Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
Goedendag allen.
Weet niet of deze vraag eerder gesteld is kon het zo niet vinden
Is het mogelijk om de achterste kap van een mechanische 4 bak over te zetten op een elektrische 5 bak? Zodat ik de teller kabel er weer op kan zetten? Kapjes zijn even groot dacht ik.
Groetjes
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 9.924
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik snap de vraag nog niet helemaal, maar de achterkant van de 4 en 5 bak is compleet anders. Omdat het deel met de 5 achter de 4 gebout is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
(29 March 2021, 20:54)Marc1970 schreef: Ik snap de vraag nog niet helemaal, maar de achterkant van de 4 en 5 bak is compleet anders. Omdat het deel met de 5 achter de 4 gebout is.
Is de afsekplaat aan de achterkant ook niet hetzelfde? Daar zit namelijk bij men 4bak de telleraandrijving in. De 5 bak heeft elektronische aandrijving. Dacht als ik die achterste kap over kan zetten zodat ik op men 5bak de telleraandrijving heb zitten.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 9.924
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee de M45 en M47 lijken ergens wel op elkaar (vooral de voorste 3/4) maar zijn compleet anders. Bij de automaten kan je wel het staartstuk overzetten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
Ah spijtig. Had gehoopt dat ik met het staartstuk omwisselen het teller probleem had opgelost. Geen zin om de hele achteras te vervangen namelijk.
Enig idee hoe die sensor in het diff werkt? Dacht misschien kan ik daar de afdekplaat op vervangen voor een met sensor? Of is dat ook geen optie. En de enige optie andere achteras of geen teller.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 6.701
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
29 March 2021, 22:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 March 2021, 22:52 door Dopski.)
even in Jip en Janneke;
De sensor achterassen drijven de moderne (elektronische) snelheidsmeters aan die aangedreven worden met een motortje, dat motortje wordt gevoed met signaal vanaf de sensor in de achter as.
De non-sensor-achterassen... of eigenlijk de versnellingsbakken drijven de mechanisch aangedreven snelheidsmeters aan door middel van een draaiende kabel.
Een mechanische teller aandrijven met een elektronisch signaal kan, met speciale kits waarbij een elektro motor de kabel gaat aandrijven.
Een elektronische teller aandrijven met een mechanisch signaal heb ik nog niet gezien.
Ik weet niet wat precies je achterliggende vraag of doel is, maar ik heb het idee dat je op de verkeerde weg zit.
Om toch antwoord te geven. De sensor meet aan de hand van een "tonering" (schijf met ribbeltjes/uitsparingen) hoe snel de achter as draait. Die ring zit op het differentieel.
Als je de achteras wilt ombouwen naar een met een sensor, kan inderdaad dat dekseltje omwisselen door eentje met sensor. Maar dan moet je ook het differentieel uitwisselen.
Als je toch een differentieel wil wisselen zou ik gewoon de achteras zelf wisselen, makkelijker.
Je kan ook een M47 met kabel aandrijving zoeken. Die bestaan, maar zijn een stuk duurder (zeldzamer).
Een tabelletje in de auto met ...RPM=...km/u heb je ook zon in je hoofd zitten.
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
Ah duidelijk. Vroeg me idd af hoe die sensor dat deedt maar met een tonering dus.
Gezien ik er toch een 5 bak in wil hebben word het dus achteras vervangen.
Van die setjes er tussen bouwen die signaal om zetten naar mechanisch ben ik niet zo fan van.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 6.701
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Met achteras vervangen dan ook je snelheidsmeter + kabeltje trekken.