Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
distributie interval B230K
#1
Wat is de vervanging voor de riem van een B230K ?!? (leeftijd / km-stand)
mvg,
Kogelman
245 Polar 1993 B230F benzine M47
Antwoord
#2
De vervangingstermijn is 80.000 km of 5 jaar, wat het eerste komt.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#3
Oke, bedankt Mark!

Is een goed onderhouden B230K op benzine ook goed voor km-standen boven de 5 ton?!?
(indien compressie en klepspeling nog in orde is).
M.a.w. zijn er gevallen/ervaringen bekend van B230K rijders met km standen boven het halve miljoen?
groet,
Kogelman
245 Polar 1993 B230F benzine M47
Antwoord
#4
Ja, een goed onderhouden B230K blok kan makkelijk km standen boven de 5 ton aan.

Een voorbeeld hiervan is de volvo 740 van Rob Hiemstra op het volvo 700 forum die 1.133.091 km gereden heeft (sept 2020)

Deze 740 heeft een klein voordeel en dat is dat ie op lpg loopt waardoor de koude start slijtage minder is als op benzine.

Maar toch...., heel erg veel kilometers voor een zeer betrouwbaar B230k blok.
Antwoord
#5
(30 October 2020, 12:31)gydomatra schreef: Ja, een goed onderhouden B230K blok kan makkelijk km standen boven de 5 ton aan.

Een voorbeeld hiervan is de volvo 740 van Rob Hiemstra op het volvo 700 forum die 1.133.091 km gereden heeft (sept 2020)

Deze 740 heeft een klein voordeel en dat is dat ie op lpg loopt waardoor de koude start slijtage minder is als op benzine.

Maar toch...., heel erg veel kilometers voor een zeer betrouwbaar B230k blok.
 
Mooi!  Betreft die 740 van Rob ook een B230K(H) met Heron-kop, of is het een standaard B230K kop?
245 Polar 1993 B230F benzine M47
Antwoord
#6
Een B230K heeft toch zo'n 2-traps Solex-carburateur? Die dingen zijn wel gevoelig voor allerhande problemen, ik heb een 340 met een soortgelijke carburateur gehad... Maar de motoren zelf zijn net zo degelijk als de andere B200 en B230-blokken. Volgens mij is de B230K uit de tijd van de dunne drijfstangen waar veel mensen zo bang voor lijken, maar dat wordt pas een belemmering als je veel vermogen en koppel uit zo'n motor wilt halen. Mocht dat je bedoeling zijn, kun je beter voor een latere B230 uit de jaren 90 gaan. Voor gewoon gebruik is een B230K motor meer dan prima en gaat dan ook bijna oneindig lang mee.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#7
Mark, in de 240 waar het blok in zit is de Solex vervangen door een dubbele Weber. Ik weet niet of dat een voordeel is of niet Smile
245 Polar 1993 B230F benzine M47
Antwoord
#8
die B230K van Rob heeft geen heron kop. Dus hij heeft een 530 of 531 kop.

Maar dat maakt denk ik niet zo veel uit. Goed onderhoud en rustig warm rijden maakt wel veel uit.
Antwoord
#9
Nog een paar dingen die gunstig zijn voor de levensduur van een motor: niet stationair laten warm draaien en weinig korte ritten maken.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Distributie gereedschap? dan008 2 2.523 3 July 2016, 20:05
Laatste bericht: asterix

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)