Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
V164 1970 geen koude lucht
#1
Goedendag! 

Ik ben in het bezig van een prachtige Volvo 164 automatic uit 1970. Deze rijd, remt en schakelt perfect. Heb deze een tijdje geleden gekocht als de opvolger van mijn Volvo 66 GL met variomatic van 1978.
Nou heb ik het volgende:

Het valt mij bij de V164 al een tijdje op dat mijn kachel alleen maar warme lucht uitblaast. Uiteraard geven de 'voet rooster ventilatoren' hun deel koude lucht. 
De kachel zelf staat in de auto niet aan. Met de warmte die de luchtroosters nu afgeven is dit totaal niet een geschikte auto om in de zomer te rijden.

Wat zou het probleem kunnen zijn en hoe los ik dit op? Graag met foto's, zoekt net wat makkelijker op de auto zelf Wink 
Gaat om een B30E motor die alleen op gas draait. Auto heeft ook geen airco.

Alvast bedankt!
Gr Rens Veenstra
Volvo 66 GL 1978 op benzine  Cool
Volvo 164 automatic 1970 op LPG  Cool
Antwoord
#2
De kabel die de warmwaterkraan dicht moet zetten is waarschijnlijk losgekomen. Of het kraantje zelf is lek.
Antwoord
#3
(2 July 2022, 19:58)Dopski schreef: De kabel die de warmwaterkraan dicht moet zetten is waarschijnlijk losgekomen. Of het kraantje zelf is lek.

Zou dat dan liggen aan het klemmetje die de kachelkraan met de kabel van de 'Temp' verbind? Heb namelijk geen natte voeten in de auto Big Grin
Volvo 66 GL 1978 op benzine  Cool
Volvo 164 automatic 1970 op LPG  Cool
Antwoord
#4
Check inderdaad die kabel tussen de TEMP schuif en de kachelkraan En die kraan kan ook intern lekken, als in: luit niet goed. Dan komt de warme vloeistof toch (een beetje)  in de kachelradiator en wordt de lucht dus ook warm. Natte voeten is vooral als de aansluitingen lekken, dan erlies je koelvloeistof, maar wordt het niet warmer van in de auto.

Oja, bij de 340 heb ik eens gehad dat er een knip in de kabel zat. daardoro duwde deze de kraan niet geheel meer dicht.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
Is er ook een vuistregel voor het stellen van die kabel? Hoeveel speling of juist hoeveel ruimte der op moet zitten? 
Morgen heb ik de hele dag, dus dan ga ik kijken of dat het probleem oplost. Dank voor de reacties.
Volvo 66 GL 1978 op benzine  Cool
Volvo 164 automatic 1970 op LPG  Cool
Antwoord
#6
Voldoende ruimte/lengte om hem goed dicht te drukken is het belangrijkst.
Antwoord
#7
in concept: zet schuif op koud, kraan op dicht en zet m dan vast. Als je er dan bij kunt in die stand tenminste, geen idee hoe dat zit bj 164. Bij 240 en 340  is het achter bekleding aan rechterzijde bij voeten bestuurder.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen koude lucht Brat 15 11.616 12 August 2020, 23:43
Laatste bericht: ZOAB
  Kachel blijft warme lucht geven Piep28 13 12.688 29 May 2018, 12:28
Laatste bericht: Piep28
  Muffe lucht Filip 9 9.126 11 May 2005, 22:24
Laatste bericht: noordkaper

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)