Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG mengstuk verstopt?
#1
Hallo Allemaal,

Hier een post over mijn 244. Hoewel er veel gelijkenissen zijn met de 245 is het toch een totaal andere auto als mn 245, dat zullen velen wellicht herkennen.

Ook hier een LPG issues:

Hij start en loop t goed op LPG, ook nu in de winter (ik doe bij een koude start wel altijd 2x het contact erop en eraf om extra te 'choken', deze methode werkt perfect)

Maar hij houd met een koude motor wat in af en toe. Een beetje schokkerig optrekken alsof hij de weinig LPG krijgt. poosje geleden eens langs de LPG boer gereden om naar de afstellingen te kijken, deze kreeg hem niet rijker afgesteld. Hij zei dat ik naar de verdamper moest kijken/reviseren of dat het mengstuk eventueel verstopt zit. Door de stelsschroef in de LPG slang naar het mengstuk helemaal open te draaien liep hij al stukken beter (kan ook meer LPG aanzuigen), maar het euvel bij koude motor bleef aanwezig.

Verdamper had ik recent gereviseerd, dus het leek me sterk dat dit het issue is. Ook had ik nog nooit gehoord van een verstopt mengstuk. Iemand van hier wel?

Ik heb een hele tijd zonder spatlappen achter gereden, dus de LPG vuller in de rechter reservewielbak werd regelmatig wat zanderig (het knarst dan af en toe een beetje bij het indraaien van de nippel, ondanks de plastic afdek klep die eraan zit. dus het verhaal van verstopping klinkt inmiddels wat aannemelijker...
Kan het toch zo zijn dat zand/modder/... zijn weg naar de tank vindt en voor verstoppingen kan zorgen?

Ik heb nog nooit een LPG filter gezien op oudere LPG installaties. Zijn er hier mensen die daar wel ervaring mee hebben?
Bestaat er ook een filter die net zoals een benzine filter ergens in het systeem geplaatst kan worden?
ik lees veel over drooggasfilters, maar een 'natgasfilter' lijkt me makkelijker (ik heb in m'n 244 van die mooie flexibele kunststof LPG leiding van de tank naar de verdamper lopen, daar kan in theorie makkelijk een filtertje tussen)

Iemand hier ervaring mee?

Aangezien mn 245 nog niet lekker start ben ik beetje huiverig om aan de 244 te prutsen, aangezien mijn vriendin er ook in rijdt (en prima met de 244 overweg kan zoals hij nu rijdt). Maar ik ben voornemens om binnenkort het mengstuk te inspecteren/reinigen. dan zou het mooi zijn om ook meteen iets van een filter te plaatsen natuurlijk..
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#2
Toen een grapjas bij mij die stelschroef in de Lpg-slang had opengedraaid bij soortgelijke symptomen ging het verbruik van 1 op 9 naar 1 op 5. Probleem zat bij mij in de ontsteking, concantpuntje vervangen en probleem opgelost.

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#3
Ja het verbruik is wel iets hoger, van ongeveer 1 op 9,5 naar 1 op 8. maar dat vindt ik nog niet zo zorgwekkend.

De stelschroef zat zo los dat hij zelfs uit de slang schoot.. gelukkig vond ik de schroef weer op de plastic motor bescherm plaat voor
de grote gasbom ontplofte...

Aangezien ik elektrische puntjes heb valt er niks te vervangen.
Ergens 'hoop' ik dat het mengstuk inderdaad vol zit met troep. Als de pakkingen binnen zijn, ga ik het mengstuk inspecteren...
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#4
De gaten in het mengstuk zijn groot genoeg, daar gaat geen zandkorrel in blijven hangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Als ik goed lees: vooral koud, bij kouder weer en op LPg houdt hij wat in?
Kan het ziijn dat de koelvloeistof in de verdamper niet lekker doorloopt? Te kouwe/lauwe KVS en wel gas verdampen onttrekt warmte. Als het nog te koud is  knijpt ie dat?
Zomaar een idee...
Kun je de KVS slangen van de verdamper losmaken en  tegenstrooms met tuinslang doorspoelen? Ik heb dit laatst met kachelradiateur in de XC70 gedaan. Wordt nu weer stuk warmer (al mag het nog beter denk ik).
Let op: ik weet niet of de verdamper hiertegen kan, dus eigen risico! aar er weten hier vast anderen of dit slim is.... 

Nu ik het toch over de XC70 heb: deze had laatst ook wat onregelmatige loop bij gas los en weer erop (soort hikken of stotteren). Dit bleek te liggen aan de bougies. Gaf (nog?) geen problemen op benzine. Maar was ook niet temp-afhankelijk. Nieuwe bougies erin en klaar.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
Hij houdt inderdaad in totdat de motor warm is (ongeacht de buitentemperatuur).

Ook deze verdamper is recent gereviseerd (en ook het doorspoelen van het hele KVS systeem is niet al te lang geleden gebeurd bij vervangen van de waterpomp).
maar zou inderdaad kunnen. KVS pijl is in ieder geval hoog genoeg (laats wat pure antivries toegevoegd ter voorkoming van bevriezing)

Bougies ga ik zeker even nalopen.
bougies/kabels/rotor kap/accu vervang ik (in beide wagens) regelmatig/preventief, maar even checken kan geen kwaad!
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gasverdamper [sorry: mengstuk] demonteren Nicolaas H 25 9.128 7 March 2011, 22:04
Laatste bericht: Nicolaas H
  LPG-mengstuk Jeroen V 8 4.327 21 January 2011, 17:01
Laatste bericht: Jambon
  LPG mengstuk Solex? Amazonturbo 3 1.855 28 December 2010, 09:35
Laatste bericht: Amazonturbo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)