Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
achter wisser
#1
Hallo allemaal, mijn achterwisser komt niet meer terug in de ruststand en de interval werkt ook niet zoals het hoort(klein slagje)?
Moet ik dit probleem zoeken in de motor of is er ook kans dat het relais defect is?
En waar zit het relais, ik hoor wel wat tikken onder het stuur maar kan de precieze locatie niet vinden???

Alvast dank voor je evt reactie !
Antwoord
#2
Meest bij je linkervoet. https://www.prancingmoose.com/volvorelays.html

Het geeft telkens een eenmalige 'aan' tik zoals je zelf ook wel kan doen aan de ruitewisserarm, ik heb het achter-interval-relais s gebruikt als interval voor de voorruit in de 144.
Omdat dit een simpel relais is, gok ik dat de motor iets mankeert waardoor de slag niet helemaal afgemaakt wordt (ruitewissermotoren hebben een speciale parkeerslag ingebouwd zodat ie altijd keurig op dezelfde plek eindigt).
De achterste motor op zijn beurt is weer vrij ingewikkeld, zoals die in de Kevers en Katteruggen tijd: https://www.sw-em.com/544%20Wiper%20Info.htm

Conclusie: hels ingewikkeld in theorie, op basis van de diagrammen snap ik er weinig van. Maar, in de praktijk, hebben veel elektrische problemen in de achterklep te maken met de bedrading en de twee aardestrips in de scharnieren. Als deze beide door de midden zijn, houden veel zaken op de klep er mee op.
De motor kan ook een eigen aarde/massa probleempje hebben, misschien een tik gehad van iets. Begin s met alle bedrading na te lopen, vooral die in de scharnieren.

Alle wisserschema's jong en oud: https://cleanflametrap.com/wiper.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Valt wel mee, dat ingewikkelde, autoschema's zijn doorgaans niet op zijn fijnst getekend.
Belangrijk om te weten is dat de motor een geschakelde voeding heeft (terminal 53 of 53b, afhankelijk van de gekozen wissersnelheid) en een constante (53a).
Die constante voeding zorgt ervoor dat de wisser terug keert totdat deze intern onderbroken wordt. Via een soort van nokkenas in de motor wordt die constante voeding onderbroken, als er dan ook geen geschakelde voeding aanwezig is, dan stopt de wisser op de plek waar de nok de constante onderbreekt.

In de intervalstand geeft het relais simpelweg een puls die lang genoeg is om de wisser uit de parkeerstand te krijgen, daarna draait de motor zijn rondje op de constante voeding tot deze weer door de nok - die uiteraard op de parkeerstand zit - wordt onderbroken.

Spanningen meten, contactpuntjes in de motor en de ground controleren en schoonmaken zouden mijn eerste acties zijn bij deze symptomen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  bekabeling achter uit verlichting koert4 6 3.002 8 July 2019, 22:33
Laatste bericht: koert4
  Verschil koplamp 240 wisser/geen wisser Biopowerenschede 3 1.951 7 July 2019, 02:03
Laatste bericht: MacVolvo
  kortsluiting bij achterruit wisser (motor)? Joost Zuidam 4 2.645 17 June 2016, 11:18
Laatste bericht: Marc1970
  Audio kabels trekken van voor naar achter Arjen van Hattem 2 2.645 6 June 2016, 13:50
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Demonteren ruitenwissermotor achter martien van moorten 3 2.641 1 January 2016, 16:05
Laatste bericht: martien van moorten
  Hoe de mistlamp (achter) schakelaar vervangen? martien van moorten 4 3.332 5 December 2015, 00:14
Laatste bericht: martien van moorten
  Achter verlichting vervangen door LED Dutchgo 1 2.711 6 September 2015, 00:14
Laatste bericht: boedr
  Ruitenwisser achter onbeweegbaar... martien van moorten 4 2.244 30 April 2015, 20:42
Laatste bericht: Gideon
  achter verlichting volledig defect p245 1 1.370 28 June 2011, 00:23
Laatste bericht: Jambon
  Geen ruitensproeier achter? Vitt 17 5.260 12 February 2010, 20:19
Laatste bericht: Vitt

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)