Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
Onlangs heeft mijn 1992 245 met B200F de APK gehad, en dat ging zonder opmerkingen meteen goed.
Recentelijk hoor ik bij het accelereren vanonder de auto een rammeltje bij bepaalde toerentallen (resonantie) in vooral 3e en 4e versnelling. Ik denk dat het van de uitlaat komt.
Nu valt me ook vrij plots op dat ik na de koude start geen rotte eiren lucht meer ruik maar iets wat veel meer lijkt op een auto zonder kat, opgewarmd overigens ook.
Kan een kat zomaar ineens de geest geven?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 680
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
30 May 2019, 18:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 May 2019, 18:46 door ZOAB.)
Een metalige rammel kan uit de kat of demper komen ja.
Resonantie is eerder als je een complete demper verwijderd voor een stuk pijp, je de kat hebt leeg geslagen of als alle vulling uit de demper is geblazen. Niet zomu als slechts een demper schotje los zit of er iets rammelt, lijkt mij.
En de geur van rotte eieren? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Als je nou eens per demper met een kunststof of rubberen hamer erop tikt. Wat hoor je dan per demper?
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 9.859
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 May 2019, 21:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 May 2019, 21:59 door Marc1970.)
Volgens mij is een 'katalysator' een pot gevuld met een blok poreus keramiek, met een enorme oppervlakte gevuld met katalyserende stoffen (platina o.a.). Dat gaat niet stuk, raakt hooguit verstopt en dan stopt de hele uitlaat ermee.
Het oppervlak kan ook vervuild raken met lood bijvoorbeeld, waardoor de katalysators in de 'katalysator' niet meer werken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 468
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Het blok katalyserende stoffen kan breken en dan ontstaat er een rammel. Heb ik laatst bij een 940 gezien en gehoord. Die auto liep ook terug in vermogen omdat de katalysator door die breuk teveel tegendruk gaf. Is niet iets om mee door te rijden. Een kapotte katalysator schijnt nog weleens voor te komen. Rotte eieren lucht ook en ook dat duidt er op dat de katalysator z'n beste tijd heeft gehad. Heb je al eens naast/onder de auto geluisterd terwijl een ander gas geeft? Dan is een rammel vaak wel te lokaliseren.
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
1 June 2019, 09:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 June 2019, 09:35 door Grey240Polar.)
Bedankt voor de antwoorden.
Het rammeltje bleek een losgetrilde bout te zijn van de beugel waarmee de voorpijp/vlampijp aan de versnellingsbak hangt.
Mijn vorige 245 gaf bij een koude motor altijd even de rotte eieren lucht, totdat de kat was opgewarmd. De kat hangt naar huidige maatstaven erg ver van de motor af en warmt daardoor niet zo snel op als wanneer die vlak achter het uitlaatspruitstuk zou zitten. Die auto haalde bij de APK elk jaar zijn emissie-eis van max 0,5 % CO (en één keer met de hakken over de sloot toen de brandstofdrukregelaar aan het stuk gaan was).
Ik heb geen idee of de kat die er nu onder hangt nog zijn inhoud heeft. Hoe waarschijnlijk is het dat een B200F de emissie-eis haalt zonder werkende kat?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
Wel, het antwoord op die op één na laatste vraag kan ik zelf beantwoorden.
Vanochtend startte de motor na twee dagen stilstand probleemloos maar liep vervolgens de eerste 200 m op maar drie cilinders. Daarna geen centje pijn meer en vanmiddag rook ik weer de typische koude katalysatorlucht (rotte eieren) bij het wegrijden.
Zit ergens toch iets niet helemaal lekker...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47