Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
940 B230FB waterpomp lekt na vervangen
#1
Afgelopen weekend heb ik de waterpomp van mijn 940 B230FB uit 1994 vervangen. De koelvloeistoftank was helemaal leeg en de waterpomp was goed nat. Het lekte duidelijk bij het bovenste rubber tussen motor en pomp (ooit al eens dichtgekit). Nieuwe pomp inclusief pakkingset besteld. Het was even uitzoeken hoe te installeren, maar uiteindelijk viel het erg mee.

Afgelopen weekend als volgt gedaan.

  1. Pomp eraf gehaald
  2. Oude pakking weggekrabd met een stanleymesje en met scotch brite ligt geschuurd
  3. Achterkant van nieuwe pomp met zwarte vloeibare pakking ingesmeerd en uitgesmeerd
  4. Nieuwe pakking op de achter van de pomp geplakt
  5. Pakking aan de motorzijde ook light ingesmeerd met vloeibare pakking
  6. Rubber ingespoten met siliconenspray en op pijpje gezet (misschien niet helemaal tot aanslag)
  7. Bovenste rubber ingespoten met siliconenspray en op pomp geinstalleerd
  8. Pomp gemonteerd op de motor met de drie bijgeleverde nieuwe bouten en één oude bout
  9. Een voor een alle bouten beetje bij beetje aangedraaid, bij "genoeg" weerstand gestopt
  10. Het systeem rustig bijgevuld met koelvloeistof om lucht in het systeem te voorkomen
  11. Motor gestart en warm laten draaien
  12. Even stukje gereden
Hierna was er nergens een lek te zien.

Echter, de volgende dag drupte het om de paar seconden aan de onderkant van de pomp. We hebben overal gekeken waar het zou moeten lekken, maar er was niet echt goed iets te zien. Daarop wel nog eens alle bouten langsgelopen en ze waren nog wel wat aan te draaien. Ook weer goed stuk gereden en het was droog. Maar helaas, vandaag na een kort stukje rijden lekt het nog steeds. Wat me opviel gisteravond was dat de ene oude bout nu goed strak te draaien was, je voelde echt weerstand. De nieuwe bouten leken maar niet strakker te komen. Ik durfde ook niet verder te gaan na alle verhalen over afgebroken bouten.


Nu ga ik dadelijk maar een nieuwe pakkingset en koelvloeistof bestellen en het komend weekend opnieuw proberen. Ik heb al overal online gezocht, maar ik kom nergens echt goed tegen hoe het nu goed te doen.
  • Heb ik ergens een fout gemaakt?
  • Moet ik ergens nog extra goed opletten?
  • Misschien toch het rubbertje van het pijpje? Kan dat vervangen worden zonder de hele pomp eraf te moeten halen?
  • Is het gebruik van vloeibare pakking aan te raden? Ik lees verschillende verhalen/meningen hierover? Zo ja, moet je dan nog een bepaalde tijd wachten voor je de koelvloeistof bijvuld?
Bedankt.
Antwoord
#2
Als de pasvlakken schoon zijn zou het papierenpakkingkje genoeg moeten zijn. Beetje vloeibaar erbij lijkt me geen probleem maar nu klinkt het als driedubbelop.

De pakking aan de bovenkant moet aangedrukt worden: pompje monteren maar nog niet muurvast. Met hefboompje de pomp tegen cilinderkop aandrukken en pomp tijdens aandrukken vastzetten.
Antwoord
#3
(13 January 2021, 17:52)Dopski schreef: Als de pasvlakken schoon zijn zou het papierenpakkingkje genoeg moeten zijn. Beetje vloeibaar erbij lijkt me geen probleem maar nu klinkt het als driedubbelop.

De pakking aan de bovenkant moet aangedrukt worden: pompje monteren maar nog niet muurvast. Met hefboompje de pomp tegen cilinderkop aandrukken en pomp tijdens aandrukken vastzetten.

Het monteren ging met z'n tweeën redelijk makkelijk. Het rubber bovenop zit ook goed. Daar zie ik het niet lekken. Het lek moet of de pakking op het pasvlak zijn of vanuit het pijpje.
Antwoord
#4
Het retourpijpje wat langs het blok loopt kan je van het blok loshalen ergens bij cilinder 4 (als je daarbij kunt langs de turbo enzo), boutje bij de waterpomp eruit en dan uit de pomp trekken.

Vloeibare pakking is niet nodig, officieel. Maar in dit stukje worden de bouten wel ingesmeerd met iets om ze waterdicht te maken: https://www.volvoclub.org.uk/faq/WaterPumpChange.html

De bouten draaien in gietijzer, dat gaat niet zomaar stuk, en als je een bout breekt haal je m eruit en zoekt een andere.

Het blok heeft een koelwateraftappunt (ook bij cil 4 toevallig) zodat je het waterpeil kan laten zakken tot onder de pomp. Scheelt KVS.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik heb bij vastzetten nieuwe waterpomp ooit tip gekregen om stuk hout met schaarkrikje op de grond eronder de pomp goed naar boven te drukken. Dan bouten vastdraaien. Met de hand kun je die kracht niet zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
#6
Denk eerder dat je teveel vloeibare pakking gebruikt hebt.
Waardoor de pomp misschien een paar tiende van een mm scheef zit.
En dat hoeft ook helemaal niet volvo monteerde dat ook niet met vloeibare pakking.
Gewoon pasvlakken GOED schoonmaken pakking ertussen en klaar niet meer en niet minder.
En vast is vast met een papieren pakking anders draai je hem kapot misschien is dat wel aan de hand.
Of misschien ben je wat te fanatiek aan het schuren geweest en teveel materiaal weg gehaald.
Waardoor er ook weer lekkages kunnen optreden.
Met dit soort klusjes moet je secuur werken anders krijg je dit soort ellende.

(13 January 2021, 23:58)Marc1970 schreef: Het retourpijpje wat langs het blok loopt kan je van het blok loshalen ergens bij cilinder 4 (als je daarbij kunt langs de turbo enzo), boutje bij de waterpomp eruit en dan uit de pomp trekken.

Vloeibare pakking is niet nodig, officieel. Maar in dit stukje worden de bouten wel ingesmeerd met iets om ze waterdicht te maken: https://www.volvoclub.org.uk/faq/WaterPumpChange.html

De bouten draaien in gietijzer, dat gaat niet zomaar stuk, en als je een bout breekt haal je m eruit en zoekt een andere.

Het blok heeft een koelwateraftappunt (ook bij cil 4 toevallig) zodat je het waterpeil kan laten zakken tot onder de pomp. Scheelt KVS.


Turbo welke turbo? een B230FB heeft helemaal geen turbo. 
Antwoord
#7
Oh jee die heeft geen turbo, ik las "940 met FK"
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 399 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 1.759 17 June 2020, 22:18
Laatste bericht: Marc1970
  Frankenstein heeft een nieuwe waterpomp nodig graddus 24 3.956 13 July 2019, 20:18
Laatste bericht: graddus
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 4.593 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 2.286 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  240 Slechte koude start na vervangen LMM henri84 25 7.363 17 February 2018, 16:36
Laatste bericht: henri84
  Benzinetoevoer op rail lekt uit slangetje landinzicht 4 2.037 15 January 2018, 18:32
Laatste bericht: landinzicht
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 4.746 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Motorsteun last minute laten vervangen? ja/nee Arjen van Hattem 10 5.302 20 July 2017, 18:29
Laatste bericht: PdeBruijne
  koppelingskabel vervangen jantjebeton 4 2.063 16 May 2017, 22:45
Laatste bericht: jantjebeton

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)