Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startproblemen
#1
De laatste tijd gaat het starten niet lekker. Ik gebruik de 240 elke dag.
Een ruime maand geleden merkte ik dat de startmotor steeds zwakker werd. De startmotor is een jaar geleden vervangen door een gereviseerd exemplaar, geleverd door een bedrijf met kennis van zaken.
De motor kwam ondanks de zwakkere startmotor wel steeds op gang.

Totdat de startmotor op een kwaaie dag helemaal niets meer deed. Hij gaf geen slag meer, hij draaide niet meer rond. Alle controlelampjes op het dashboard deden het wel allemaal, koplampen enz ook.

De accu gaf ruim 12,5 V.

Omdat ik niet begreep wat er loos was heb ik de Wegenwacht erbij gehaald. Toen hij kwam wilde hij horen wat er onder de motorkap te horen was terwijl ik het contactslot omdraaide. Dat was niet zo moeilijk want de motor sloeg meteen aan, en niet een beetje maar meteen zoals het hoort.

Ik stond me te generen doordat ik de Wegenwacht er 'voor niks' bij had geroepen. Hij adviseerde mij het startgedrag goed in de gaten te houden en om een bezemsteel mee te nemen. Mocht de startmotor weer dienst weigeren dan moest ik met de bezemsteel op de startmotor bonken. Waarschijnlijk zou hij dan weer starten.
Als dat zou gebeuren moest ik een nieuwe startmotor nemen.

En inderdaad, twee weken later voltrok zich dit scenario, inclusief de oplossing met de bezemsteel.

Ik een afspraak met de leverancier van de startmotor gemaakt. Kon niet meteen dus reed ik nog even door met de bezemsteel.

Vanmorgen deed de startmotor weer helemaal niets. Verschil met de vorige keren: geen enkele elektrische toepassing deed het. Bezemsteel hielp ook niet. Geen enkel geluid te horen bij omdraaien sleutel.

Ten einde raad weer de Wegenwacht erbij. Hij zette zijn kabels op de accu [de spanning op mijn accu was wederom in orde]. Toen zette hij spanning op de kabels. De motor startte weer in één keer.

De man van de ANWB vermoedde dat de aansluitingen op de accupolen niet lekker waren. Hij heeft ze grondig afgeborsteld inclusief de startonderbreker] en weer vastgezet.
Ook op mijn eigen accu kon ik de rest van de dag probleemloos starten.

Mijn vragen
1. Kunnen accupolen zo slecht contact maken dat werkelijk geen een elektrische functie het meer doet, zelfs het kleine lampje van de cabineverlichting niet? [De polen zaten echt stevig aangedraaid.]
2. Mag ik nu de startmotor als verdachte wegstrepen?

Alvast bedankt voor het meedenken! Niek
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
1. Ja, theoretisch gezien kan dat. Ook al is een laag heel dun, het kan voldoende isoleren om een stroom te belemmeren. Maar praktisch gezien vind ik het niet heel waarschijnlijk en het lijkt me sterk dat dit een soms-wel-soms-niet probleem is.
Het is de stroom die "last" heeft van weerstand, wordt die hoger dan gaat die weerstand een grotere rol spelen. Een klein lampje zal dan niet veel hinder ondervinden, maar de paar honderd ampere stroom die de startmotor nodig heeft wel. Gezien je probleembeschrijving en oplossing moet het dat toch zijn geweest.

2. Nee niet automatisch, dit kan duiden op een mechanisch probleem die de tik op de startmotor (een oplossing die waarschijnlijk al ouder is dan onze Volvo's) slechts tijdelijk oplost. Nu de polen weer goed contact maken en het blijft komende tijd gewoon goed gaan, dan wel.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Ik zou helemaal niet aan de startmotor denken, geen van de miljoenen km oude startmotoren uit mijn collectie heeft ooit gehaperd en zeker niet zo'n nieuwe.
Ik geloof ook niet zo in gammele accupolen, weer om dezelfde reden eigenlijk. De conische passing vd polen is redelijk fool-proof, zelfs als je ze halfslachtig op hun plek drukt blijven ze zitten (loodzwaar) en functioneren.

Toch lijken er twee dingen tegelijk niet optimaal te zijn. De stroomkring vd startmotor, en de laadkring vd accu. Ik zou een startonderbreker verdenken bijvoorbeeld. En 12,5V is niet echt daverend, eigenlijk is dat maar 80% lading. Een voltmeter op een accu zegt ook niet alles, het is zonder accutester niet mogelijk een accu echt te beoordelen op het vermogen 200-300A te leveren in korte tijd.

Om wat contactjes en vintage elektronica te omzeilen kan je een draadje met een piggyback schuifstekker op de 50 pin vd starter zetten en daar de originele draad weer op. Je reservedraad hang je ergens veilig weg in de motorruimte tot de auto weer niet begint. Dan zet je de reservedraad even op de plus pool vd accu, waardoor de startmotor gaat draaien, pas altijd op met draaiende delen.
Als je nu ook de sleutel op stand II had staan, gaat de motor aanslaan. ALs je vergeten was de bak in z'n vrij te zetten, zal ie er nog vandoor gaan ook, al dan niet over je tenen rijdend!

In de kabelboom-hoop op het schutbord zit een zwarte stekker aan blauwe draad verstopt, die is voor de remote starter en bereikt hetzelfde effect, de motor laten draaien vanuit de motorruimte (handig bij kleppen stellen bijvoorbeeld)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik moest even achter de term 'piggyback' aan maar nu begrijp ik wat je bedoelt. [Zie in zo'n schuif alleen geen achterkant van een varken ...] Bedankt voor de waarschuwing voor wat betreft de versnelling! ; )

Als ik weer zoiets krijg en het reservedraadje helpt me uit de brand, is dat dan een teken dat het probleem bij het contactslot zit?
[Moet ik trouwens een rubber handschoen dragen bij het starten met het reservedraadje?]

Ligt een massaprobleem misschien niet zo voor de hand bij een startmotor?

Kan ik niet beter de stroomkring van de startmotor gelijk vervangen?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
Met het draadje omzeil je alle elektronica en het contactslot dus ja. Voor een dun draadje op 12V hoef je geen handschoenen aan, er komt hooguit een klein vonkje af als je de draad aan de accupool legt. Droge huid is niet geleidend genoeg voor 12V.

Voor de dikke rode draden (ook met 12V) in de stroomkring vd starter moet je uitkijken, ze zijn ongezekerd, er kan een hoop stroom door en met gemak genoeg warmte ontwikkelen om gereedschap te smelten als je per ongeluk kortsluiting maakt. Die dikke draden zijn meestal erg goed aangesloten, geisoleerd en aangedraaid, maar je zou ze allemaal een rukje kunnen geven ter controle.
Voordat je om wat voor reden dan ook met metalen voorwerpen richting de dikke plusdraden gaat, pluspool loshalen.

De minkant van de starter is het motorblok, en vandaar weer met een blauwe massadraad naar de minpool. Kan weinig mis in deze stroomkring.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Startproblemen Volvo 244DL Lukie5704 4 1.564 21 January 2012, 18:50
Laatste bericht: Lukie5704
  740 met startproblemen PimB 9 5.501 13 July 2011, 21:29
Laatste bericht: Dirk342
  Startproblemen op een zeeeeeer ongelukkig moment Erik265 22 8.146 27 September 2006, 18:54
Laatste bericht: Holowkregel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)