Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
V70 2.4D (MY10) perikelen
#1
Gisteren met onze Volvo V70 2.4D (MY10) en caravan terug gekomen van vakantie in Frankrijk.
 
Tijdens de vakantie geen noemenswaardige problemen gehad. Wel heb ik het idee dat het verbruik van de Volvo redelijk hoog was maar dat kan uiteraard te maken hebben met het feit dat hij een caravan (1300 kg) moest trekken en dat we toch wel de nodige heuvels en bergen hebben moeten beklimmen onderweg. Maar ik had verwacht op deze lange afstanden toch wel wat zuiniger te kunnen rijden met mijn diesel.
 
Onderweg één keer gehad dat het lampje "storing uitlaatgasreinigingssysteem" aan ging. Aangezien ik dit nooit eerder heb gehad en op dat moment ook nog niet wist wat het was heb ik de auto aan de kant gezet en het boekje erbij gepakt en het forum geraadpleegd. Het bleek geen kritische storing te zijn die uiteraard wel uitgelezen moest worden maar niet direct actie vereiste. Ik had ook gelezen dat deze automatisch weer zou kunnen verdwijnen na een aantal keer rijden. In mijn geval verdween de melding al de eerstvolgende keer dat we weer gingen rijden. Daarna niet meer gezien tot de terugweg.
 
Op de terugweg dus opeens weer het "storing uitlaatgasreinigingssysteem" weer aan. Gezien de vorige ervaring en de informatie op het forum mij voorgenomen om bij thuiskomst bij de dealer langs te gaan maar mij hier verder niet te veel zorgen over gemaakt.
 
Op de terugweg in Luxemburg getankt en doorgereden naar België om daar op een parkeerplaats langs de weg even wat te eten. Na ruim een half uur zijn we weg gereden en merkte ik gelijk dat ik geen vermogen meer had. De auto ging niet harder dan 80 km met een toerental van 3000 rpm. Ik meen dat de auto in de noodloop terecht was gekomen en omdat ik niet veilig langs de snelweg kon stoppen doorgereden naar de eerstvolgende afslag en daar de auto stilgezet. Weer het boekje erbij en het forum geraadpleegd. Helaas vermelde het boekje hier niets over en heb ik ook geen enkele foutmelding gekregen. Vooral dat laatste verbaasd mij want als de auto besluit om de noodloop te activeren lijkt mij dat deze op zijn minst een melding zou moeten geven. Motorkap open gehad en de kap van de motor gehaald maar op het ook niets vreemds te zien. Na een tijdje de motor weer gestart en geen problemen meer. Het lampje "storing uitlaatgasreinigingssysteem" brand wel nog steeds.
 
Gezien de huidige corona situatie in België wilde ik nu liever niet stil komen te staan in België en aangezien de motor weer normaal leek te lopen ben ik uiteindelijk doorgereden naar huis (Alphen aan den Rijn). Wat mij wel op viel is dat toen ik de snelweg verliet de motor bij lagere toerentallen wat begon te stotteren. Dat is ook iets wat ik nooit eerder heb gehad en ik vermoed dat dit mogelijk ook een belangrijke indicatie kan zijn wat het probleem kan zijn. Achteraf heb ik onderweg ook een paar keer gehad dat ik dacht dat de motor iets haperde wanneer ik (zonder caravan) berg op wat gas terug moest nemen en daarna weer ging versnellen.
 
Ik heb op het forum al meerdere andere beschrijvingen gelezen waarbij Volvo's juist op langere afstanden dit soort problemen lijken te vertonen. Meerdere oorzaken worden ook genoemd zoals de andere brandstof in Frankrijk en Luxemburg maar ook brandstoffilters en zelfs weke of verstopte slangen. Lambda sondes, een defecte temperatuursensor van het roetfilter enz. Behoorlijk veel verschillende oorzaken blijkbaar.
 
Aangezien het vandaag zondag is en ik dus niet bij de dealer langs kan ben ik benieuwd naar jullie suggesties wat ik zelf kan controleren. Ik heb helaas nog geen Vida Dice om zelf de auto uit te kunnen lezen om een betere indicatie te krijgen. Wel aan gedacht om zo'n adapter uit China aan te schaffen maar nog niet gedaan.
 
Het gaat om een Volvo V70 2.4D (MY10) volledig dealer onderhouden met net 123.000 op de teller (erg weinig gelopen dus).
 
Alle suggesties of eigen soortgelijke ervaringen (en oplossingen) welkom.
VW Golf 1.5 (1982), Audi 80 2.0E (1991), Volvo V70 2.4D (2010)
Antwoord
#2
Ik denk dat je meer kans hebt op V70forum of volvo-forum.nl, hier is bijna alle techniek van voor de eeuwwisseling.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(16 August 2020, 16:39)Marc1970 schreef: Ik denk dat je meer kans hebt op V70forum of volvo-forum.nl, hier is bijna alle techniek van voor de eeuwwisseling.

Bedankt. Ik heb het inderdaad ook al op het volvo-forum.nl gepost. Zal ook even naar het V70forum kijken.
VW Golf 1.5 (1982), Audi 80 2.0E (1991), Volvo V70 2.4D (2010)
Antwoord
#4
EGR klepje? Mijn V60 gaf soortgelijke storingen, veel 100 rijden, korte stukjes. Allemaal niet optimaal voor het dieseltje. Wij zitten met twee jonge kinderen zelden na 19:00 op de weg, dus 130 rijden is maar zeldzaam.
Een tijd geleden begon de auto te stotteren en gaf een melding. Vermogen kwijt, net aan 100 kunnen rijden.
Auto uit en weer aan bij een benzinepomp gaf heel even soelaas.
Thuisgekomen de auto af laten koelen en toen deed deze het weer goed. Volgens internet de EGR klep als hoofdverdachte. Ik heb toen op een avond een ritje van zo’n 60km gemaakt met een ‘ruime’ 130 op de teller. EGR is weer even goed warm geweest, filter heeft tijd gekregen te regenereren. Daarmee is het voorlopig weg gebleven.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Cilinder #2 perikelen (OPGELOST) Grey240Polar 2 746 17 April 2020, 10:37
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)