasklephuis spuiten ivm sensor), gewoon flink poetsen met een doek.
Vaak is het na verloop van tijd 1 zwarte vette bagger in het huis,
Vergeet niet een nieuwe gasklephuispakking te monteren.
Kosten: € 3,- (Pakking)
FCP: $ 0,75
Tijd: 1 uur
Gereedschap: Remmenreiniger, dop13, schroevendraaier.
![[Afbeelding: 6_ThrottleBodyBaseGasket.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/6_ThrottleBodyBaseGasket.jpg)
_________________________________________________
7) BRANDSTOFPOMPRELAIS
Oorzaak van vele (ondefinieerbare) storingen.
De soldeerverbindingen in het relais willen nog wel eens losgaan, met alle gevolgen vandien.
Bevindt zich onder het handschoenenkastje (afhankelijk van bouwjaar of type een wit/groen of zwart blokje)
Kosten:
€ 30
FCP:
$ 20,00
Tijd:
1 uur
Gereedschap:
Handen.
____________________________________________
8 ) OLIE VERVERSEN, OLIEFILTER + CARTERPLUGRING
Carterplug verwijderen.
Olie aftappen (makkelijkst op een brug)
Oliefilter losdraaien (met oliefiltertang of anders een schroevendraaier er doorheen slaan)
Nieuw filter monteren (rubber ring eerst even invetten met wat olie en handvast zetten
Carterplug met nieuwe ring indraaien.
Olie bijvullen (ong 5 liter); voor non-turbo’s is best 15W40 semi-synthetisch.
Voor de juiste olie, check Kroon Oil Productadvies
Kosten:
€ 12,80 Filter
FCP:
$ 3,95
€ 0,60 Ring
FCP:
$ 0,30
€ 40,00 5L olie
FCP:
$ nvt
Tijd:
30 min.
Gereedschap:
Steeksleutel, oliefiltertang.
______________________________________________
9) LUCHTFILTER
Een luchtfilter wil na verloop van tijd nog wel eens vol gaan zitten met troep.
2 clips van luchtfilterhuis loshalen
Oude filter er uithalen; nieuwe installeren, dichtklippen.
Let er op dat het huis goed sluit (ivm aanzuigen valse lucht)
Ook willen de nokjes onderin wel eens afgebroken zijn.
Kosten:
€ 12,80
FCP:
$ 4,95
Tijd:
5 min.
Gereedschap:
Handen.
![[Afbeelding: 9_Air_Filter.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/9_Air_Filter.jpg)
_________________________________________________
10) PCV / FLAME TRAP
PCV = Positive Crankcase Ventilation.
Wordt vaak vergeten, en wil na verloop van tijd dichtslibben met een “vla-achtige”substantie
Slang die op de FlameTrap zit er aftrekken, pijpje + filtertje er uithalen, schoonmaken (of evt vervangen door nieuw)
Kosten:
€ ?
FCP:
$ 2,25
Tijd:
20 min.
Gereedschap:
Handen.
![[Afbeelding: 10_FlameTrapKit.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/10_FlameTrapKit.jpg)
______________________________________________
11) KOOLBORSTELS
Ook deze willen wel slijten (< 5 mm is vervangen).
Achter op de dynamo zit een spanningsregelaar. Zit met 2 schroeven vast.
Als je deze loshaalt, zie je de koolborstels zitten.
Deze kun je lossolderen en vervangen door nieuwe.
(Of haal een spanningsregelaar van de sloop en oefen daar eerst op)
Kosten:
€ 9
FCP:
$ 5,00
Tijd:
30 min.
Gereedschap:
Schroevendraaier/ soldeerbout.
_________________________________________________
12) KOELVLOEISTOF VERVERSEN
Lijkt ook moeiilijker dan het is.
Op de linkerzijkant van het blok (achter de uitlaat van de 4e cylinder) zit een messing pijpje van ong 4 cm met een moer (dop13).
Draai de moer op het pijpje los (komt al wat vloeistof uit) en schuif dan een stukje tuinslang over het pijpje.
Haal vervolgens de dop van het koelvloeistofreservoir (nu begint het harder te stromen)
Zet ook de kachel open.
Er zit ong. 10L koelvloeistof in het systeem.
Als alles eruit is, kun je de onderste radiateurslang loshalen (radiateur naar waterpomp) en daar een tuinslang opzetten (pas op, er komt ook nog wat vloeistof uit de radiateur als je die slang lostrekt, maar dat valt dan wel in de caterbeschermingbak)
Net zo lang doorspoelen tot er schoon water uit het systeem komt.
Vervolgens de “windtunnel” die achter de radiateur zit loshalen (vaak alleen 2 schroefjes bovenop; onderin zit hij met 2 nokjes vast aan de radiateur).
Dan de bovenste radiateurslang loshalen (radiateur naar thermostaathuis) en de slang van Vloeistofreservoir naar radiateur.
Nu kun je de radiateur er zo uittillen en ook doorspoelen met schoon water.
Check meteen even de staat van je slangen nu je ze toch los hebt en of er “bezinksel”in je reservoir zit en de staat van je thermostaat (je hebt het nu toch open)
Zo ja, maak dan deze meteen ook even schoon of vervang ze
Montage:
Aftapkraan dichtdraaien
Vloeistofreservoir terugplaatsen (indien nodig)
Thermostaat plaatsen (indien nodig)
Radiateur terugplaatsen
Windtunnel terugplaatsen
Onderste en bovenste radiateurslang en slang van reservoir naar radiateur terugplaatsen (vervang meteen even die aangekoekte/verroeste slangklemmen).
Vullen van het systeem.
Na een stukje rijden, wel even vloeistofniveau checken.
Kosten:
€ 20,00 10L koelvloeistof
FCP:
$ nvt
€ 13,00 Onderste radiateurslang + 2x slangklem
FCP:
$ $ 7,00 + $ 1,50
€ 13,00 Bovenste radiateurslang + 2x slangklem
FCP:
$ $ 7,00 + $ 1,50
€ 10,00 Slang reservoir -> Radiateur + 2x slangklem
FCP:
$ $ 7,00 + $ 1,50
€ 28,35 Thermostaat
FCP:
$ 9,00
Tijd:
2 uur
Gereedschap:
schroevendraaier, dop 13, dop 10.
![[Afbeelding: 12_LowerRadiateurHose.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/12_LowerRadiateurHose.jpg)
![[Afbeelding: 12_UpperRadiateurHose.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/12_UpperRadiateurHose.jpg)
![[Afbeelding: 12_ThermostatGasket.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/12_ThermostatGasket.jpg)
_________________________________________________
13) BRANDSTOFDRUKREGELAAR
Lijkt ook moeilijker dan het is. Zit vooraan op je injectorrail. Als je het slangetje aan de voorkant er aftrekt en je ruikt benzine, dan kan het membraam lek/stuk zijn.
Slangetje loskoppelen, bouten losdraaien en nieuwe monteren.
Kosten:
€ 89,00
FCP:
$ 63,00
Tijd:
20 min.
Gereedschap:
schroevendraaier, dop 10.
![[Afbeelding: 13_FuelPressureRegulator.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/13_FuelPressureRegulator.jpg)
_________________________________________________
Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn, of iets niet correct vermeld hebben; commentaar/aanvullingen zijn altijd welkom
Voor sommigen wellicht een open deur (been-there, done-that), voor anderen misschien een handleiding om iets aan zijn mooie bolide te sleutelen.
Hieronder een beperkte opsomming van een aantal handelingen waarmee je je Volvo hopelijk weer probleemloos de winter doorstuurt.
De prijzen zijn vermeld zowel in Euro’s als in Dollars.
Ik bestel het grootste gedeelte van mijn materialen bij FCP in de States, wat vele malen goedkoper is (zelfs met verzendkosten en evt. tax)
Dollar doet op dit moment €0.66 dus reken maar uit je voordeel!
Goede NL-alternatieven zijn o.a.:
VOMD - Volvo Onderdelen Magazijn Dordrecht
Estate Services
Scandcar
Nordicar
Alvorens 1 van onderstaande handelingen uit te voeren is het raadzaam de min-pool van de accu los te halen.
_________________________________________________
1) ZEKERINGHOUDER
Een groot deel van alle storingen, wordt veroorzaakt door slechte contacten.
Het makkelijkste is om een complete zekeringhouder aan te schaffen (sloop), die vervolgens op je gemak schoon te schuren, zodat alle contacten weer vrij van aanslag zijn. (Een nacht in de paarse Dasty (anti-kalk) doet ook wonderen voor koper-aanslag).
Het vervangen van de zekeringhouder doe je het best als volgt: schroef eerst de zekeringhouder los zodat je wat ruimte hebt om de draden aan te trekken.
Haal vervolgens alle stekkers 1 voor 1 los met een (gebogen) punttangetje en steek de stekker meteen op de juiste plaats in de nieuwe houder.
Dit doe je vervolgens voor alle (ong. 30 a 40) stekkers.
Zo voorkom je dat je straks niet meer weet welke stekker nou waar zat…..
Even alle zekeringen vervangen door verse exemplaren en hij kan weer een tijd mee.
Kosten: € 2 16 zekeringen
FCP:$ nvt
Kosten: € 5 zekeringhouder
FCP:$ nvt
Tijd: 1 uur
Gereedschap: Schroevendraaier, schuurpapier, punttang
![[Afbeelding: IMG_0091.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/IMG_0091.jpg)
_________________________________________________
2) BEDRADING / ZEKERINGEN
Bedrading onder motorkap waar mogelijk vervangen door nieuw en dikker draad
(Vet geleidt beter dan schone nieuwe draden + het ziet er ook mooier uit)
Stekkers / stekkerverbindingen vervangen
Rest van de bedrading, stekkers ontvetten en schoonschuren.
Bobine uit de houder halen en contacten ontvetten/schuren.
Steekzekeringhouders vervangen door nieuwe (spatwaterdichte).
In iedere automaterialenzaak te vinden (stekkers + draad + zekeringhouders)
Een uitstekende online-store voor alles wat met kables en stekkers te maken heeft is http://www.rickdonkers.nl
Kosten:€ 10 stekkers, draad, krimpkous
FCP $ nvt
Tijd: 2 Ã 3 uur
Gereedschap: Kabelschoentang.
_________________________________________________
3) BOUGIEKABELS
Bougiekabels + bobinekabel vervangen.
Vaak zitten er niet meer originele kabels op maar siliconenkabels op die snel schijnen te lekken
Kosten: € 80,- origineel Volvo (set)
FCP: $ 34,00
Tijd: 10 min.
Gereedschap: handen
_________________________________________________
4) VERDEELKAP / ROTOR
Verdelerkap & rotor worden na verloop van tijd vies en zijn aan slijtage onderhevig
Vervangen door nieuw (origineel of niet) is een kleine moeite.
Kosten: € 28,- origineel Volvo (set)
FCP: $ 4,60 (Cap)
FCP: $ 4,25 (Rotor)
Tijd: 10 min.
Gereedschap: handen
![[Afbeelding: 4_DistributorCap.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/4_DistributorCap.jpg)
![[Afbeelding: 4_DistributorRotor.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/4_DistributorRotor.jpg)
_________________________________________________
5) BOUGIES
Bougies vervangen voor verse.
Wijst zich vanzelf, niet te vast draaien (handvast plus een klein tikkie extra met de bougiesleutel)
Kosten: € 23,- origineel Volvo
FCP: $ 8 (4 stuks NGK)
Tijd: 10 min.
Gereedschap: Bougie-sleutel
_________________________________________________
6) GASKLEPHUIS
Gasklephuis demonteren en reinigen.
Lijkt vele malen moeilijker dan het is; het gasklephuis bevindt zich aan het eind van de slang tussen luchtfilter en inlaatspruitstuk.
3 boutjes los (dop13), stekker van TPS los (zit rechts, 4 slangetjes los(2 bovenop, 1 links en 1 rechts), luchtinlaatbuis los en verbindingsstangetje naar gaskabel-geleiderol losmaken (zit een heeeel klein clipje boven- en onderop dit stangetje; maar hard trekken wil ook)
De 2 delen van het gasklephuis van elkaar halen (3 schoefjes) en schoonmaken met remmenreiniger (niet direct op het gasklephuis spuiten ivm sensor), gewoon flink poetsen met een doek.
Vaak is het na verloop van tijd 1 zwarte vette bagger in het huis,
Vergeet niet een nieuwe gasklephuispakking te monteren.
Kosten: € 3,- (Pakking)
FCP: $ 0,75
Tijd: 1 uur
Gereedschap: Remmenreiniger, dop13, schroevendraaier.
![[Afbeelding: 6_ThrottleBodyBaseGasket.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/6_ThrottleBodyBaseGasket.jpg)
![[Afbeelding: 6_throttle_body.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/6_throttle_body.jpg)
![[Afbeelding: 6_vies.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/6_vies.jpg)
![[Afbeelding: 6_schoon.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/6_schoon.jpg)
_________________________________________________
7) BRANDSTOFPOMPRELAIS
Oorzaak van vele (ondefinieerbare) storingen.
De soldeerverbindingen in het relais willen nog wel eens losgaan, met alle gevolgen vandien.
Bevindt zich onder het handschoenenkastje (afhankelijk van bouwjaar of type een wit/groen of zwart blokje)
Kosten:
€ 30
FCP:
$ 20,00
Tijd:
1 uur
Gereedschap:
Handen.
![[Afbeelding: 7_FuelPumpRelay.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/7_FuelPumpRelay.jpg)
____________________________________________
8 ) OLIE VERVERSEN, OLIEFILTER + CARTERPLUGRING
Carterplug verwijderen.
Olie aftappen (makkelijkst op een brug)
Oliefilter losdraaien (met oliefiltertang of anders een schroevendraaier er doorheen slaan)
Nieuw filter monteren (rubber ring eerst even invetten met wat olie en handvast zetten
Carterplug met nieuwe ring indraaien.
Olie bijvullen (ong 5 liter); voor non-turbo’s is best 15W40 semi-synthetisch.
Voor de juiste olie, check Kroon Oil Productadvies
Kosten:
€ 12,80 Filter
FCP:
$ 3,95
€ 0,60 Ring
FCP:
$ 0,30
€ 40,00 5L olie
FCP:
$ nvt
Tijd:
30 min.
Gereedschap:
Steeksleutel, oliefiltertang.
______________________________________________
9) LUCHTFILTER
Een luchtfilter wil na verloop van tijd nog wel eens vol gaan zitten met troep.
2 clips van luchtfilterhuis loshalen
Oude filter er uithalen; nieuwe installeren, dichtklippen.
Let er op dat het huis goed sluit (ivm aanzuigen valse lucht)
Ook willen de nokjes onderin wel eens afgebroken zijn.
Kosten:
€ 12,80
FCP:
$ 4,95
Tijd:
5 min.
Gereedschap:
Handen.
![[Afbeelding: 9_Air_Filter.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/9_Air_Filter.jpg)
_________________________________________________
10) PCV / FLAME TRAP
PCV = Positive Crankcase Ventilation.
Wordt vaak vergeten, en wil na verloop van tijd dichtslibben met een “vla-achtige”substantie
Slang die op de FlameTrap zit er aftrekken, pijpje + filtertje er uithalen, schoonmaken (of evt vervangen door nieuw)
Kosten:
€ ?
FCP:
$ 2,25
Tijd:
20 min.
Gereedschap:
Handen.
![[Afbeelding: 10_FlameTrapKit.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/10_FlameTrapKit.jpg)
![[Afbeelding: 10_IMG_0031.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/10_IMG_0031.jpg)
______________________________________________
11) KOOLBORSTELS
Ook deze willen wel slijten (< 5 mm is vervangen).
Achter op de dynamo zit een spanningsregelaar. Zit met 2 schroeven vast.
Als je deze loshaalt, zie je de koolborstels zitten.
Deze kun je lossolderen en vervangen door nieuwe.
(Of haal een spanningsregelaar van de sloop en oefen daar eerst op)
Kosten:
€ 9
FCP:
$ 5,00
Tijd:
30 min.
Gereedschap:
Schroevendraaier/ soldeerbout.
![[Afbeelding: 11_AlternatorBrushSet.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/11_AlternatorBrushSet.jpg)
_________________________________________________
12) KOELVLOEISTOF VERVERSEN
Lijkt ook moeiilijker dan het is.
Op de linkerzijkant van het blok (achter de uitlaat van de 4e cylinder) zit een messing pijpje van ong 4 cm met een moer (dop13).
Draai de moer op het pijpje los (komt al wat vloeistof uit) en schuif dan een stukje tuinslang over het pijpje.
Haal vervolgens de dop van het koelvloeistofreservoir (nu begint het harder te stromen)
Zet ook de kachel open.
Er zit ong. 10L koelvloeistof in het systeem.
Als alles eruit is, kun je de onderste radiateurslang loshalen (radiateur naar waterpomp) en daar een tuinslang opzetten (pas op, er komt ook nog wat vloeistof uit de radiateur als je die slang lostrekt, maar dat valt dan wel in de caterbeschermingbak)
Net zo lang doorspoelen tot er schoon water uit het systeem komt.
Vervolgens de “windtunnel” die achter de radiateur zit loshalen (vaak alleen 2 schroefjes bovenop; onderin zit hij met 2 nokjes vast aan de radiateur).
Dan de bovenste radiateurslang loshalen (radiateur naar thermostaathuis) en de slang van Vloeistofreservoir naar radiateur.
Nu kun je de radiateur er zo uittillen en ook doorspoelen met schoon water.
Check meteen even de staat van je slangen nu je ze toch los hebt en of er “bezinksel”in je reservoir zit en de staat van je thermostaat (je hebt het nu toch open)
Zo ja, maak dan deze meteen ook even schoon of vervang ze
Montage:
Aftapkraan dichtdraaien
Vloeistofreservoir terugplaatsen (indien nodig)
Thermostaat plaatsen (indien nodig)
Radiateur terugplaatsen
Windtunnel terugplaatsen
Onderste en bovenste radiateurslang en slang van reservoir naar radiateur terugplaatsen (vervang meteen even die aangekoekte/verroeste slangklemmen).
Vullen van het systeem.
Na een stukje rijden, wel even vloeistofniveau checken.
Kosten:
€ 20,00 10L koelvloeistof
FCP:
$ nvt
€ 13,00 Onderste radiateurslang + 2x slangklem
FCP:
$ $ 7,00 + $ 1,50
€ 13,00 Bovenste radiateurslang + 2x slangklem
FCP:
$ $ 7,00 + $ 1,50
€ 10,00 Slang reservoir -> Radiateur + 2x slangklem
FCP:
$ $ 7,00 + $ 1,50
€ 28,35 Thermostaat
FCP:
$ 9,00
Tijd:
2 uur
Gereedschap:
schroevendraaier, dop 13, dop 10.
![[Afbeelding: 12_LowerRadiateurHose.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/12_LowerRadiateurHose.jpg)
![[Afbeelding: 12_UpperRadiateurHose.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/12_UpperRadiateurHose.jpg)
![[Afbeelding: 12_ThermostatGasket.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/12_ThermostatGasket.jpg)
_________________________________________________
13) BRANDSTOFDRUKREGELAAR
Lijkt ook moeilijker dan het is. Zit vooraan op je injectorrail. Als je het slangetje aan de voorkant er aftrekt en je ruikt benzine, dan kan het membraam lek/stuk zijn.
Slangetje loskoppelen, bouten losdraaien en nieuwe monteren.
Kosten:
€ 89,00
FCP:
$ 63,00
Tijd:
20 min.
Gereedschap:
schroevendraaier, dop 10.
![[Afbeelding: 13_FuelPressureRegulator.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/13_FuelPressureRegulator.jpg)
![[Afbeelding: 13_IMG_0018.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/13_IMG_0018.jpg)
_________________________________________________
Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn, of iets niet correct vermeld hebben; commentaar/aanvullingen zijn altijd welkom
![[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]](https://images.cdn.circlesix.co/image/uploads/posts/2016/06/84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif)