Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een baksteen op lucht - 81' 244 GL
#21
Vraagje van de dag:

Ik wil graag een olie temperatuursensor aansluiten. Nu is de gebruikelijke manier bij een b230 om dat in de carterplug te doen. Voor redenen die mij wel duidelijk lijken, is dat bij mijn volvo niet zon heel wijs plan. Nu zat ik de denken om een gat met schroefdraad in de kop van de banjobout te maken van de oliekoeler.

[Afbeelding: z9iVIbV.jpg]

Hier zit de sensor veilig uit de weg, dicht bij de oliedruk sender (makkelijk voor de kabels trekken) en hiervoor hoef ik niet de carterpan er uit te trekken en daar nog een aansluiting op te lassen.

Nu was ik benieuwd of iemand weet waar je die bouten nieuw kan krijgen/iemand er een heeft liggen zodat ik dit kan testen.
Ik hoor het graag Smile
Antwoord
#22
Lijkt me een veiliger plaats in jouw geval!

Ik neem aan dat je al nagedacht hebt over de plek in het circuit waar je dan meet? Is dat de temp die relevant is. Je wil wrs niet net na de oliekoeler meten, maar juist ervoor, zodat het de olietemp in het blok weergeeft?

Wat de banjobout met extra-aansluiting betreft kan ik je niet verder helpen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#23
Skandix: https://www.skandix.de/en/spare-parts/ac...e/1050907/

De Mazda club heeft al s zoiets bedacht: https://www.rx8performance.com/products/...anjo-bolts
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#24
Vorige week vrijdag zonder enige ellende door de RDW keuring gekomen. Met de APK pas over een jaar en het najaar voor de deur, is dit 't moment om de uitlaat en airride aan te pakken.

De intentie is om een RVS systeem van turbo tot achter te maken met de downpipe 3 inch en de rest 2.5. Echter kan ik deze uitlaat pas maken als de airride er onder zit. De ruimte tussen de veer/balg en brandstoftank waar de uitlaat tussendoor loopt is niet gigantisch, en zon luchtbalg is niet heel hitte bestendig. De fabrikant schrijft minimaal 2 inch (+- 5cm) afstand tussen pijp en balg voor.

Maar.. de huidige uitlaat hangt +- 10 cm onder het laagste punt van de auto. Dit gaat weer problemen geven met het testen van de luchtvering. Dit komt neer op de volgende werkvolgorde:

- Trekhaak demonteren
- OEM Volvo 940 downpipe inkorten
- RVS midpipe omleggen zodat deze in de daarvoor bestemde goot onder de auto door gaat ipv ergens in de vrije lucht
- Voorpoten ombouwen van de veren naar balgen & achter balgen monteren
- Eerste test op werkplaats perslucht
- Tank, compressor, luchtdruk regeling etc inbouwen

Pas als dit allemaal klaar is (kan een week duren, kan een maand duren, net hoe gemotiveerd ik ben), dan kan/wil ik gaan beginnen aan de definiteve uitlaat. Nog genoeg te doen dus.

Gister even de onderste ophangpunten van de balgen achter afgelast. Niet mooi, wel loeisterk.

[Afbeelding: wpOFsEo.png]

[Afbeelding: NzJw1fw.jpg]

De gang zit er in ieder geval goed in, ik hoop aankomende week meer te kunnen delen.
Antwoord
#25
Dit weekend zijn de balgen aan de voorzijde van de auto er onder gekomen. Ik had niet verwacht dat het resultaat zo extreem zou zijn, maar ik ga niet klagen. Momenteel ligt het subframe aan de grond bij 0 bar, maar ik wil de poten nog iets afstellen waardoor deze bij een slangbreuk niet meteen voledig de grond in duikt.

[Afbeelding: 3RbJEwI.jpg?1]

[Afbeelding: XnQXC2e.jpg?1]

De opstelling in de kofferbak met compressor, tank en kleppenblok is bijna gereed en ook de achterste balgen kunnen er in principe al onder.
Antwoord
#26
Gemotiveerd door een meeting (alweer), ben ik vorige week met goede moed begonnen aan de rest van de airride. Omdat het tempo er goed in zat en er ook genoeg te doen was, heb ik van het onder bouwen eigenlijk geen fotos gemaakt.
Dinsdag avond zat alles er onder en woensdag de eerste testrit op het nieuwe onderstel. Donderdag heb ik nog een paar probleempjes kunnen fixen en toen was de tijd op.
Dus zondag, met minimale test kilometers op weg naar Dwingeloo. Nu is dat voor mij gelukkig niet de wereld uit, maar toch beetje spannend op iets dat er net onder gebouwd zit.

Het weer was zondag ronduit waardeloos, maar dat mag de pret niet drukken. Gezellige mensen en mooie wagens aanwezig maakt t allemaal weer goed.

Hier een paar kliekjes gemaakt door @shutterstudio.nl

[Afbeelding: reQMBj6.jpg]
[Afbeelding: QWLFxqd.jpg]
[Afbeelding: IkcGAmn.jpg]
Antwoord
#27
Hi Yezzz,

Ik ben eigenlijk uit de 4x4 wereld, waar alles om verhogen gaat, en modderbanden en externe rolkooien enzo
Volvo's vind ik origineel al mooi.

MAAR:

Gaaf ding man!!! Super respect dat je dit voor elkaar krijgt. Mooie techniek en stoere looks!!!!!!
Antwoord
#28
Ik vraag vaak af hoe dit rijdt. Op tv zie ik een hoop gestuiter.. Is het uiteindelijk alleen looks of biedt het meer wegligging

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#29
(26 October 2021, 13:39)Jambon schreef: Ik vraag vaak af hoe dit rijdt. Op tv zie ik een hoop gestuiter.. Is het uiteindelijk alleen looks of biedt het meer wegligging

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk

Ik zal er niet om liegen, het is verre van comfortabel. Maar dat was op de schroefset ook al het geval, toen die op zijn laagst stond.

Het grootste probleem momenteel is dat de achterkant gigantisch stuiterd. Maar een flink deel hiervan is af te stellen met de schokbrekers. Alleen met het huidige weer zijn er niet veel dagen waarbij ik 'm naar buiten wil halen om te testen.

Uiteindelijk zal het nooit zo comfortabel zijn als hoe het orgineel rijd, ook omdat je de geometrie van de auto aardig anders hebt liggen op deze hoogte. Wat wel een groot stuk comfort meebrengt is het feit dat ik een stuk vlotter door bochten kan zonder zowat op de bijrijdersstoel te belanden omdat de auto zo rolt. Uiteindelijk is mijn airride setup gebaseerd op een BC schroefset met alle poespas om het scherp te laten sturen ( roll center correctie, verstelbare armen etc ) dus het is een zeer capabel chassis geworden. 

Lang verhaal kort:

Rijd het comfortabel? Nee
Rijd het "goed"? Ja eigenlijk best wel!
Antwoord
#30
Dat laatste is eigenlijk ook te behalen met de conventionele spulletjes..

Overigens zag ik in een oude Gas Monkey aflevering de combi tussen air en veren voorbij komen. Plus dempers uiteraard..

Hoop verbouwing, dat is het toch al, en blijkbaar ook comfortabel..

Dat idee zit ook al ff in m'n hoofd..

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De baksteen van Elvis (242GL) Elvis 161 77.728 2 May 2014, 21:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  De witte baksteen :) Wottel 74 41.104 17 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)