Berichten: 6
Topics: 3
Lid sinds: Jul 2019
Hallo allemaal, mijn achterwisser komt niet meer terug in de ruststand en de interval werkt ook niet zoals het hoort(klein slagje)?
Moet ik dit probleem zoeken in de motor of is er ook kans dat het relais defect is?
En waar zit het relais, ik hoor wel wat tikken onder het stuur maar kan de precieze locatie niet vinden???
Alvast dank voor je evt reactie !
Berichten: 9.854
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
20 April 2022, 10:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 April 2022, 10:42 door Marc1970.)
Meest bij je linkervoet.
https://www.prancingmoose.com/volvorelays.html
Het geeft telkens een eenmalige 'aan' tik zoals je zelf ook wel kan doen aan de ruitewisserarm, ik heb het achter-interval-relais s gebruikt als interval voor de voorruit in de 144.
Omdat dit een simpel relais is, gok ik dat de motor iets mankeert waardoor de slag niet helemaal afgemaakt wordt (ruitewissermotoren hebben een speciale parkeerslag ingebouwd zodat ie altijd keurig op dezelfde plek eindigt).
De achterste motor op zijn beurt is weer vrij ingewikkeld, zoals die in de Kevers en Katteruggen tijd:
https://www.sw-em.com/544%20Wiper%20Info.htm
Conclusie: hels ingewikkeld in theorie, op basis van de diagrammen snap ik er weinig van. Maar, in de praktijk, hebben veel elektrische problemen in de achterklep te maken met de bedrading en de twee aardestrips in de scharnieren. Als deze beide door de midden zijn, houden veel zaken op de klep er mee op.
De motor kan ook een eigen aarde/massa probleempje hebben, misschien een tik gehad van iets. Begin s met alle bedrading na te lopen, vooral die in de scharnieren.
Alle wisserschema's jong en oud:
https://cleanflametrap.com/wiper.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
26 April 2022, 05:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 April 2022, 09:43 door Grey240Polar.)
Valt wel mee, dat ingewikkelde, autoschema's zijn doorgaans niet op zijn fijnst getekend.
Belangrijk om te weten is dat de motor een geschakelde voeding heeft (terminal 53 of 53b, afhankelijk van de gekozen wissersnelheid) en een constante (53a).
Die constante voeding zorgt ervoor dat de wisser terug keert totdat deze intern onderbroken wordt. Via een soort van nokkenas in de motor wordt die constante voeding onderbroken, als er dan ook geen geschakelde voeding aanwezig is, dan stopt de wisser op de plek waar de nok de constante onderbreekt.
In de intervalstand geeft het relais simpelweg een puls die lang genoeg is om de wisser uit de parkeerstand te krijgen, daarna draait de motor zijn rondje op de constante voeding tot deze weer door de nok - die uiteraard op de parkeerstand zit - wordt onderbroken.
Spanningen meten, contactpuntjes in de motor en de ground controleren en schoonmaken zouden mijn eerste acties zijn bij deze symptomen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2022
Je kan het relais makkelijk testen door die met het zwarte relais van de voor ruitenwisser te wisselen. Werkt die wel naar behoren, dan een nieuw relais er in zetten, werkt die ook niet: doorzoeken.
Ik zelf loop er nu tegenaan dat bij mijn oude, en een nieuw geel relais de interval stand steeds maar een schokje doet. Wissel ik voor het zwarte relais dan gaat de ruitenwisser in beide standen constant. De gele relais werken beiden naar behoren als ze op de voor ruitenwissers geplaatst worden. Ik snap er dus even helemaal niks meer van...