Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brandstofverbruik 240/740/940
#1
Wegens veranderde persoonlijke omstandigheden ben ik veel meer met mijn 240 gaan rijden, en dat loopt natuurlijk in de kosten. Het begint tijd te worden om bepaalde overwegingen te gaan maken.

Het is een 245 met B200F op benzine (U9, dus met kat), en door mijn rustige rijststijl en relatief veel snelweg km's haal ik meestal wel ruim 1:11,4 oftewel bijna 8,8 l per 100 km.
Ik vroeg me af wat jullie zoal aan verbruik hebben. En verbruikt een B230 veel meer dan een B200, of valt dat verschil wel mee?

Fijne Kerst!
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Dat vind ik heel netjes,
Ik heb nu zo'n stuk of 5 240-ers gehad (B19A/B200F/B230F) maar nog nooit in de dubbele cijfers gereden.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Als ik erg goed mij best doe haal ik met mijn 945 uit 1997 met de B230FK (LPT) 1 op 12,5 maar dan rij ik bijvoorbeeld van mijn huis direct de snelweg op naar Arnhem en weer terug, dat is 300 km. Maar gemiddeld zal het ongeveer 1 op 10 zijn bij mij in het dagelijks verkeer. Echter jou 245 is dik 100 tot 150 kg lichter dan mijn 945. Die weegt 1412kg dus als je dan weer de kg per gemiddelde verbruik neemt ten opzichte van jou auto doet mijn 945 het niet slecht als je het rechtervoetje maar in de gaten houd. Maar volvo was vroeger nou niet echt een zuinig merk om mee te rijden. Als je echt goedkoop wil rijden dan zou ik overstappen op een klein licht gebakkie. Als ik een maand naar mijn werk rij met mijn 945 dan moet er geld bij. Dus ik ga met de scooter en als dat niet meer gaat of ik heb er geen zin meer dan neem ik de Ford Transit Mk2 die dan belastingvrij is en op gas rijd.
Antwoord
#4
De 850 10V niet-turbo is ongeveer de zuinigste grote Volvo. Volgens mij mikte Volvo voor alle modellen tot ongeveer vorige maand nog op een soepele motor waar iedereen 1:10 mee kon rijden en vonden ze het verder wel prima. Kleinere benzinemotoren zijn in theorie en praktijk wat zuiniger, minder pompverliezen.

Wat de nieuwere modellen zwaarder/groter zijn, maken ze goed met iets meer aerodynamica. 100 per uur rijden schijnt ook geweldig zuinig te zijn. En 90 achter een vrachtwagen nog meer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik reed met mijn 245 met een B21A op gas 1:10.
Wel altijd maximaal 100 km/h gereden.
Overigens doet mijn Amazon met B18 datzelfde, ook bij maximaal 100.

Mijn 244 automaat met B23A op benzine rijdt met max 100 1:9.
Amazon 1967 B18
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#6
Die 1:9 en 1:10 benik wel wat jaloers op...
Al jaren steevast 1:7 op lpg, 245 met B21A en AW71 automaat. AMper verschil of het vooral korte ritjes binnendoor zijn, of wat langere snelweg ritten.
Rij dan wel 120-130, waar toegestaan.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 116.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT, 151.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT, 58.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 225.000 km
Antwoord
#7
Stug 100 rijden scheelt echt een heel stuk hoor.
Af en toe voel ik me wel wat bezwaard als er iemand achter me zit te drukken als ik een vrachtwagen inhaal maar binnenkort moeten we toch allemaal naar 100.
En als ik de 244 naar de 130 trap loopt hij ook 1:7 of zo.
Amazon 1967 B18
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#8
Dat zijn nogal grote verschillen, maar het bevestigt voor mij dat onze Volvo's in wezen geen gass guzzlers zijn, maar wel dat het rechter voetje daar grote invloed op heeft.

Mijn 1:11,4 wordt gehaald door 100 km/u te rijden. Sinds ik een Amazon heb gehad met M40 (waarin je niet harder wilde, en bovendien als enige auto) is dat blijven hangen. Maar wanneer nodig haal ik gewoon in met de rest (nu dus nog 120/130), maar vooral in de spits sjok ik ook vaak achter een vrachtwagen aan. De "gewonnen" tijd met harder rijden wordt verderop toch weer teniet gedaan met langzaam rijden en stil staan.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#9
(24 December 2019, 16:23)Marc1970 schreef: De 850 10V niet-turbo is ongeveer de zuinigste grote Volvo.

Idd... hier met een S70/10V/NA uit ergens 1997-8 wel eens rustige ritten op benzine met verbruik van 1:13
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#10
Enige tijd geleden heb ik de koppakking van mijn B200F laten vervangen en tegelijkertijd nog wat meer dingen, zoals de distributieriem en bougies.
Dat heeft onverwacht een gunstige invloed op het verbruik gehad, want ik haal nu bij dezelfde rijstijl met gemak 1:12,3 en ik heb als beste 1:12,6 gehaald.
Dat betekent dat ik op den duur de kosten van het vervangen ervan weer terugverdien (want pak en beet 60 km meer op één tankinhoud).

Ik kan me alleen bedenken dat een klein koelwaterlek in een cilinder toch al een duidelijke invloed heeft op de efficiency van de motor. Wellicht was dat ook de reden dat de cilinder met het lek donkerder gekleurde bougies gaf a.g.v. onvolledige verbranding.

Iemand nog een ander idee?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)