Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R&D Car Parts verkoopt Skandix onderdelen
#1
Ik kreeg vandaag een bestelling van diverse onderdelen voor mijn 245 binnen en meende even dat ik bij een andere leverancier dan ik dacht besteld had, tot ik wat beter keek, er zat toch echt een Skandix onderdeel in het zakje. Dat zou ik - als ik concurrent was van Skandix - toch liever anders gedaan hebben...

[Afbeelding: VQcplNr.jpg?1]
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Is de prijs bij Skandix ongeveer hetzelfde?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Beiden zijn toch levernaciers van Volvo (en Saab) onderdelen? 
RenD handelt vooral hierin, en kennelijk laat Skandix daarnaast ook zelf onderdelen maken. Anders staat de naam niet op onderdeel zelf lijkt me. En die kun je dus ook weer via RenD verkrijgen. Wat is eigenlijk het probleem?
Er zijn volgens mij meer alles-voor-uw-volvo-klassieker-onderdelen-webshop.nl's die (een deel) weer bij Skandix bestellen.

Prijzen vergelijkbaar zo op het oog. 
https://www.skandix.de/en/spare-parts/el...v/1004222/
https://www.rendcarparts.nl/saab-volvo/o.../RD244489A
Porto vanuit Mijdrecht mogelijk wel vooordeliger (en sneller?) dan uit Duitsland?

Bij Skandix staat erbij dat het voor Saabs is, bij RenD ook voor Volvo's, al staan er meerdere vergelijkbare items, niet exacte nummer.



En even ter vergelijk: Apple en Samsung concurreren ook continu met elkaar, op de markt en in de rechtzaal. Toch kan er geen iPhone bestaan zonder Samsung (en andersom mogelijk ook niet). 
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Hee, het feit dat deze voor Saab bedoeld is had ik nog niet opgemerkt...

Hmm, bij de recente levering van R&D ben ik nu al twee keer teleurgesteld.
De 1e x omdat het vervangende tandwieltje voor de km-teller i.c.m. het grotere tandwiel besteld moet worden om te kunnen werken, maar dat dit niet vermeld stond.
De 2e x omdat de vervangende zonneklepsteunen een waardeloze pasvorm blijken te hebben en niet praktisch bruikbaar zijn terwijl de originelen voor € 2,99 te koop zijn bij die andere aanbieder die al genoemd is.

Moet ik nu voor de 3e x teleurgesteld worden door erachter te komen dat de spanningsregelaar de verkeerde is?

Skandix nr. 1004222 is idd een regelaar die op Saab van toepassing is waarvan excpliciet wordt gemeld dat die niet op mijn 245 zou passen.
Citaat:ACHTUNG: Dieses Teil passt NICHT für Ihr ausgewähltes Fahrzeug: Volvo 240 (1992) 5-Türer B200F M47

Nou is een Bosch dynamo een Bosch dynamo en geen Saab of Volvo dynamo (ook al staat dat wel op de sticker), dus hij zal vast passen. Maar volgens diezelfde onderdelenboer moet ik 1018746 hebben.

Met € 12,71 (voor NL) zijn ze beiden gelijk geprijsd, dus wat is dan het verschil?

Ik mis bij de Saab-regelaar de weerstand die bij de Volvo-regelaar wel aanwezig is. R&D gooit deze regelaar iig op één hoop met Saab 9000/900 en Volvo 940/760/740/440/360/240.
Het enige verschil dat ik direct zie is dat de Volvo-regelaar regelt op 14 V en de Saab-regelaar op 14,5 V.

[Afbeelding: 1004222.jpg] [Afbeelding: 1018746.jpg]

Maakt dit verschil echt uit?

(27 October 2021, 17:01)BartJu schreef: Beiden zijn toch levernaciers van Volvo (en Saab) onderdelen? 
RenD handelt vooral hierin, en kennelijk laat Skandix daarnaast ook zelf onderdelen maken. Anders staat de naam niet op onderdeel zelf lijkt me. En die kun je dus ook weer via RenD verkrijgen. Wat is eigenlijk het probleem?
Er zijn volgens mij meer alles-voor-uw-volvo-klassieker-onderdelen-webshop.nl's die (een deel) weer bij Skandix bestellen.

Er is geen probleem. Ik was vooral verbaasd.

Als je googelt op het Bosch onderdeelnummer 1 197 311 021 dat de originele regelaar draagt, dan kom je een grote hoeveelheid vervangende onderdelen tegen van de meest uiteenlopende merken. Juist daarom vind ik het gek om iets van Skandix via R&D te krijgen. Je zou bijna denken dat R&D Carparts een dochteronderneming van Skandix is.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Volgens mij zijn er 2 regelaars, een voor 28 mm sleepring en een voor 32 mm. Verbazingwekkend maar helaas is er niks origineel of zelfs maar OEM leverbaar, men bestelt hooguit z'n eigen logootje op z'n Chinese regelaars of niet.
Aan de pluskant (van de dynamo), ze worden steeds goedkoper!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Het zijn kennelijk dingen waar een grote markt voor is, gezien het aantal aanbieders en de prijzen. Het is ook niet één aanbieder voor alle merken hetzelfde ding produceert, daar zie je teveel detailverschillen in de constructie voor.

Eentje die vrijwel identiek aan die van Skandix lijkt te zijn is deze van Hella:
[Afbeelding: thumb?id=936855&m=0&n=1&lng=nl&ccf=94077820]

Ze zetten er heel handig de diameter van de sleepring op. Bij de meesten moet je maar hopen dat je de juiste Bosch equivalent krijgt want zelfs onder het originele nummer kun je daar weinig info over vinden. Ook Skandix zegt alleen dat er twee versies zijn en de rest mag je zelf uitzoeken. Alleen R&D zegt expliciet dat 28 mm voor dynamo's < 70 A is en 32 mm > 70 A, en - als dat klopt - dan kun je daar iets mee.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
R&D is niet de enige die spullen van Skandix doorverkoopt. Ook allesvooruwvolvo.nl maakt daar niet echt een geheim van, de stickers van Skandix zitten daar gewoon nog op de verpakkingen die je krijgt. Noemen zich ook officieel dealer van Skandix.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#8
Hmm, die club lijkt qua ontstaan en opzet een beetje op die in Moergestel (NB) met het verschil dat die laatste zich niet heeft uitgebreid met Saab.

En als ik daar zoek kom ik via een omweg op een regelaar voor een dynamo met een sleepring van 32 mm...
Er zijn gewoon teveel opties en mogelijkheden in dit wereldje om geen fouten te maken.

1 197 311 021 komt soms uit bij een 28 mm en soms bij een 32 mm versie... Dodgy
Denk dat ik dat ding van R&D maar eens vergelijk met wat er nu in zit.

De diameter van de sleepring is hier bepalend - volgens de specs - maar is er in de praktijk eigenlijk wel een verschil in de spanningsregelaars? M.a.w. zijn die in de praktijk niet eenvoudigweg uitwisselbaar?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#9
Kun je met een buisje met de juiste diameter op je gebruikte spanningsregelaar de diameter van je sleepring niet meten?

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#10
Wellicht zou ik iets kunnen meten, maar aangezien ik niet rondom de sleepring kan meten kan ik zonder bekend vergelijkingsmateriaal niks zeggen.

Maar met 4 mm verschil in diameter, en dus 2 mm verschil daar waar de koolborstels contact maken (immers halve diameter vanaf middelpunt), gaat die 2 mm wsl. zo weinig uitmaken dat ik eerlijk gezegd niet denk dat er in de praktijk ook verschil is, tenzij Bosch bewust verschillen heeft aangebracht om uitwisselbaarheid te voorkomen. Op afbeeldingen kan ik die verschillen echter niet zien.

Ik monteer binnenkort wel eens die regelaar die volgens Skandix niet op mijn 245 zou passen. Wordt vervolgd...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onbekende onderdelen hooge048 3 5.938 11 January 2015, 12:14
Laatste bericht: hooge048
  Mijn onderdelen kast A_A 3 3.408 3 April 2014, 20:39
Laatste bericht: A_A
  Volvo (onderdelen) koop/verkoop mentaliteit oudevolvo 20 11.703 12 March 2012, 12:21
Laatste bericht: DennisvdB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)