Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontsteking vincode
#1
Dag
Van mijn Volvo 245 carb. krijg ik niet achterhaald wat de voorontsteking precies moet zijn. Had er electrische ontsteking ingezet en, er vanuitgaande dat er een B23A motor in zit op 7 graden afgesteld, resultaat: niets dan backfire's ook na terugzetten contactpuntjes. Echter zo zie ik nu, staat er op de cylinderkop het nr. 1000398 en zou het een 21(E(T)? cylinderkop moeten zijn en de voorontsteking op 8 graden? 13 graden ? 15 graden? moeten, afhankelijk van jaartal en of dit een A of E motor is. Met het VIN nr. kom ik er niet uit. Daarbij is ook de vraag of de motor de orginele 245 1982 (geimporteerd uit Zweden?) is:  YV1245812D0440915 met code 10 rechts naast de vincode. Op de distributiekap zit een sticker met cijfers: 808. Vertellen die ook nog iets?
Antwoord
#2
Ik heb geen idee welke ontsteking. 
Wel het genomede VIn in een aantal decoders ingevuld. Resultaten varieren nogal, qua bouwjaar 1983 of 2013, D3 motor, en nog wat rare combinaties.

Maar deze lijkt wel bij het determineren van jouw auto:
https://www.volvo200.org/modellen/chassisnummer_eng.htm

Nu is het de vraag, wat er dus inligt, is het nog originele B23A, of is er eens een swap geweest, eventueel met de B21ET die je noemt. Motorcodes staan ook ergens op het blok, al weet ik niet zo waar...

Even voor zekerheid:
- je motor liep dus goed met de contactpuntjes/verdeler?
- met electronisch loopt het niet, maar geeft wel backfires?
- contactpunten erop loopt ook niet en geeft backfires?

Is er iets verdraaid tijdens proces? Bougiekabels juist erop geplaats? (ok, categorie 'Duh', maar toch).

Wat voor een electronische ontsteking betreft het trouwens? 

Staan er nog nummers op de (oude) verdeler?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#3
Grappig. Ik heb toevallig de pagina waar je naar verwijst ook gevonden. Dan betekenen die codes dat er een B23A motor in zou moeten liggen. De D in het vin nr. wijst op diesel (?) Afgaande op het cilinderkop nr. zou het een B21E moeten zijn.
Ik denk dat ik na de contactpunten door electr. Accusparks  te hebben vervangen, ik de ontsteking op 7 graden heb gezet en er vanuit ging volgens het VIN nr. dat er ee  B23A in lag. Maar dat correspondeert niet met wat op de cilinderkop staat. Ik ga nu kijken wat er gebeurt als ik de vervroeging verder terugzet, maar mooi zou zijn als ik wist wat de precieze voorontsteking moet zijn. Overigens E betekent electronisch, maar ik heb een motor met contactpunten en een Pierburg carb. De verdeler zal ik ook nog kijken wat erop staat. Maar op dit moment zit alles er weer in  zoals ik hem, goed lopend, had gekocht. Maar nu loopt hij met 7 graden vervroeging zeer slecht. Ik zal de vervroeging eens verder terugdraaien. Kijken wat dat oplevert.
Antwoord
#4
Het nummer op de cilinderkop is meer een gietnummer dan een onderdeelnummer. De 1000398 is op allerlei motoren gezet. Op de B21E had ie injectorgaten gehad.

De 808 zijn de laatste drie cijfer van het onderdeelnummer van de motor, daarvoor komt dan 499. De 499808 is een B23.

De D in de VIN code is een jaarletter, voor modeljaar 1983
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Dank voor je reactie
Dan lijkt het dat die VIN 'gebruiksaanwijzingen' elkaar tegenspreken.
Zal alles nog eens nagelopen ter controle. Daarna zal ik eens gaan draaien aan de verdeler en kijken of ik die backfire eruit krijg. En bericht het resultaat.
Bedankt zover.
Antwoord
#6
Wat VIN betreft: Er zijn kennelijk 3 hoofdfasen:
vanaf ca 1984/1985 is het gestandaardiseerd volgens een ISO norm, codes beginnen voor Volvo met de YV1.
De meeste VIN-decoder sites kunnen hier goed mee overweg, want gestandardiseerd.

Tot ergens 1980 of 1981 had iedere fabrikant zijn eigen nummering, mijn 1976 heeft dan bv ook nergens YV1 staan.
VINdecoders kunnen hier niet zo veel mee, want iedere fabrikant had zijn eigen systeem.

Tussen die jaren ijkt het een overgang: jouw 83-er heeft wel de YV1, maar verder lijkt het meer op de oude Volvo nummering dan op de gestandaardiseerde VIN. Decodersites doen hun best, maar snappen er uiteraard niet zo veel van...

D is in Volvo logica inderdaad 1983, geen brandstofcode.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Mmm, mijn bovenstaande constatering is niet juist.
Vanaf 1980 volgt VIN bij Volvo toch wel de standaard.

Ik liet me kennelijk misleiden door de matige prestaties van de decoders.
Deze maakt er een V60 van met dieselmotor.
Deze plaatst er eerst een B5234T5 R5 2.3L motor in, om iets lager te zeggen dat het toch een B23A is.

Het lijkt dus meer op slechte decoder sites (iig voor oudere auto's) dan slechte VINformatie.

Hier een net overzicht, inclusief diverse andere modellen.

Wilde dit toch even rechtzetten, maar voor je eigenlijke vraag hebt je meer aan het motorcode verhaal door Marc1970.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#8
Staan er trouwens geen codes op de verdeler zelf? Daar gaat het je toch eigenlijk om?

En kan de verdeler er maar op 1 manier in, of zijn er nog andere posities mogelijk?
Bij dat laatste kan er mogeijk wat verdraaid zijn (bv 90 graden) en corrigeer je dat niet meer met de 8 of 12 graden.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#9
Andere posities zijn mogelijk door op te tillen en het asje een klein slagje te draaien.

Maar dan zet je 'm wss verkeerd.
Antwoord
#10
Vandaag heb ik de voorontsteking op 15 graden (volgens Olving de waarde voor een B21 ET motor) gezet, daar waar ik deze eerde op 7 graden had gezet bij vervanging van contactpunten naar electrische ontsteking. Dit in de veronderstelling dat ik met een B23A motor te maken had. Nu met 15 graden geen backfires meer. Ik heb voor de zekerheid ook de distributieriem gecontroleerd. Alle drie de merkpunten waren oké, dus ook de verdeler zelf stond mooi op het merkteken. 
Bij hoge toeren loopt de motor niet strak.
De verdeler is een B23A: Bosch JFU 0231170302. Deze heeft een andere karakteristiek dan de Bosch 0237003027 die volgens Olving bij een B21ET kop hoort. Ik vermoed dat er een B21 kop of compleet blok met kop is ingezet. De kop heeft overigens geen injectiegaten. De voorontstekingwaarde voor een B21A is  15/12'graden (waarom die dubbele waarden begrijp ik niet. Nu staat hij op 15 graden. Moet misschien 12 zijn: 15 voor B21ET en 12 voor B21A?
De gegevens die Marc 1970 aangaf kloppen met de gegevens van de auto. Enkel het jaartal 1983 komt niet overeen met de autopapieren die 1982 aangeven. 
De vraag waar ik nu mee zit is wat voor verdeler bij een B21A kop hoort. Bij een B21ET volgens Olving, die welke ik hierboven aangaf. Zou die er nu in zit,  een B23A weinig verschil maken met die voor een B21A of misschien zelfs dezelfde zijn? Ik vind daar geen gegevens van.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met ontsteking Mark244 11 7.535 4 June 2018, 21:07
Laatste bericht: Mark244
  123 ontsteking b30E bartrouveen 3 4.220 31 July 2017, 12:24
Laatste bericht: bartrouveen
  elektronische ontsteking B230 OP B21A? abco 1 2.892 10 June 2017, 22:53
Laatste bericht: skidje
  Ontsteking weigert soms tijdens rijden jero 14 11.258 31 May 2017, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking valt uit! Volvo 240 met B230k motor, carburateur en Renix ontsteking. saila 7 8.217 4 July 2016, 12:19
Laatste bericht: saila
  Ontsteking volvo 244 b21a siemenbierings 7 8.362 6 May 2015, 14:43
Laatste bericht: siemenbierings
  Ontsteking Volvo240polar 1 2.262 3 April 2015, 12:50
Laatste bericht: skidje
  Ontsteking afstellen met stroboscoop Rob van der Donk 4 8.104 29 June 2014, 20:12
Laatste bericht: henqui
  Ontsteking Volvo240polar 3 2.902 16 June 2014, 19:05
Laatste bericht: Volvo240polar
  geen ontsteking, bobine stuk? Gerald 5 6.244 21 December 2012, 18:50
Laatste bericht: Gerald

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)