Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
smering tuimelaars B18
#1
Ik heb in mijn Amazon een vers gereviseerde motor geplaatst. Na heel wat omwegen heb ik die nu redelijk aan het draaien.
Vanmorgen begon de motor opeens te ratelen en viel uit toen ik de koppeling intrapte. Na starten weer ratelen en stilvallen. Bij de tweede keer starten liep hij toch weer normaal. Ik heb ook vermogen, rij nu tijdens inrijden gewoon 100. De motor loopt, maar ratelt toch wat. Soms wat meer, soms wat minder.
Ontsteking staat op tijd, klepspeling heb ik niet gecontroleerd maar alle tuimelaars tuimelen netjes. Geen getik wat op klepspeling lijkt te wijzen.
Maar terwijl ik naar de draaiende motor stond te kijken viel me op dat de kop helemaal droog is aan de bovenkant. Er spettert geen olie in het rond tijdens draaien.
Dus de vraag: Hoe worden de tuimelaars eigenlijk gesmeerd? Ik heb een oude tuimelaars bekeken en kan daarin eigenlijk geen oliekanalen ontdekken. En de nokvolgers zitten toch ook vol met olie? Waar komt die olie vandaan? En als de nokvolgers geen olie krijgen gaan ze toch ook ratelen?

Heeft iemand een idee hierover?
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#2
Jawel, het contact nokvolgers/nokkenas worden gesmeerd door de rondvliegende olie onderin, en de olie die langs de gaten vd stoters terug stroomt naar het carter.
De olie komt omhoog door één van de steuntjes vd tuimelaaras, gaat door die as (is gewoon een buis) en vloeit dan bij elke tuimelaar door een klein gaatje naar buiten.
Er komt daar zoveel olie omhoog dat zelfs bij handmatig ronddraaien vd krukas de olie uit de gaatjes omhoog komt.

Daar is iets niet goed met dat blok, bovenin is het ene spetterende oliebende als het goed is. En het hoort te tikken, van de klepspeling, en van het typische B18 naaimasjien geluid.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
dat ratelen klinkt niet goed, mss een filmpje plaatsen en ff bij de garage langs ?
Ik zou het zonde vinden als een pas gereviseerde motor schade oploopt, hopelijk is dat niet het geval!
Antwoord
#4
(8 May 2019, 22:46)Marc1970 schreef: Jawel, het contact nokvolgers/nokkenas worden gesmeerd door de rondvliegende olie onderin, en de olie die langs de gaten vd stoters terug stroomt naar het carter.
De olie komt omhoog door één van de steuntjes vd tuimelaaras, gaat door die as (is gewoon een buis) en vloeit dan bij elke tuimelaar door een klein gaatje naar buiten.
Er komt daar zoveel olie omhoog dat zelfs bij handmatig ronddraaien vd krukas de olie uit de gaatjes omhoog komt.

Daar is iets niet goed met dat blok, bovenin is het ene spetterende oliebende als het goed is. En het hoort te tikken, van de klepspeling, en van het typische B18 naaimasjien geluid.

Nou, geen enkele oliedruppel te zien daar bovenin. Ik denk dat ik de tuimelaaras er maar eens af moet halen om te kijken of er überhaupt wel olie omhoog komt daar.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#5
Zit het juiste steuntje op de juiste plek? Er is er maar 1 met een doorlaat..!

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
(9 May 2019, 15:40)Jambon schreef: Zit het juiste steuntje op de juiste plek? Er is er maar 1 met een doorlaat..!

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk

Weet je zo welke dat is, vanaf de voorzijde gezien? En is dat duidelijk als zodanig te herkennen? Ik heb een gebruikte tuimelaaras in de schuur liggen; daar kon ik zo snel geen verschil zien in de steuntjes.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#7
Eén van de boutgaten is groter. Als de tekeningen in het Volvo boek accuraat zijn (duh) is het de tweede van achter.

Bij deze kale kop https://www.oudevolvo.nl/blog/2010/03/05...8-gekocht/ zie je bij de eennalaatse post dat het gat wat wijder is, en dat er een schuin stuk gietijzer omhoog komt. Hierin is de olieboring gemaakt. Hij komt bij de middelste cilinderkopbout omhoog uit het onderblok. Koppakking heeft daarvoor een uitsnede, die kan hoedanook alvast niet verkeerd om zitten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
(9 May 2019, 16:57)Marc1970 schreef: Eén van de boutgaten is groter. Als de tekeningen in het Volvo boek accuraat zijn (duh) is het de tweede van achter.

Bij deze kale kop https://www.oudevolvo.nl/blog/2010/03/05...8-gekocht/  zie je bij de eennalaatse post dat het gat wat wijder is, en dat er een schuin stuk gietijzer omhoog komt. Hierin is de olieboring gemaakt. Hij komt bij de middelste cilinderkopbout omhoog uit het onderblok. Koppakking heeft daarvoor een uitsnede, die kan hoedanook alvast niet verkeerd om zitten.

Het is inderdaad de tweede van achter. Het oliekanaaltje komt van onder schuin aan de bovenkant in het boutgat. Ik denk dat de steuntjes ook op de juiste plaats zitten.
Maar volgens mij heb ik een ander probleem: er komt helemaal geen olie uit het kanaal naar boven. De tuimelaaras is eraf maar bij starten komt er geen olie naar boven, ook niet na een paar keer starten...

Wat nu? Het olielampje gaat wel uit, dus ik heb wel (minimale) druk. Toch oliefilter verstopt (is nieuw)? Verkeerde koppakking (zonder gaatje voor de olievoorziening naar de tuimelaars)? Moet ik nou serieus de kop eraf halen?
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#9
Iemand heeft dat blok gereviseerd, en er een zooitje van gemaakt, en die moet het ASAP fixen.

Als je het zelf doet, haal gerust de kop eraf. De koppakking zal dat prima overleven want hij zit er nog maar pas op. Volgens mij zijn er geen koppakkingen zonder dat gat, dus dan heb je een verstopt oliekanaal door iets. Dat vind ik wel vreemd want het is een joekel van een gat.

Draai die ene kopbout er eens uit en kijk of de olie dan omhoog komt (olie gaat een stukje langs de kopbout door hetzelfde gat, en dan zijwaarts schuin omhoog). Zonder kopbout zou de olie dan rechtstreeks uit het gat vd kopbout moeten komen. Beetje de schuine doorgang doorprikken met een stuk installatiedraad of zo.

Alle olieboringen zitten na het oliefilter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
(9 May 2019, 20:17)Marc1970 schreef: Iemand heeft dat blok gereviseerd, en er een zooitje van gemaakt, en die moet het ASAP fixen.

Als je het zelf doet, haal gerust de kop eraf. De koppakking zal dat prima overleven want hij zit er nog maar pas op. Volgens mij zijn er geen koppakkingen zonder dat gat, dus dan heb je een verstopt oliekanaal door iets. Dat vind ik wel vreemd want het is een joekel van een gat.

Draai die ene kopbout er eens uit en kijk of de olie dan omhoog komt (olie gaat een stukje langs de kopbout door hetzelfde gat, en dan zijwaarts schuin omhoog). Zonder kopbout zou de olie dan rechtstreeks uit het gat vd kopbout moeten komen. Beetje de schuine doorgang doorprikken met een stuk installatiedraad of zo.

Alle olieboringen zitten na het oliefilter.

Op zich heb je gelijk, met je opmerking dat degene die het blok heeft gereviseerd het ook maar moet fixen.
Het vervelende is alleen dat dat al zeker een jaar of tien geleden is. Ik heb het blok gekocht van een tandarts in ruste. Hij had een Amazon en een 544, beide met een B18. De bewuste motor is gekocht om als reserve te dienen, met in het achterhoofd de gedachte dat ze op een gegeven moment misschien helemaal niet meer te koop zouden zijn. De originele aankoopfactuur van Nordicar heb ik er bij gekregen.
Ik heb zelf de motor twee jaar geleden bij hem opgehaald en ingebouwd. Vanwege mijn gezondheid ben ik er pas nu aan toe gekomen om er mee verder te gaan.
Ik heb zojuist de bewuste kopbout eruit gedraaid maar nog steeds geen olie. Als ik de bout terug doe, twee slagen vastdraai en weer eruit haal: nog steeds droog.

Vraagje:
Heeft de oliepomp genoeg opbrengst om olie omhoog te stuwen door het gat van een kopbout?

Ik denk dat ik morgen toch maar eens een ander filter monteer.
"Als alle logische zaken niet de oorzaak zijn zal de oorzaak toch een onlogische zijn"
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  b27 geen smering / reparatie / ander blok???!! killercroc 88 38.658 28 October 2005, 23:07
Laatste bericht: killercroc

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)