Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorkap richten
#1
Zoals de titel eigenlijk al zegt: Ik ben een 244 met een flatnose-motorkap aan het opbouwen om zeker te weten dat alle plaatdelen nu goed passen. Bij de motorkap heb ik een klein probleem: Het sluit niet mooi aan op de paravan, en aan de linkerkant staat de motorkap halverwege bij de veerpoot iets hoger t.o.v. het spatbord. Ik heb geprobeerd de hoogte met de scharnieren af te stellen, dat gaat op zich wel, maar als ik de hoeken op gelijke hoogte met de paravan heb staat de motorkap in het midden bij het rooster een paar mm te hoog. Zou hier wat aan te doen zijn? Deze motorkap is vrijwel roestvrij, dus als deze nog te redden is zou ik dat graag doen.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#2
Is de motorkap niet ietwat krom? Gebeurt vaker en wordt veroorzaakt door te zwaar lopende scharnieren. Zitten de voorschermen wel op de goede hoogte?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#3
Het lijkt er inderdaad op dat deze motorkap iets krom is, ik was benieuwd of iemand de ervaring heeft hoe dat is op te lossen. Het gaat om een motorkap afkomstig van een donorauto, de originele was nog iets krommer en had wat roestplekjes. De voorschermen zitten gemonteerd zoals ze horen te zitten. Aan de linkerkant zit de rand ter hoogte van de veerpoot een paar mm hoger dan het scherm, terwijl de hoek bij de paravan en de hoek bij de koplamp gelijk liggen met het scherm.

Dus, zou het te doen zijn om deze motorkap op een of andere manier 'recht' te krijgen?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#4
Dag
Klinkt alsof de scharnieren te veel spanning geven ja. En de motorkap gebogen in een kromming (brugvorm) gaat staan van achter naar voren. Is de spanning in de scharnieren ook nog eens verschillend dan zie je links en rechts ook nog eens verschillen. Ik heb al twee keer meegemaakt dat bij wisseling van kap de punten boven de paravan en spatbord uitstaken. Heb begrepen dat dit ook aan verbogen scharnieren kan liggen. Maar lukt me niet/weet niet, hoe dat te veranderen.
Je kijkt zo door een spleet de motorruimte in.
Antwoord
#5
Heb van een monteur begrepen dat het aanbevolen (en vaak vergeten) wordt de scharnieren geregeld te smeren.

Misschien zijn constructeurs uiteindelijk daarom overgegaan op motorkappen met uitzetijzers ipv met veermechanismes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#6
Ik geloof meteen dat die scharnieren regelmatig smeren vaak helpt, en dat er dan geen problemen mee zijn. De motorkap van mijn andere 244 sluit veel beter aan, en lijkt niet krom. Die auto is bijna 41 jaar oud.

De komende tijd denk ik nog even na over wat ik er verder mee kan doen. Misschien is het ook niet onverstandig om het hier eens met de schadehersteller over te hebben. Ik heb een aantal stukken paravan vervangen, achteraf bleek dat de rand die aansluit op de motorkap in de eerste instantie op sommige punten wat te laag zat. Na alles goed te hebben opgemeten bij de andere auto wist ik nu ook zeker waar ik naartoe moest werken, en was het redelijk snel opgelost. Dus daarvan weet ik zeker dat het klopt. Hopelijk is het goed op te lossen zonder dat ik een andere motorkap nodig heb.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#7
Als je zeker wilt weten of het aan de kap of aan de auto ligt zou je ook de motorkappen eens om kunnen wisselen.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#8
Oh ja verbogen 240 motorkapscharnieren zijn vreselijk. Ik wel een uur staan rammen op die scharnieren, om de hoeken terug te krijgen. Het deel wat verbuigt is het alleronderste stripje wat aan de wielkast gebout is, dus een lang eind ijzer en een fikse hamer en gaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
(26 October 2020, 11:01)Arjan. schreef: Als je zeker wilt weten of het aan de kap of aan de auto ligt zou je ook de motorkappen eens om kunnen wisselen.

Dat is een idee, maar voorlopig heb ik de andere 244 vrijwel dagelijks nodig dus dat doe ik liever niet.

Wat ik wel bij de andere auto heb gedaan is een aantal maten rondom de paravan opgemeten als referentie. Daar lijkt nog nooit aan te zien gelast, en andere schades kan ik ook niet vinden.

Dat heb ik dus allemaal met mijn restauratieproject vergeleken. Daarvan weet ik nu zeker dat het helemaal klopt. Het moet dus aan de motorkap liggen. Ik heb trouwens ook nog een andere set scharnieren liggen, die set heb ik ook al eens geprobeerd, met hetzelfde resultaat: De hoeken bij de scharnieren liggen te laag, of het midden bij het rooster ligt te hoog.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo 940 B230FK M90 1-1996 
Antwoord
#10
Ik denk wel dat je een motorkap uiteindelijk kan verbuigen, waarom niet. De kunst is natuurlijk dat gelijkmatig te doen. Iets als een pijpbuigijzer in het groot, waarmee je de krachten netjes verspreid over een flinke lengte
Je kan m op een oud matras leggen, of stapels banden of zo, en dan langzaam op de bolle kant gaan duwen, erop zitten. Begin met een roestige.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motorkap Ruud245 4 177 16 October 2020, 15:45
Laatste bericht: Ruud245
  sluiting motorkap 245 Felix 3 250 6 September 2020, 13:52
Laatste bericht: Felix
  Gezocht Motorkap 240 ROOD HANS240ROOD 0 322 1 February 2020, 10:31
Laatste bericht: HANS240ROOD
  motorkap afbladderende lak brun-c 1 1.154 26 May 2015, 20:01
Laatste bericht: jos245
  Bekleding onder motorkap Van Schellen 7 3.425 14 October 2013, 12:20
Laatste bericht: Jambon
  motorkap 240 glt '88 gaat niet meer open JanssenJan 5 1.704 3 February 2013, 13:13
Laatste bericht: henqui
  Zwarte raamstijlen bijwerken en motorkap poetsen. amuobe 3 1.529 30 March 2012, 11:35
Laatste bericht: Black Moose
  Kleurcode / Motorkap / Deurbak / Roest Van Schellen 5 1.493 10 May 2011, 11:41
Laatste bericht: Van Schellen
  Krijg de motorkap niet meer open Harry 2 1.949 10 July 2008, 22:22
Laatste bericht: Harry
  motorkap lak thoonen 3 1.687 8 February 2008, 22:01
Laatste bericht: Frans245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)