Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geen koude lucht
#1
Ik heb dan wel geen airco, maar zet de vraag toch maar even hier in de subgroep. ik heb volgens mij een niet helemaal goed functionerende verwarming/ventilatie. Warm is geen probleem, sterker nog, die moet ik amper aan zetten, want voor je het weet zit je in een oven.  Koeling is meer het probleem. Het is nog geeneens echt warm buiten, maar ik merk nu al dat er weinig tot geen koud lucht geblazen wordt. Uberhaupt lijken alleen de middelste sleuven op het dashboard koude lucht te blazen. Wat ik ook  probeer links en rechts komt er geen koude lucht uit? Bij verwarming doen ze het volgens mij wel weer. Ik lijk ook geen extra koelrooster bij de voeten te hebben. Is dat niet standaard bij de latere series? Ik heb een '90-er 2.3i  En klopt het dat er ook geen luchtstromen naar de achter passagiers gaan?
Antwoord
#2
Koude lucht in het midden en warme lucht aan de zijkanten hoort zo. Is bij mij tenminste nooit anders geweest. Warme lucht komt ook langs de voorruit als je wilt natuurlijk.

Rijlucht langs je kuiten kan alleen in de oudere types. Ik had een 240 uit '84 die een voetpedaaltje had links bij de kuit. Die kon je openduwen en je had heerlijk verkoeling. Met de hand weer dicht te doen. Maar één open stand volgens mij.

In mijn nieuwe 240 uit '92 is deze mechanisch vernuftige optie helaas vervallen. ; (
Het roostertje en en opening voor de knop zit er nog wel. Als herinnering. Meer niet.

Ik spreek over twee auto's zonder airco. Misschien is het dan anders ...

In het boekje bij de auto staat hoe je hier het beste mee om kunt gaan onder de verschillende weersomstandigheden. Praktisch om te weten!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#3
Ja dat roostertje is perfect, weet ik uit een 740. Werkte ook heel goed, weet ik (helaas) door een skivakantie waarbij ik er thuis pas achter kwam, waarom het maar niet warm wilde worden in de auto Blush
Antwoord
#4
haha! brrr!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
Klinkt als een kapotte kachelkraan die niet meer dicht gaat...
Antwoord
#6
Die ben ik inderdaad vaker tegengekomen. Wat zouden nog meer kenmerken van dit euvel kunnen zijn?
Antwoord
#7
Altijd warme lucht. Kijk s rechts boven het gaspedaal, daar woont de kachelklep/kraan. Soms is de kabelbediening ergens los waardoor de klep niet meer bij 'dicht' komt. Dicht duwen met de hand en kijken of het kouder blijft.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Zoals al gezegd, maar even goed ter bevestiging:

Middelste roosters geven altijd direct buitenlucht, dus 's winters fris bij de rechterhand aan het stuur.

Achter de schotten bij gaspedal zit de kachelkraan. Bekijk of de kabel nog goed zit, als je de schuif heen-en-weer bedient, moet ook de kraan heen-en-weer gaan. Mijne zat laatstzo dat hij net niet geheel dicht kan. Klemmetje even los, standen corrigeren, klemmetje vast.

Als dat wel beweegt, dan is de kraan zelf wellicht stuk.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km (geschorst wegens roest) | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#9
Daar ga ik even kijken, want daar was volgens mij gerommeld. Viel me al een keer op bij een vluchtige inspectie. Dank voor de tips!
Antwoord
#10
(6 May 2020, 13:30)BartJu schreef: Middelste roosters geven altijd direct buitenlucht, dus 's winters fris bij de rechterhand aan het stuur.

Dat is niet helemaal hoe het werkt, iig bij mijn '83-er met schuifbediening werkt het zo niet. Met de "Temp"-schuif bedien je de kachelkraan, deze regelt de temperatuur van de luchtstroom aan de zijkanten van het dashboard en de voorruit. De "Airmix"-schuif regelt of je op de middelste roosters buitenlucht krijgt (blauw) of dezelfde lucht als die ook naar de buitenste roosters gaat (oranje). Met de "Airmix"-schuif helemaal naar rechts (oranje) zou je dus dezelfde temperatuur uit de middelste roosters moeten krijgen als uit de andere roosters. Als dat niet zo is zit ws een van de kleppen in het kachelhuis niet goed of is de bediening ervan ontregeld.

Deze schakeling is bedacht zodat je bij min 40 de ruiten ontdooid kon houden (Temp op maximaal/oranje) en toch de passagiers niet aan het roosteren was (Airmix op minimaal/blauw).

Luchtstroom voor de passagiers hoort onder de voorstoelen vandaan te komen als de buizen nog op zijn plek liggen. Of die buizen achter de "Temp"-schuif of de "Airmix" schuif zitten weet ik uit mijn hoofd niet.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kachel blijft warme lucht geven Piep28 13 4.487 29 May 2018, 12:28
Laatste bericht: Piep28
  Muffe lucht Filip 9 5.359 11 May 2005, 22:24
Laatste bericht: noordkaper

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)