Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
smering tuimelaars B18
#21
Naar boven blazen is ook een goed idee, vanaf het oliefilter zou nog wat makkelijk gaan. Ergens ga je iets losblazen gok ik, dat gaat dan elders hangen maar mijn idee is dat het dan al verbrokkelt is. Net als de gootsteen ontstoppen, je pompt al het vuil en vet een paar keer op en neer met de plopper tot het in stukjes uit elkaar valt en wegloopt.
Olieboringen hebben heel veel doodlopende eindjes, daar kan het vuil heel goed eindigen zonder erg.

Maar als het een keurig balletje blijft, gaat het misschien bij de volgende vernauwing problemen geven. Hoe erg is dat? Het blok is zoals het nu is, ook al niet erg bruikbaar tenzij je een eindeloze voorraad tuimelaars hebt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#22
Ik heb zojuist een stukje VD-draad platgeslagen en haaks omgebogen. Met dat platgeslagen stukje kon ik goed voelen dat er wel degelijk een ruimte was in de koppakking om de olie te transporteren. Dus mijn idee van de koppakking die dat oliekanaal afsluit klopt waarschijnlijk toch niet.
Ik ben altijd wat huiverig om maar overal perslucht op te zetten, het kan met die druk soms ook het één en ander kapot maken...
Door het centrale gat van de filteraansluiting heen blazen? Gewoon volle druk erop? Kan ik dan niets stuk blazen?
Wat Marc stelt klopt natuurlijk ook wel; ik kan er nu ook helemaal niets mee....
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#23
Ja, het centrale gat is het begin van alle olieboringen in het blok. In ene keer voluit, alles tegen de verstopping aan blazen. Voor het effect kan je de kopbout er losjes indraaien, misschien hoor je dan ineens de lucht erlangs fluiten.
In de oliekringloop is meest metaal, behalve het papier in het filter en de O ringen in de oliebuis, daar zet je geen druk op. Oliedruk vd pomp kan ook tot 6 bar oplopen. De kans dat je een afdichting van een oliekanaal er uit blaast is nihil, die in het onderblok zijn met schroefdraad.

Andersom van bovenaf haal je het oliefilter er ook af, de luchtdruk gaat dan de kortste weg naar buiten zoeken en dat is langs het centrale gat.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dit oplevert.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#24
Morgen ga ik aan de bovenkant perslucht op het boutgat zetten. Wel even zien dat ik 'm weer de garage uit krijg want zo kan ik niet bij het oliefilter. Ik hou je op de hoogte.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#25
Inmiddels heb ik de kop eraf gehaald. Er zat wel de juiste koppakking tussen dus er was verbinding tussen kopboutgat en olieboring.
De oude motor heb ook maar eens ontdaan van zijn kop en druk gezet op de olieboring. De lucht kwam inderdaad uit het centrale gat van het filter geblazen. Daarna heb ik dat ook geprobeerd met mijn nieuwe motor. Niks, nada, noppes. De volle druk erop gezet, dus 8 bar oid, maar totaal geen lucht uit het centrale gat van het filter.
Samen met een vriendje van me heb ik er even over staan filosoferen. Zijn idee was dat misschien de oliepomp niet voldoende druk opbouwt doordat de veer van het overdrukventiel misschien gebroken is oid. Geen idee of dat kan. Aan de andere kant ging het olielampje uit, dus er moet toch wel minimale druk opgebouwd worden en daarmee blijft de auto nog steeds rijdbaar. Is er nog een idee wat ik uit kan voeren met onderblok nog in de auto of moet ik dat er echt ook eerst nog weer uittrekken? Ik word wel wat verdroevig van het hele verhaal.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#26
(19 May 2019, 18:04)MacVolvo schreef: Inmiddels heb ik de kop eraf gehaald. Er zat wel de juiste koppakking tussen dus er was verbinding tussen kopboutgat en olieboring.
De oude motor heb ook maar eens ontdaan van zijn kop en druk gezet op de olieboring. De lucht kwam inderdaad uit het centrale gat van het filter geblazen. Daarna heb ik dat ook geprobeerd met mijn nieuwe motor. Niks, nada, noppes. De volle druk erop gezet, dus 8 bar oid, maar totaal geen lucht uit het centrale gat van het filter.
Samen met een vriendje van me heb ik er even over staan filosoferen. Zijn idee was dat misschien de oliepomp niet voldoende druk opbouwt doordat de veer van het overdrukventiel misschien gebroken is oid. Geen idee of dat kan. Aan de andere kant ging het olielampje uit, dus er moet toch wel minimale druk opgebouwd worden en daarmee blijft de auto nog steeds rijdbaar. Is er nog een idee wat ik uit kan voeren met onderblok nog in de auto of moet ik dat er echt ook eerst nog weer uittrekken? Ik word wel wat verdroevig van het hele verhaal.

Nokkenas lagers verkeerd gemonteerd bij revisie van de motor , waardoor het olie gat niet in lijn staat met het oliekanaal naar de tuimel as.
Antwoord
#27
Als dat zo is ben ik uit de brand. Dat schijnt zo'n heel grote klus te zijn? Overigens zou dat een mooie blunder zijn van Nordicar, een revisiemotor afleveren met zo'n fout.
Maar loopt de olie dan vanaf het filter eerst naar beneden door een lager van de nokkenas en daarna weer naar boven naar de tuimelaars?
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#28
Vandaag heb ik dit probleem kortgesloten met een monteur van Nordicar. Johan Laveyne heeft waarschijnlijk gelijk. De olievoorziening van de tuimelaaras loopt inderdaad via het middelste lager van de nokkenas. Motoren die lang stil hebben gestaan (de mijne dus, ergens tussen de 10 en 15 jaar) schijnen wel eens de lagers te laten verschuiven van de nokkenas. Met als gevolg dat inderdaad de olie er niet meer door kan. Dit past ook wel in het plaatje dat ik geen lucht van boven naar beneden kan blazen.
Volgens Timen Smit is het niet zo'n heel grote klus om de nokkenas eruit te halen, de man van Nordicar bevestigde dit.
Ik denk dat ik dat vrijdag maar eens ga proberen. De radiateur moet er toch uit want die blijkt ook lek te zijn...
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#29
Ja dat was een knappe diagnose van dokter Laveyne.

De nokkenas krijg je er wel uit, maar vervolgens kan je er niks mee. Die lagers zijn er exact in lijn erin getikt, en gaan niet zo maar verdraaien. Ik geloof het nokkenas-verdraait-lager niet erg.

Gereedschap en procedure: http://www.creperformance.com/installing...rings.html

Nog wat handigheidjes: https://streettechmag.com/2015/06/29/you...rettyPhoto

Je hebt wel een reuzensleutel nodig om de moer van het distributietandwiel te krijgen, 1 7/16 inch, een 36 doet t ook.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#30
Ook dit is inmiddels opgelost. Ik heb de motor eruit gehaald en bij een revisiebedrijf neergelegd. Die constateerde inderdaad wat Johan Laveyne al riep: het middelste nokkenaslager stond met de opening naar beneden ipv naar boven. Alle lagers zijn er uit gegaan en er zijn nieuwe gemonteerd, deze keer wel op de correcte manier. De weg van de oliegalerij naar de tuimelaaras is gecontroleerd en helemaal vrij.
Voor de zekerheid heb ik dat nokkenas-verdraait-lager verhaal bij het revisiebedrijf nog even genoemd maar dat werd resoluut van de hand gewezen. Ook het middelste lager zat met de goede spanning op zijn plek dus dat is echt verkeerd gemonteerd geweest. Minpuntje voor de desbetreffende monteur van Nordicar.
Nu ben ik nog even bezig met APK op de 245, daarna zal ik deze motor weer in de Amazon hangen.
Als het weer naar behoren loopt zal ik ook dat nog melden.

Dokter Laveyne: hulde voor de diagnose, ik was daar zelf echt niet uitgekomen!
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  b27 geen smering / reparatie / ander blok???!! killercroc 88 38.655 28 October 2005, 23:07
Laatste bericht: killercroc

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)