Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aw71 ipv Bw35
#1
Ik heb al ea voorbij zien komen en gelezen. In dit geval gaat het om een "78er 244.

Nu dus voorzien van de Bw35.

Wat heb ik, is er, nodig om deze te wisselen met een 71..

-verschil in aandrijfas?
-steun achterzijde?
-kabelboompje?
-..?

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#2
Denk dat er een BW55 in zit.
Staartstuk overzetten ivm km aandrijving.
Wel juist type AW zoeken met smalle staart zonder stofbus achterop want daarop past het staartstuk van de bw55 niet.
Kortere cardan en langere olieleidingen.
Ik gebruik die bakken niet voor aanhanger werk dus de pook van een be55 laat ik zitten en de solenoïde sloop ik zodat deze altijd olie doorlaat en opschakel naar de 4e trap.
De L versie lijkt wel heel fijn te zijn.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
En mogelijk moet je de tunnel net ietsje ruimen en de baksteun wat creatief verlengen/verleggen. In de vroegste jaargangen was deze langere bak nog niet voorzien (in 76 iig niet). Al past eht niet direct plug&play, het is gelukkig wel pas te maken.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Voor de bak steun trek ik er een paar plaatmoeren in.

Steun is wel hetzelfde?

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
(11 December 2021, 20:37)Jambon schreef: Voor de bak steun trek ik er een paar plaatmoeren in.

Steun is wel hetzelfde?

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk

Zover ik weet is steun hetzelfde, maar lopen alleen de montagegaten (nog) niet ver genoeg door naar achteren.
Ik ken niet alle details, ik heb deze conversie destijds (2007) in Woudenberg laten uitvoeren.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Jambon, ik heb bij een Belgisch gebouwde 240 uit 78 wel extra gaten voor de baksteun voor een AW70/71 bak.

De 245 GLE uit Zweden had deze niet!

Elke baksteun past wel met die aw.

Denk niet dat je erover in moet zitten dat de aw70/71 past in tunnel. In de 245GLE rijden we nu 10 jaar en die AW70/71 had geen aangepaste tunnel nodig…
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
Erover inzitten is niet nodig. Maar onder een 76er moest de tunnel wat geruimd worden (naar ik meen via hamertje-tik). Vooral op de plek waar de tellerkabel een nu wat krappe bocht moet maken. Maar met weinig middelen is het wel pas te maken. Is mm-werk, geen ombouw.

Een 245 in 1976 in Gotenburg geassembleerd heeft die genoemde gaten zeker  niet. Pas voorzien in de tijd dat de bakken ook zo lang werden, ik heb geen idee wanneer dat is doorgevoerd. Lijkt me ook het moment dat de tunnel ietsje ruimer is gemaakt.

Beide gevallen geen showstoppers, maar wel goed om van te vore te benoemen. Doe er je voordeel mee (of niet).

Owja, nog een opmerking: verder is deze conversie zeker aan te bevelen: stuk rustiger qua toeren, met name vanaf 80/uur!

Bedenk nu trouwens dat er mogelik nog een verschil is tussen vroeg en laat:
In mijn dash is het OD lampje groen, OD staat default aan, en lampje ook. Later is het lampje oranje/rood, meen ik. Dan is default dus OD aan, lampje uit. En daar hoort dan een ander relais bij (andere kleur). Maar dat is natuurlijk ook wel te fixen.

Hier ook onlangs opmerking over gekregen van een gerenormeerd beroeps-volvoclasic-monteur. Hij beweerde dat ik OD moest zetten, omdat de bak anders de 3de wil overslaan en daardoor ook de OD teveel belast zou worden. Ik herken dit  gedrag overigens niet. Iemand hier een mening over?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#8
Geen last van OD perikelen als je geen aanhanger hoeft te trekken .. Zie eerdere opmerking. Succes

(10 December 2021, 17:39)skidje schreef: Ik gebruik die bakken niet voor aanhanger werk dus de pook van een be55 laat ik zitten en de solenoïde sloop ik zodat deze altijd olie doorlaat en opschakel naar de 4e trap.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
(15 December 2021, 18:06)skidje schreef: Geen last van OD perikelen als je geen aanhanger hoeft te trekken .. Zie eerdere opmerking. Succes

(10 December 2021, 17:39)skidje schreef: Ik gebruik die bakken niet voor aanhanger werk dus de pook van een be55 laat ik zitten en de solenoïde sloop ik zodat deze altijd olie doorlaat en opschakel naar de 4e trap.

Na 14 jaar default OD aan, herkende ik het ook niet zo. Vandaar vraag. Dank voor bevestiging!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#10
Volgens mij heb je ook een langere kickdown- en kmtellerkabel nodig.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  AW71(-L) Automaatbak gezocht Archermusic 4 1.748 13 August 2019, 20:32
Laatste bericht: Archermusic
  BW35 Belhuis of bak voor B30 aRjen.T 5 1.925 21 July 2019, 11:07
Laatste bericht: aRjen.T
  Automaatbak AW70 / AW71 bartboos 3 1.362 26 May 2019, 22:22
Laatste bericht: bartboos
  Aw71(l) Erikvolvolvo 3 1.292 28 November 2018, 23:34
Laatste bericht: Erikvolvolvo
  Schakelstang aw71 Drk 0 801 20 March 2018, 11:33
Laatste bericht: Drk
  Schakelstang aw71 Drk 0 825 19 March 2018, 23:54
Laatste bericht: Drk
  Extra oliekoeler aw71 Drk 0 871 15 July 2017, 08:56
Laatste bericht: Drk
  AW71-AW71L versnellingsbak. polestar-volvo 0 1.129 24 March 2017, 18:07
Laatste bericht: polestar-volvo
  Bw35 Jambon 1 1.009 4 December 2016, 18:08
Laatste bericht: v700r
  Gezocht: AW71 voor B21 Yezzz 0 1.426 28 November 2016, 13:31
Laatste bericht: Yezzz

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)