8 February 2020, 01:49
De laatste tijd gaat het starten niet lekker. Ik gebruik de 240 elke dag.
Een ruime maand geleden merkte ik dat de startmotor steeds zwakker werd. De startmotor is een jaar geleden vervangen door een gereviseerd exemplaar, geleverd door een bedrijf met kennis van zaken.
De motor kwam ondanks de zwakkere startmotor wel steeds op gang.
Totdat de startmotor op een kwaaie dag helemaal niets meer deed. Hij gaf geen slag meer, hij draaide niet meer rond. Alle controlelampjes op het dashboard deden het wel allemaal, koplampen enz ook.
De accu gaf ruim 12,5 V.
Omdat ik niet begreep wat er loos was heb ik de Wegenwacht erbij gehaald. Toen hij kwam wilde hij horen wat er onder de motorkap te horen was terwijl ik het contactslot omdraaide. Dat was niet zo moeilijk want de motor sloeg meteen aan, en niet een beetje maar meteen zoals het hoort.
Ik stond me te generen doordat ik de Wegenwacht er 'voor niks' bij had geroepen. Hij adviseerde mij het startgedrag goed in de gaten te houden en om een bezemsteel mee te nemen. Mocht de startmotor weer dienst weigeren dan moest ik met de bezemsteel op de startmotor bonken. Waarschijnlijk zou hij dan weer starten.
Als dat zou gebeuren moest ik een nieuwe startmotor nemen.
En inderdaad, twee weken later voltrok zich dit scenario, inclusief de oplossing met de bezemsteel.
Ik een afspraak met de leverancier van de startmotor gemaakt. Kon niet meteen dus reed ik nog even door met de bezemsteel.
Vanmorgen deed de startmotor weer helemaal niets. Verschil met de vorige keren: geen enkele elektrische toepassing deed het. Bezemsteel hielp ook niet. Geen enkel geluid te horen bij omdraaien sleutel.
Ten einde raad weer de Wegenwacht erbij. Hij zette zijn kabels op de accu [de spanning op mijn accu was wederom in orde]. Toen zette hij spanning op de kabels. De motor startte weer in één keer.
De man van de ANWB vermoedde dat de aansluitingen op de accupolen niet lekker waren. Hij heeft ze grondig afgeborsteld inclusief de startonderbreker] en weer vastgezet.
Ook op mijn eigen accu kon ik de rest van de dag probleemloos starten.
Mijn vragen
1. Kunnen accupolen zo slecht contact maken dat werkelijk geen een elektrische functie het meer doet, zelfs het kleine lampje van de cabineverlichting niet? [De polen zaten echt stevig aangedraaid.]
2. Mag ik nu de startmotor als verdachte wegstrepen?
Alvast bedankt voor het meedenken! Niek
Een ruime maand geleden merkte ik dat de startmotor steeds zwakker werd. De startmotor is een jaar geleden vervangen door een gereviseerd exemplaar, geleverd door een bedrijf met kennis van zaken.
De motor kwam ondanks de zwakkere startmotor wel steeds op gang.
Totdat de startmotor op een kwaaie dag helemaal niets meer deed. Hij gaf geen slag meer, hij draaide niet meer rond. Alle controlelampjes op het dashboard deden het wel allemaal, koplampen enz ook.
De accu gaf ruim 12,5 V.
Omdat ik niet begreep wat er loos was heb ik de Wegenwacht erbij gehaald. Toen hij kwam wilde hij horen wat er onder de motorkap te horen was terwijl ik het contactslot omdraaide. Dat was niet zo moeilijk want de motor sloeg meteen aan, en niet een beetje maar meteen zoals het hoort.
Ik stond me te generen doordat ik de Wegenwacht er 'voor niks' bij had geroepen. Hij adviseerde mij het startgedrag goed in de gaten te houden en om een bezemsteel mee te nemen. Mocht de startmotor weer dienst weigeren dan moest ik met de bezemsteel op de startmotor bonken. Waarschijnlijk zou hij dan weer starten.
Als dat zou gebeuren moest ik een nieuwe startmotor nemen.
En inderdaad, twee weken later voltrok zich dit scenario, inclusief de oplossing met de bezemsteel.
Ik een afspraak met de leverancier van de startmotor gemaakt. Kon niet meteen dus reed ik nog even door met de bezemsteel.
Vanmorgen deed de startmotor weer helemaal niets. Verschil met de vorige keren: geen enkele elektrische toepassing deed het. Bezemsteel hielp ook niet. Geen enkel geluid te horen bij omdraaien sleutel.
Ten einde raad weer de Wegenwacht erbij. Hij zette zijn kabels op de accu [de spanning op mijn accu was wederom in orde]. Toen zette hij spanning op de kabels. De motor startte weer in één keer.
De man van de ANWB vermoedde dat de aansluitingen op de accupolen niet lekker waren. Hij heeft ze grondig afgeborsteld inclusief de startonderbreker] en weer vastgezet.
Ook op mijn eigen accu kon ik de rest van de dag probleemloos starten.
Mijn vragen
1. Kunnen accupolen zo slecht contact maken dat werkelijk geen een elektrische functie het meer doet, zelfs het kleine lampje van de cabineverlichting niet? [De polen zaten echt stevig aangedraaid.]
2. Mag ik nu de startmotor als verdachte wegstrepen?
Alvast bedankt voor het meedenken! Niek
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]