Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pekelvanger/Roestige baksteen/Luxueus hok
#1
Ik had mij al voorgesteld een tijdje geleden, maar in het kort ben ik Maarten, 20 jarige HBO werktuigbouwkunde student en omdat mijn Ford Taunus project een heel stuk langer duurt dan verwacht, moest ik een auto hebben om die wel rijd. Nu heb ik gelukkig een Volvo gekocht, want ik ben super blij met mijn late 144 DL automatic (1974). Zelfs voor de minder luxe versie zitten er nog best veel opties op en hij rijd en zit super. Het mag dan wel een pekelvanger zijn, maar ik zorg wel goed voor het beestje.

Er zit al een hoop nieuw metaal aan en er komt nog meer nieuw metaal aan. Eén reservewielbak is al vervangen en de andere moet ik nog doen. Ook heb ik al twee nieuwe voordeuren die ik er nog in moet zetten. En ik moet nog een goede bestuurdersstoel hebben. Voor de rest is het baksteentje technisch bijna helemaal aangepakt en wordt ook goed onderhouden. Alleen moeten er nog keerringen vervangen worden, namelijk van de motor en de BW35. Ook heb ik de midden demper ertussen uitgehaald voor een leuker geluidje. Niet dat dat erg veel verschil maakt.

Mijn intentie is niet om hem helemaal netjes te maken. Er moet gewoon enorm veel aan gebeuren en dan ben ik straks twee keer zoveel geld kwijt aan onderdelen dan dat hij weer oplevert. De bedoeling is om straks een roest en gat vrije auto te hebben, die een beetje toonbaar en betrouwbaar is en lekker rijdt.

Bedenk wel even bij de foto's dat ik voordat ik aan de Volvo begon maar iets van 20 uur een migmag lasapparaat in mijn handen heb gehad, dus niet alle lassen zien er even mooi uit. Maar het is wel allemaal dicht en dat is het belangrijkste.

Al het zwarte is gewoon zwarte lak uit een spuitbus om even een beschermlaagje te hebben. Hier is later nog bitumen op gekomen.

Hier wat plaatjes voor de nieuwsgierige aagjes  Wink :

[Afbeelding: 51007136012_448edba807_c.jpg]Volvo 144 reparatie 1 by Maarten Vollebregt, on Flickr

[Afbeelding: 51007136002_845e3e0f7c_c.jpg]Volvo 144 reparatie 2 by Maarten Vollebregt, on Flickr

[Afbeelding: 51007030771_b695797291_c.jpg]Volvo 144 reparatie 3 by Maarten Vollebregt, on Flickr

[Afbeelding: 51006324063_bed0c35c72_c.jpg]Volvo 144 reparatie 4 by Maarten Vollebregt, on Flickr

[Afbeelding: 51007030711_c50bdbbe40_c.jpg]Volvo 144 reparatie 5 by Maarten Vollebregt, on Flickr

[Afbeelding: 51007030706_c756bc6e29_c.jpg]Volvo 144 reparatie 6 by Maarten Vollebregt, on Flickr

[Afbeelding: 51007135957_7f376ccd1b_c.jpg]Volvo 144 reparatie 7 by Maarten Vollebregt, on Flickr

[Afbeelding: 51006323988_8d6657e242_c.jpg]Volvo 144 reparatie 8 by Maarten Vollebregt, on Flickr

[Afbeelding: 51007030651_1e9483fb68_c.jpg]Volvo 144 reparatie 9 by Maarten Vollebregt, on Flickr

[Afbeelding: 51006323943_6a342083c1_c.jpg]Volvo 144 reparatie 10 by Maarten Vollebregt, on Flickr
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
Antwoord
#2
Mooi werk :-)
Antwoord
#3
Ondertussen al weer een tijdje geleden heb ik de Borg Warner 35 eronder weg gehaald om alle pakkingen en keerringen te laten vervangen om hij zo lek was als een mandje. Terwijl die naar de specialist was, heb ik ook de carterpan pakking van de B20 vervangen. Het blok oplichten en de pakking vervangen was het werk eigenlijk niet, maar de motorsteunen weer terug in de gaten krijgen was nog even een kleine uitdaging.

Toen na een tijdje de bak weer terug was, heb ik hem er weer onder gemaakt en ging ik er mee rijden. Samen met een monteur heb ik gekeken of alles goed was aangesloten en of er genoeg olie op zat na een tijdje hem te laten draaien in D en R met de achterkant op de bok. Toen ik er eenmaal mee ging rijden bleek de 2de trap het niet te doen. Hij pakte hem wel, maar ik moest erg veel gas geven om een heel klein beetje te versnellen. Ik denk dat bij het verversen van de olie alle metaaldeeltjes weggespoeld zijn, wat opzich een goed ding is, maar dat daardoor de rembanden geen grip meer hebben in de tweede trap en deze hem dus niet goed kunnen vastpakken. In de tweede versnelling klink er ook een hoop gejoel uit de bak.

Om de BW35 te laten schakelen moet ik het gas helemaal loslaten, anders blijft hij in de 1. Als ik dan het gas loslaat schakelt hij eerst naar de tweede versnelling en (met een beetje gas) schakelt hij ook redelijk snel weer naar de 3. Hij slaat de 2 vanzelf al over, ik denk omdat hij merk dat er geen tegendruk is of iets dergelijks. Ik weet niet precies hoe dat kleppensysteem in z'n werk gaat.

Omdat ik geen zin heb om weer veel tijd en geld tegen de BW35 aan te smijten, heb ik besloten een AW 03-71 L of AW 03-70 L eronder te hangen. Iedereen snapt denk ik de voordelen van een OD en lock-up wel. Ik heb mijzelf al ingelezen in alle aanpassingen die gedaan moeten worden en welke onderdelen je er bij moet zoeken, zoals een BW55 staartstuk (behalve bij erg vroege AW 03-70 L's).

Ik heb al een zoekertje in de 'te koop gevraagd' sectie geplaatst. Updates zullen volgen...
Ford Taunus tc1 coupé - 1973
Volvo 144 DL automatic - 1974
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Hanway RAW50 euro4 - 2018
Antwoord
#4
Eén van de rembanden van de BW35 is van buitenaf afstelbaar, steekt een moer naar buiten, dat zal de achterste zijn, dat zou je nog s kunnen proberen wat strakker te zetten
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)