Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240? Meer een xc240
#1
Hallo, 

Het valt me op dat de 240 vanvoor meer spatie heeft tussen wielkast en wiel dan de achterste wielen. 
Zo staat de dorpel wel mooi waterpas, maar ik vind het toch een raar zicht. 
Hoort de 240 zo "hoog" te liggen vanvoor?

[Afbeelding: T8DBoD.jpg]
[Afbeelding: aj0qaY.jpg]
[Afbeelding: 36p8Q9.jpg]
VW Golf II 1.6 D '89
Toyota Carina E 2.0Td '97
Volvo S80 2.4 D5 '01
Volvo 240 GL 2.3 '89 automatic
Volvo S80 2.4 D5 '04 automatic
Mercedes S212 2015
Volvo 240 GL 2.3 '88
Antwoord
#2
Omdat de voorwielen wel eens buiten de wielkast draaien, ook als ze maximaal inveren. Toen de 240 ontworpen werd was het vrij gewoon dat de wielkasten voor en achter verschilden (denk lelijke eend), nu valt t wat op.
De inspiratiebron vd 240, de 144 had in 1967 nog iets lagere wielkasten vooraan, maar dat had Volvo toch liever wat ruimer voor de zekerheid, dus werden ze 2-3 cm hoger.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(3 March 2020, 21:42)Marc1970 schreef: Omdat de voorwielen wel eens buiten de wielkast draaien, ook als ze maximaal inveren. Toen de 240 ontworpen werd was het vrij gewoon dat de wielkasten voor en achter verschilden (denk lelijke eend), nu valt t wat op.
De inspiratiebron vd 240, de 144 had in 1967 nog iets lagere wielkasten vooraan, maar dat had Volvo toch liever wat ruimer voor de zekerheid, dus werden ze 2-3 cm hoger.

OK, duidelijk... Het lijkt net alsof ik zakken cement aan het vervoeren ben in mijn koffer  Big Grin
Maar als het zo hoort, blijven we er af. Thx voor de uitleg!
VW Golf II 1.6 D '89
Toyota Carina E 2.0Td '97
Volvo S80 2.4 D5 '01
Volvo 240 GL 2.3 '89 automatic
Volvo S80 2.4 D5 '04 automatic
Mercedes S212 2015
Volvo 240 GL 2.3 '88
Antwoord
#4
Als je 100 keiformaat straatstenen achterin legt, dan komt de voorkant pas echt omhoog.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Dat effect is maximaal als je ze zo ver mogelijk achter de as legt... 

Wat me wel opviel bij de foto's: banden zijn 205/45R17. Die zijn ook al ruim 3,5 cm (5%) kleiner dan de originele 185/80R14.Dat geeft ook al meer ruimte. Maar het verklaart niet het verschil voor-achter.
Zijn veren en dempers achter nog goed?

Mijn 245 heeft ooit, lang geleden nieuwe veren gekregen, hij lag achter zo laag dat ik de drempel in de straat kon raken met de trekhaak. Daarna niet meer.
Kennlijk waren de veren wat 'moe' na 30 jaar. Moet wel toegeven dat het HD veren werden, wegens de LPG. (maar achteraf had ik beter gewone kunnen doen, rij zelden met belasting, LPG tank is klein (45 L nominaal). En veert onbelast wel wat (te) stug hiermee.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
(3 March 2020, 22:54)BartJu schreef: Dat effect is maximaal als je ze zo ver mogelijk achter de as legt... 

Wat me wel opviel bij de foto's: banden zijn 205/45R17. Die zijn ook al ruim 3,5 cm (5%) kleiner dan de originele 185/80R14.Dat geeft ook al meer ruimte. Maar het verklaart niet het verschil voor-achter.
Zijn veren en dempers achter nog goed?

Mijn 245 heeft ooit, lang geleden nieuwe veren gekregen, hij lag achter zo laag dat ik de drempel in de straat kon raken met de trekhaak. Daarna niet meer.
Kennlijk waren de veren wat 'moe' na 30 jaar. Moet wel toegeven dat het HD veren werden, wegens de LPG. (maar achteraf had ik beter gewone kunnen doen, rij zelden met belasting, LPG tank is klein (45 L nominaal). En veert onbelast wel wat (te) stug hiermee.
De veren hebben nooit echt moeten werken. 
De auto had 120.000km rond de kerktoren gelopen van 87 tot vorig jaar door de eerste eigenares. Een trekhaak heeft de auto ook nooit gehad, lpg ook niet. 
Er heeft zelfs nooit een radio in gezeten. 
De stickers hangen zelfs nog op de originele schokdempers  Smile
VW Golf II 1.6 D '89
Toyota Carina E 2.0Td '97
Volvo S80 2.4 D5 '01
Volvo 240 GL 2.3 '89 automatic
Volvo S80 2.4 D5 '04 automatic
Mercedes S212 2015
Volvo 240 GL 2.3 '88
Antwoord
#7
Die km stand zegt er niet veel over, mijne heeft nu, na nog eens 14 jaar, minder gelopen. 
De originele trekhaak had weinig slijtsporen, net als interieur en de hele auto eigenlijk. en met toen 68000 Laplandse kms ook niet  zwaar belast geweest.
Toen de veren werden vervangen (dus niet de dempers) leken die gewoon wat ingekakt na 30 jaar dragen.
Hoe dan ook, het hielp wel, de auto lag wat vlakker ipv naar achter.

Maar als het goed is, is het goed natuurlijk.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#8
(3 March 2020, 23:08)BartJu schreef: Die km stand zegt er niet veel over, mijne heeft nu, na nog eens 14 jaar, minder gelopen. 
De originele trekhaak had weinig slijtsporen, net als interieur en de hele auto eigenlijk. en met toen 68000 Laplandse kms ook niet  zwaar belast geweest.
Toen de veren werden vervangen (dus niet de dempers) leken die gewoon wat ingekakt na 30 jaar dragen.
Hoe dan ook, het hielp wel, de auto lag wat vlakker ipv naar achter.

Maar als het goed is, is het goed natuurlijk.

De dempers hebben idd niets te maken met de hoogte, ik haalde dit maar aan om te laten zien dat de auto niet heeft afgezien. 
Maar het kan dus zijn dat de veren toch aan hun einde zijn vanachter door de leeftijd? 

Als ik ze vervang, zou ik graag originele veren hebben, 
Maar als die met die originele veren ook zo hoog ligt overweeg ik toch verlagingsveren. 

Dit is nu mijn 2de 240, mijn vorige lag, denk ik, vanvoor ook zo hoog. Dit viel niet zo op omdat de achterkant hoger lag. Weliswaar door een vierkant stuk ijzer tussen vering en assen   Undecided (niet door mij gedaan)
VW Golf II 1.6 D '89
Toyota Carina E 2.0Td '97
Volvo S80 2.4 D5 '01
Volvo 240 GL 2.3 '89 automatic
Volvo S80 2.4 D5 '04 automatic
Mercedes S212 2015
Volvo 240 GL 2.3 '88
Antwoord
#9
Als de dorpel waterpas is is het goed. Dat ie bij het minste achterover hangt is vrij normaal. Mijn stenen lagen lekker makkelijk op en achter de achteras gestapeld ja, en ze waren 6 kg/stuk.
De veren zijn daar maar een paar dagen (flink) van onder de indruk geweest en daarna was het effect niet meer waarneembaar (hij danste losjes als vanouds over de weg).

Als je de achterkant harder wilt, moet je er hulpveren insteken, als je hoger wilt, blokjes eronder. Nog meer opties en info: https://people.physics.anu.edu.au/~amh11...ing_V2.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  PU bussen (en meer) 'group buy' Jw240 76 33.531 8 April 2007, 10:45
Laatste bericht: Zwarte Flirt

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)