Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Naafkapjes vastzetten
#1
Photo 
Ik heb van mijn velgen gelukkig de vier naafkapjes nog maar merk dat ze los beginnen te raken. Wie heeft een truc om ze weer stevig te bevestigen (met mogelijkheid om ze zonder beschadiging weer los te wurmen?)

Wie heeft er eventueel ervaring met de herproductiekapjes van aluminium van naafdopjes.nl? [Onderste foto] Blijven ze goed zitten? Lijkt het er een beetje op?


[Afbeelding: Volvo_1129021.JPG]

[Afbeelding: Naafdopjes%20Virgo%20marktplaats%20-%200...6ef1632930]

What do you want to do ?
New mailCopy
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Geen ervaring, maar ik wil wel meedenken.
Die grote plastic naafkappen van bijv. de Draco hebben een veer aan de binnenkant om de lippen wat onder spanning te houden zodat ze goed in de velg blijven zitten.
Zou je zo'n veer eventueel aan de binnenzijde van je naafkapjes kunnen doen?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Ja zoek een ouwe slapachtige veer met grootachtige diameter en knip er rondjes uit. De condensslangen van wasdrogers hebben grote diameter veerstaal.
Beter, bij Conrad verkopen ze verenstaaldraad van allerlei diktes.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Het is een mooie oplossing voor als er nog vier klempootjes aan je naafkapjes zitten ...
Je raadt het al, dat is bij mij niet meer het geval. [Ook geen drie, twee of één.]
Het zit nu vast door met Duct tape de flens te verdikken en het geheel erin te duwen. Het 'zit' maar ik kijk nu na elke rit of de kapjes er niet langzaam weer uit schuiven. ; (
Eigenlijk wel vreemd dat ze op zulke prijzige velgen zulke lullige kermiskapjes hebben bedacht. De meeste zaken aan de 240 zijn beter op de tand des tijds voorbereid. Ze gingen zelfs langer mee dan Volvo zelf had gedacht!

Die alu dingen zien er goed uit maar heb geen idee hoe lang zo'n O-ring het uithoudt [en hoe duur ze zijn]. Het zou mooi zijn als er in de veld een richel zou zitten waar de O-ring in zou vallen.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
Aha. Het product op de foto is zeg maar niet representatief voor de actuele stand van zaken.

O ring zal gewoon op frictie werken, dat doen ze vrij goed. Je kan dat misschien wel namaken met jouw dopjes, frees er een sleufje in helemaal rondom en leg er een dunne O ring in.

Of je slaat op vier plekken een deukje in de rand van het gat waar de dopjes ingaan. Daardoor zet die wat uit en klemmen je dopjes hopelijk weer/beter.

Of plak ze vast met montagekit/bisonkit, ze hoeven er toch zo goed als nooit uit?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Isolatieband erom wikkelen en ze blijven nog duizenden kilometers meedraaien.
Antwoord
#7
Ehh, nee Marc. Was dat maar waar! Besef dat dat tot verwarring heeft geleid. Dit plaatje heb ik alleen als voorbeeld gebruikt.


[Afbeelding: Volvo_1129021.JPG]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#8
Er zit een randje in het gat van de velg waar de naapkapjes achter blijven hangen. De O-ring van de alu reproductie zit z.d.d. die achter de rand blijft hangen, dus niet persé door frictie alleen.

Zonder klemmetjes zou ik geneigd zijn de kapjes met een goede kit voorgoed vast te zetten, je hoeft ze er in principe toch nooit meer uit te halen. En tegen de tijd dat je geld gaat uitgeven aan opnieuw poedercoaten van de velgen misstaat een nieuwe set kapjes ook niet.

Ik vond de originele kapjes te duur, dus nu siert deze versie mijn Virgo velgen. Die zijn nog steeds dezelfde diameter en nog steeds "kermiskapjes", alleen is het plastic nog niet verweerd en broos.
[Afbeelding: 1054624.jpg] [Afbeelding: 1054624_z_0001.jpg]
Overigens is er ook nog steeds het origineel, maar die gaat richting € 100 of meer per 4 stuks, afhankelijk van waar je ze koopt:
[Afbeelding: 1031776.jpg]
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#9
Die zwartblauwe exemplaren hebben inderdaad zo'n veer waar Marc het over heeft

De originele zag ik nu bij Scandix staan inderdaad. Per stuk meer dan €30,– Is me te gortig. [Onderweg kan ik mijn naafkapjes niet eens zelf zien.]
Zwarte kapjes komen meer in de buurt van financiële redelijkheid.

En ik zag dat randje inderdaad waarachter zo'n O-ring eventueel in kan klemmen.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#10
Het goedkoopst dat ik deze tot nu toe ben tegengekomen is ruim 24 euro per stuk (evt. + 7 euro verzendkosten) bij Scandcar in Moergestel (in de buurt van Tilburg).
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)