Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Teller aandrijving.
#1
Goedendag allen. 

Weet niet of deze vraag eerder gesteld is kon het zo niet vinden

Is het mogelijk om de achterste kap van een mechanische 4 bak over te zetten op een elektrische 5 bak? Zodat ik de teller kabel er weer op kan zetten? Kapjes zijn even groot dacht ik.

Groetjes

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#2
Ik snap de vraag nog niet helemaal, maar de achterkant van de 4 en 5 bak is compleet anders. Omdat het deel met de 5 achter de 4 gebout is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(29 March 2021, 20:54)Marc1970 schreef: Ik snap de vraag nog niet helemaal, maar de achterkant van de 4 en 5 bak is compleet anders. Omdat het deel met de 5 achter de 4 gebout is.

Is de afsekplaat aan de achterkant ook niet hetzelfde? Daar zit namelijk bij men 4bak de telleraandrijving in. De 5 bak heeft elektronische aandrijving. Dacht als ik die achterste kap over kan zetten zodat ik op men 5bak de telleraandrijving heb zitten.

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#4
Nee de M45 en M47 lijken ergens wel op elkaar (vooral de voorste 3/4) maar zijn compleet anders. Bij de automaten kan je wel het staartstuk overzetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ah spijtig. Had gehoopt dat ik met het staartstuk omwisselen het teller probleem had opgelost. Geen zin om de hele achteras te vervangen namelijk.

Enig idee hoe die sensor in het diff werkt? Dacht misschien kan ik daar de afdekplaat op vervangen voor een met sensor? Of is dat ook geen optie. En de enige optie andere achteras of geen teller.

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#6
even in Jip en Janneke;
De sensor achterassen drijven de moderne (elektronische) snelheidsmeters aan die aangedreven worden met een motortje, dat motortje wordt gevoed met signaal vanaf de sensor in de achter as.
De non-sensor-achterassen... of eigenlijk de versnellingsbakken drijven de mechanisch aangedreven snelheidsmeters aan door middel van een draaiende kabel.

Een mechanische teller aandrijven met een elektronisch signaal kan, met speciale kits waarbij een elektro motor de kabel gaat aandrijven.
Een elektronische teller aandrijven met een mechanisch signaal heb ik nog niet gezien.

Ik weet niet wat precies je achterliggende vraag of doel is, maar ik heb het idee dat je op de verkeerde weg zit.

Om toch antwoord te geven. De sensor meet aan de hand van een "tonering" (schijf met ribbeltjes/uitsparingen) hoe snel de achter as draait. Die ring zit op het differentieel.
Als je de achteras wilt ombouwen naar een met een sensor, kan inderdaad dat dekseltje omwisselen door eentje met sensor. Maar dan moet je ook het differentieel uitwisselen.
Als je toch een differentieel wil wisselen zou ik gewoon de achteras zelf wisselen, makkelijker.

Je kan ook een M47 met kabel aandrijving zoeken. Die bestaan, maar zijn een stuk duurder (zeldzamer).
Een tabelletje in de auto met ...RPM=...km/u heb je ook zon in je hoofd zitten.
Antwoord
#7
Ah duidelijk. Vroeg me idd af hoe die sensor dat deedt maar met een tonering dus.
Gezien ik er toch een 5 bak in wil hebben word het dus achteras vervangen.
Van die setjes er tussen bouwen die signaal om zetten naar mechanisch ben ik niet zo fan van.

244 gl 1981 B230A M41

245 dl 1983 B230F M-47 
Antwoord
#8
Met achteras vervangen dan ook je snelheidsmeter + kabeltje trekken.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trilling in de aandrijving sinds kort in alle versnellingen 245 B200A geertkroon 2 1.505 31 January 2012, 12:23
Laatste bericht: geertkroon
  V70 (1997) met G3 gasinstallatie en 320k op teller: verstandige koop? Kense 1 1.138 24 April 2010, 13:44
Laatste bericht: Rob
  Hoe meet je het toerental (voor auto's zonder teller) Jeroen V 4 2.330 13 January 2010, 11:31
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)