Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Inbouw advies LPG ringtank. Multivalve versus 4-gaats
#1
Goedenavond allen.

Binnenkort wordt in mijn 940 sedan lpg ingebouwd.

Nu heb ik een "discussie" met de inbouwer wat betreft de tank, niet zo zeer wat betreft plaats van inbouw (verzonden in reservewielruimte), maar welk type (uitvoering).

Ik rijd al tig jaar op lpg en de laatste drie auto's hadden allemaal een z.g. multivalve tank, waar ik nooit enig probleem mee heb gehad.

Om niet de vulslang etc. in de kofferbak te hebben- en een "mooie" gladde bovenkant, gaat mijn voorkeur ook (weer) uit naar en multivalve lpg tank.

Maar de inbouw stelt dat zijn voorkeur daar niet naar uitgaat, hij wil een 4-gaats (ring) tank met tankkast inbouwen omdat die beter en betrouwbaarder zouden zijn dan een multivalve.

Ik ben geen I.W.A.B. (ik weet alles beter), maar wat is jullie mening / advies, al dan niet voorzien van een foto van jullie inbouw (verzonken inbouw reservewielruimte / hoeveel liter inhoud / o.i.d.), omdat ik ook heb begrepen dat de benzine vulslang "in de weg zit". Ben benieuwd hoe dat is opgelost (of niet . . . . .).

Reactie mag ook met een PB-tje.

Mvg. Jan
Antwoord
#2
Kon de inbouwer de betere betrouwbaarheid toelichten?
Ik rij zelf al dik 16 jaar met een staande ringtank (vertical toroidal in goed engels).
Dat is ook een multivalve. Ook amper meer leverbaar, want zou ook niet goed zijn en onbetrouwbaar.
Maar ook al 16 jaar geen problemen ervaren. Dus wat zijn de symptomen van onbetrouwbaar? Hoe vaak komt het voor?
Of gewoon lastiger te krijgen of in te bouwen?

Enige nadeel dat ik deels herken van multivalve: alles moet door een relatief dun slangetje erin. Tanken gaat dus wat trager.
En voor staande ringtanks is de tankvloter erg grof en doordoor op zijn best een ruwe indicatie. De bekende 4 ledjes zullen dus weinig info verschaffen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Mijn 940 heeft 2 cilindertanks in de reservewielbak, met vier gaten en een ouderwetse bajonet tuut. Er gaat 48L in meest, dus ik denk een 60L tank. De bodem vd reservewielbak is vervangen door een plaat maar verder is er van buitenaf niks te zien. Deze tank kwam bij Vialle LPi installaties destijds.
DE benzinevulslang is voor deze vrij vierkante tank inderdaad doorgesneden en er is een keurig metalen bochtje terug in gezet. Als je ggoogelt op Volvo 940 LPG tank is het de eerste foto die boven komt.

En het reservewiel staat tegen de zijkant. PAst dat ook in de sedan?

In de sedan kan je keurig een cilinder op de verhoging achter de achterbank leggen, 85 liter met gemak, en je houdt ongeveer de hele kofferbak over.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Deze foto dus?

[Afbeelding: 11CDD919-E621-499B-866C-C4E0044B76F9.jpeg?itok=QbvgRFou]

Verklaart wel waarom ik me afvroeg hoe er cylindertanks in de reservewielruimte zouden gaan. De 900 heeft kennelijk een andere plek voor reservewiel heeft dan de 200. 

Bij mijn 245 staat de ringtank zo in ruimte voor reservewiel linksachter:
[Afbeelding: 20201105_LPGtank.jpg]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
Die ja. De 940 is niet zo'n zwart gat als de 240 maar door alles naar elkaar en naar beneden te ontwerpen is er toch nog aardig wat binnenruimte overgebleven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)