Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPG tank vervangen
#1
Mijn auto is niet door de apk gekomen wegens roestvorming op de gastank ( pitting oppervakkig mag maar geen pitting). Gastank moet dus vervangenworden.
dat wil ik graag zelf doen. Helaas is de auto geschorst en is de lpg tank vol. Ik kan hem dus niet leeg rijden.

Ik heb een vraag voor demontage. hoe kan ik de aansluitingen op de tank het beste loshalen? ik ga een kale tank bestellen waar ik zoveel mogelijk weer op aansluit.

zo zijn de aansluitingen:
de afsluiter met de leiding die naar voren naar de verdamper gaat. Deze afsluiter wil ik graag overzetten op de ander tank. Kan ik die er gewoon afschroeven of krijg loopt da alle gas eruit?
[Afbeelding: dgErNSK.jpg]
 

de aansluiting voor de vulnippel:
[Afbeelding: ztKhCZd.jpg]
kan ik deze op beide plekken losdraasien zowel de wartel op de tank als de wartel op de slang? Wellicht moet ik nl het haakse stuk ook overzetten.

Ik hoor het graag!!!!

alvast bedankt voor de antwoorden!

Antwoord
#2
Dit is wel een super oude LPG tank. Hangt ie half onder de auto tussen de balken, onderbouw? Je zit dan vast aan de lengte en de dikte, ik denk niet eens dat die afmeting nog te koop is. Maar er is vast wel een tweedehands tank te vinden uit een 240, met appendages er op en al.

ALs LPG op kenteken staat, mag je er een andere tank inhangen van willekeurige leeftijd. Ik denk dat je er beter wel een nieuwe vulslang bijdoet. Alle appendages van een nieuwe LPG tank zitten nu bij elkaar in een gasdicht kast, kan best dat de aansluitingen nadien wat veranderd zijn.

De vlotter is het makkelijkst om rustig los te draaien, die met vier boutjes. Als je de tank open maakt, daalt de druk naar atmosferisch en begint de LPG meteen te koken (propaan bij -44, butaan 0 graden). Niet dat alles in ene de tank uit ploft, maar na een tijdje is ie wel leeg. De tank en alles eraan wordt ijskoud pas op voor je vingers.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(8 July 2020, 21:51)Marc1970 schreef: Dit is wel een super oude LPG tank. Hangt ie half onder de auto tussen de balken, onderbouw?  Je zit dan vast aan de lengte en de dikte, ik denk niet eens dat die afmeting nog te koop is. Maar er is vast wel een tweedehands tank te vinden uit een 240, met appendages er op en al.

ALs LPG op kenteken staat, mag je er een andere tank inhangen van willekeurige leeftijd. Ik denk dat je er beter wel een nieuwe vulslang bijdoet. Alle appendages van een nieuwe LPG tank zitten nu bij elkaar in een gasdicht kast, kan best dat de aansluitingen nadien wat veranderd zijn.

De vlotter is het makkelijkst om rustig los te draaien, die met vier boutjes. Als je de tank open maakt, daalt de druk naar atmosferisch en begint de LPG meteen te koken (propaan bij -44, butaan 0 graden). Niet dat alles in ene de tank uit ploft, maar na een tijdje is ie wel leeg. De tank en alles eraan wordt ijskoud pas op voor je vingers.

ja tank is oud maar maat is gewoon nog leverbaar: 360X789 70 liter  zo een. Ik denk dat deze tank ook geschikt is voor zo'n appendage kast maar die is er gewoon niet op gemonteerd.

kan ik die leidingen gewoon loshalen zonder dat het gas eruit komt ( behalve dan wat er in de leiding zit natuurlijk)?  er zit nog 50 liter lpg in nl.........

Antwoord
#4
Je hebt een grote tank in de auto op de laadvloer liggen en die is roestig genoeg voor afkeur?

ALs je de vul- en leegleiding loshaalt, krijg je een korte psssssssst ervaring van het gas uit de leidingen, koude vingers, een hoop stank en daarna niks. De vulkant is ook de 80% beveiliging en heeft een terugslagklep en de leegkant heeft nog de elektrische afsluiter erop.

Het is inderdaad beter de LPG in de tank te laten, kan je nog s leuk barbequen met die 50L LPG. Misschien kan je m wel inleveren bij de milieustraat?

En het haakse stukje is voor zover ik weet een simpele doorvoer, die kan er uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Hmm zo oud is die tank niet eens, STAKO begon in 1990. Er zit alleen geen gasdichte kast omheen, dat hoort wel als de tank in de auto ligt. -edit- in auto's na 1979.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
(9 July 2020, 09:54)Marc1970 schreef: Hmm zo oud is die tank niet eens, STAKO begon in 1990. Er zit alleen geen gasdichte kast omheen, dat hoort wel als de tank in de auto ligt. -edit- in auto's na 1979.

hij is van 1980.....
Maar hij hangt onder de auto. Afsluiters etc zitten buiten . Achter de bumper. Tank hangt dus onder de auto in debuitenlucht steentjes enzo optre vangen vandaar de roest...


Ik ben wel geschrokken van de roest die daar onder de rand van de achterklep zit dus achter de bumper zit. Eerst dat maar eens weg werken.

watr ik me afvroeg. Als ik een nieuwe tank hen moet iok daar natuurlijk ook weer nieuwe spullen opzetten. Dus nieuwe vulslang en ook lpg tank afsluiter. Maar waar bestaat die uit?

ik zie op sites nl wel een spoelafsluiter maar daar moet toch dan nog een eechter afsluiter in oid?

wordt steeds duurder grapje zo.

Antwoord
#7
Hmmm,

opschuren, likkie verf erover en een minder kieskeurig keurstation zoeken.?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#8
Elektrische afnamekraan heet het ding wat nu in je tank zit, die spoelafsluiter is een onderdeel van een afsluiter die in leidingen gebruikt wordt. Het is eerder een afsluiterspoel.

De tank waar je naar linkte, is met appendages.

Die 70L tanks liggen meestal op de laadvloer, maar jouw auto hebt een vrij dikke tank helemaal achteraan, onder de chassisbalken, waar normaal de uitlaat woont. Blijft ie dan niet achter verkeersdrempels hangen?

Roest achter de bumper is vrij gewoon. Maar niet erg struktureel, beetje stop-roest en glasvezelplamuur erop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
De tank kan je inderdaad ook zo behandelen, zinkverf, matzwart erover, aluminium spatschermpje ervoor om verdere steenslag te voorkomen en op naar een andere APK.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
ja is wel een optie inderdaad. maar inmiddels staat de auto op bokken en ben ik in de afwachting van een nieuwe voorremklauw want die bleef uiteindelijk toch ook hangen. Verde wat roest revonden achter de bumper dat ik eerst moet gaan oplossen. Zit wel laswerk bij vrees ik. als dat klaar is ga ik eens naar de tank kijken om te zien of ik die kan opknappen. Ik ga al meer dan 25 jaar naar derzelfde dus heb wel wat moeite met naar een ander toe gaan maar het is altijd een poging waard!

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Diesel (S70 tdi) motor vervangen met benzine Volvo S70 11 2.831 3 May 2018, 22:59
Laatste bericht: Volvo S70
  LPG tank ouder dan 10 jaar- illegaal?! TransferSmout 8 8.146 15 August 2016, 22:33
Laatste bericht: TransferSmout
  Waarde LPG Tank aRjen.T 4 1.648 24 May 2009, 20:46
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)